Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
496292
|
|
Kabotaj hattında yat taşımacılığının maliyet analizi ve verimliliği / Cost analysis and efficiency of yacht transport in cabotage line
Yazar:DUYGU DERNEK
Danışman: YRD. DOÇ. DR. BİRSEN KOLDEMİR
Yer Bilgisi: İstanbul Üniversitesi / Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü / Deniz İşletmeciliği Ana Bilim Dalı
Konu:Denizcilik = Marine ; İşletme = Business Administration
Dizin:Deniz yolu taşımacılığı = Sea transportation ; Kabotaj = Cabotage ; Maliyet analizi = Cost analysis ; Taşıma maliyetleri = Transportation costs ; Tekneler = Hulls ; Verimlilik = Productivity ; Verimlilik analizi = Productivity analysis ; Yat işletmesi = Yacht charter firms ; Yatlar = Yachts
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2016
139 s.
|
|
Ülkemizde İstanbul bölgesinde yoğunlukta bulunan yat sahiplerinin yaz dönemi
başlangıcında teknelerini güney sahillerimizdeki marinalara indirerek, sonbahar başlangıcında
tekrar İstanbul bölgesindeki marinalara getirdikleri bilinmektedir. Tekne sahipleri, tekne ile
seyir riskleri, zaman, mesafe, tecrübeli kaptan bulma zorluğu gibi faktörleri dikkate
aldıklarında kabotaj hattında yat taşımacılığına talep oluşturmaktadırlar. Talebe karşı arz
incelendiğinde yat taşımacılığı karayolu ya da denizyolu ile yapılmakta olup, denizyolunda
genel yük gemileri, yarı batar gemiler ve konteyner gemileri ile yapılabilmektedir.
Ülkemizde Uzakdoğu, Amerika ve Avrupa ülkelerinden deniz yolu ile tekne ithalat-ihracatı
yapılmakta ve ülkemizin kuzey sahillerinden güney sahillerine yapılacak tekne
taşımacılığında potansiyel bir mesafeye sahip olduğu görülmektedir.
Kabotaj hattında yat taşımacılığının yapılabilmesi için örnek gemi ve sefer modelleri
üzerinden Haydarpaşa Limanı'ndan güney sahillerimizdeki üç farklı limana rotasyon
oluşturup tekne sayısına bağlı olarak sefer maliyetleri ve birim tekne taşımacılık maliyetleri
ortaya çıkarılmıştır. Güney sahillerimizde seçilen Fethiye, Bodrum ve Marmaris Limanları
arasında, Bodrum Limanın maliyet açısından en uygun olduğu belirlenmiştir. Örnek gemi
modelinin İstanbul- Bodrum arası tam kapasitede birim taşımacılık maliyetlerinin, örnek
tekne modelinin seyir masraflarından az çıkması sonucu, kabotaj hattında yapılacak tekne
taşımacılığının tekne sahiplerinin talebine karşı arz ve gemi armatörüne karlılık
sağlayabileceği görülmektedir.
|
|
It has been known that yacht owners who are located in Istanbul area transport their yachts from North to the South coasts of Turkey at the begining of summer season and they bring back their yachts to the marinas in Istanbul at the begining of autmn. The yacht owners generate demand to yacht transport in cabotage line because of sailing risks, time, distance and difficuly to find experianced skipper. An analysis of supply against demand, the yacht transport is done by highway or seaway and at the seway it can be done by general cargo ships, semi-submersible ships and container ships. Import – export of the yachts are done by seaway in Turkey to Far East, U.S.A and Eurpean countries and it appears that our country has potential distance for the yacht transport by ship between North and South coasts.
Ship and port criterieas are determined in order to arrange yacht transport in cabotage line and sailing coasts subject to transported yacht numbers and unit yacht transport costs has been found out through ship and voyage models by three different rotations from Haydarpaşa Port to the South ports of Turkey. Bodrum Port has been determined as most economical port between the other choosed ports Fethiye and Marmaris. In conclusion the unit yacht transport costs of the ship model between Istanbul-Bodrum voyage is low than sailing of the yacht model therefore it can be provided the supply against to demand and profitability to ship owners. |