Tez No İndirme Tez Künye Durumu
250620
A comparative study of family functioning processes of families with a child with autism in Turkey and in the United States / Amerika ve Türkiye?de otizmi olan çocukları bulunan ailelerin aile işlevlerine dair süreçlerin karşılaştırmalı çalışması
Yazar:ŞENİZ ÇELİMLİ
Danışman: PROF. DR. HÜROL FIŞILOĞLU
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Psikoloji Bölümü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
Konu:Psikoloji = Psychology
Dizin:Aile = Family ; Aile hekimliği = Family practice ; Aile içi ilişkiler = Family relations ; Aile işlevleri = Family functions ; Amerika Birleşik Devletleri = United States of America ; Başa çıkma = Coping ; Okul öncesi çocuklar = Preschool childrens ; Otistik bozukluklar = Autistic disorder ; Türkiye = Turkey ; Çoklu regresyon analizi = Multiple regression analysis
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2009
293 s.
Bu çalışma, okul öncesi yaşta otizm tanısı almış çocuğu olan Türk ve Amerikan ailelerinde, ebeveyn stresi, başa çıkma yolları ve aile işlevleri değişkenlerindeki farklılaşmaları araştırmayı ve her iki örneklem grubu için,ebeveyn stresi, başa çıkma yolları ve sosyal destek değişkenlerinin bağlılık ve esneklik düzeyleri açısından aile uyumunu yordayıcılarını bulmayı amaçlamıştır. Bu çalışma için her iki kültürden, iki ve yedi yaş aralığında otizm tanısı almış çocuğu bulunan anneler dahil edilmiştir. Otizm tanısı almış çocuğu bulunan iki ülke annelerini ebeyen stresi, başa çıkma yolları ve aile işlevleri açısından karşılaştırmak amacıyla Çok Değişkenli Kovaryans Analizleri (MANCOVA) uygulanmıştır. Bu analizlere gore, Türk ve Amerikan anneler,? ebeveyn stress düzeyleri açısından bir farlılık göstermezken, başa çıkma yolları ve aile işlevleri özellikleri bakımından farklılık göstermişlerdir. Türk annelerin Amerikan annelerden daha fazla problem odaklı başa çıkma yollarını kullandıkları bulunmuştur. Ayrıca, Türk annelerin aile işlevlerinden esneklik ve içiçe geçme düzeylerinin Amerikan annelerden daha yüksek olduğu bulunmuştur. Aile bağlılık ve esneklik yordayıcılarını bulabilmek için Türkiye'den ve Amerika'dan otizm tanısı almış çocuğu bulunan anneler için ayrı ayrı Adımsal Çoklu Regresyon Analizleri uygulanmıştır. Bu analizler Türk ve Amerikan anneler için farklı aile bağlılık ve esneklik yordayıcıları olduğunu ortaya çıkarmıştır. Grup karşılaştırma ve regresyon analizlerinin sonuçları ilgili literatürle bağlantılı olarak tartışılmıştır.
? This study aimed to investigate the differences in parenting stress, coping ways, and family functioning variables of families with a preschool-aged child with autism from Turkey and from the United States (U.S.) and to find out how the factors of parenting stress, coping ways, and social support predict theadaptability of the families in terms of cohesion and flexibility in families of children with autism from Turkey and from the U.S. For this study, only the mothers of a child with autism aged between two and seven years old are included from both cultures. Multivariate Analyses of Covariance (MANCOVA) were conducted for comparing the mothers from both cultures in terms of parentig stress, coping ways, and family functioning variables. According to these analyses, while mothers did not diffenentiate for parenting ? stress variable, both groups of mothers were found to use different coping ways and to show different family functioning characteristics. Turkish mothers were found to use more problem-focused coping ways than their American counterparts. Moreover, mothers from Turkey were found to report higher flexibility and enmeshment than mothers from the U.S. In order to find out the predictors of family cohesion and flexibility, series of Hierarchical Multiple Regression Analyses were conducted for both groups of mothers separately. These analyses revealed different predictors of family cohesion and flexibility for mothers of children with autism from Turkey and from the U.S. The differences in group comparison and regression analyses were discussed in accordance with the relevant literature.