Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
222023
|
|
Dar su yollarında el kumandası ile seyir yapan gemilerin konumunun yapay sinirsel ağlar kullanılarak öngörülmesi / Prediction of manually controlled vessels? position navigating in narrow waterways using artificial neural networks
Yazar:UĞUR ŞİMŞİR
Danışman: DOÇ.DR. ŞENİZ ERTUĞRUL
Yer Bilgisi: İstanbul Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control ; Denizcilik = Marine ; Makine Mühendisliği = Mechanical Engineering
Dizin:Akıllı sistemler = Intelligent systems ; Navigasyon = Navigation ; Yapay sinir ağları = Artificial neural networks
|
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2007
132 s.
|
|
Çalısmada, İstanbul Bogazı model alınarak, Gemi Trafik Hizmetleri (GTH) merkezindeerken uyarı sistemi ve geçis yapan gemilerde seyir yardımcısı olarak görev yapacak biryöntem gelistirilmistir. Bogaz kazalarının, gemilerin trafik ayrım sınırlarını ihlaletmeleri nedeniyle meydana geldigi bilindiginden, ihlalin önceden tespiti ile tehlikeriskini azaltmak ve olası kazaları engellemek hedeflenmistir. GTH merkezi imkanlarıylaelde edilen, el kumandası ile bogaz geçisi yaptırılan gemilerin tüm çevre sartlarına baglıolan hareketine ait verileri kullanılarak yapay sinirsel aglar egitilmis ve egitilmis yapaysinir agları (EYSA) ile İstanbul Bogazının cografi özellikleri göz önüne alınarak kabuledilmis süre olan 3 dakika sonraki yerleri öngörülmüstür. Özellikle dönüs bölgelerindeherhangi bir nedenle olusacak ihlalin önceden belirlenmesi ile olası kazalarınönlenmesinin mümkün olacagı tespit edilmistir.Anahtar Kelimeler:Yapay Sinirsel Aglar, Elle Kontrol, Navigasyon
|
|
In this study, a guidance and a early warning methods are developed for navigation innarrow waterways. The method could be utilized for early warning system by VesselTraffic Services (VTS) operators and guidance system by vessel crew. The IstanbulStrait is specifically studied as a model. The basis of this study is to predict threeminutes ahead coordinates of a manually controlled vessels using Artificial NeuralNetworks (ANN). Artificial Neural Networks have been trained by using position andspeed data collected from vessels which navigated manually in the strait and theyincluded effects of environmental conditions and geographical characteristics of thestrait. Three-minute-ahead-position of vessels have been predicted by using the trainedANN (TANN). Some experiments have been realized in Istanbul VTS centre and it hasbeen observed that the method satisfied the goal in especially turning points of the strait.VTS operators have to notice a risk on time which may result with a disaster because ofnegligence of the vessel crew.Keywords: Artificial Neural Networks, Manual Control, Navigation |