Tez No İndirme Tez Künye Durumu
177720
Öğrenme-öğretme sürecinde yapay zeka ve web tabanlı zeki öğretim sistemi tasarımı ve matematik öğretiminde bir uygulama / Artificial intelligence and web based intelligent tutoring system design in learning-teaching process and an application in mathematics teaching
Yazar:AYTÜRK KELEŞ
Danışman: PROF.DR. RAHİM OCAK
Yer Bilgisi: Atatürk Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Matematik = Mathematics
Dizin:Diziler = Sequences
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2007
129 s.
Son yıllarda gerçek okul ortamlarında ve yüksek öğretim sınıflarında kullanılmak üzere bilgisayar teknolojilerine artan bir ihtiyaç vardır. Bununla birlikte eğitim yazılımları özellikle gerçek sınıf ihtiyaçlarını karşılamadığı konusunda eleştirilmektedir. Bu doktora tez çalışmasında gerçek bir sınıfın hemen hemen tüm ihtiyaçlarını karşılayarak matematik öğretimini gerçekleştiren ve ZÖSMAT olarak adlandırılan bir sistem geliştirildi. ZÖSMAT bireysel öğrenme amacıyla veya örgün eğitim süresince bir insan öğreticinin rehberliği ile gerçek sınıf ortamlarında kullanılabilir. Bu özelliği ile diğer zeki öğretim sistemlerinden ayrılır. ZÖSMAT öğrenciyi öğrenme sürecinin her aşamasında takip eder ve onu ihtiyaçları doğrultusunda yönlendirir. Sistem web-tabanlı olma özelliği ile hem sınıftaki öğrenciye hem de dünyanın öbür ucundaki öğrenciye eşit eğitim fırsatı sunar. Sistem öğrenci merkezlidir ve öğrenme sürecindeki ilerleme öğrencinin kendi çabasına bağlıdır. Geliştirilen ZÖSMAT sisteminin uygulaması Atatürk Üniversitesi K.K. Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören ikinci sınıf öğrencileri ile yapıldı. Uygulama 2006-2007 öğretim yılı bahar yarıyılında 16 saatlik bir program dahiline gerçekleştirildi. Uygulanan bu programın sonunda her iki gruba aynı sorular sorularak öğrenme performansları değerlendirilmeye çalışıldı. Elde edilen bulgulara göre ZÖSMAT ile öğrenen öğrenciler ile klasik öğretim sistemi ile öğrenen öğrencilerin öğrenme performansları arasında oldukça anlamlı bir fark bulundu. Bu sonuçlar ışığında ZÖSMAT'ın öğrenme ve öğretme sürecinde kullanılabilecek güçlü bir araç olduğu sonucu çıkarılabilir. Anahtar Kelimeler: Zeki Öğretim Sistemleri, matematik öğretimi, bilgisayar destekli öğrenme, diziler
In recent years, there is a growing need for computer technology to be used in a real school environment and/or higher education classrooms. However, educational software has often been criticized as it has not been specifically designed to meet the needs of real classrooms. In this study, we have tried to develop the system, what we have called as ?ZÖSMAT? that will respond almost every needs of a real classroom. ZÖSMAT can be used for the purpose of either individual learning or real classroom environment with the guidance of a human tutor during a formal education process. This characteristic of ZÖSMAT distinguishes itself from other intelligent tutoring systems. ZÖSMAT follows a student in each stage of learning process and guides him/her about what he/she will do for the next stage. ZÖSMAT with a web-based feature presents an equal opportunity of education for both the student in the classroom and anywhere in the world. This system is a student-centered one and the progress through student?s learning process depends on his/her effort. Application of developed ZÖSMAT system was carried out with students at Mathematical Education for Primary School of the Kazım Karabekir Educational Faculty at Ataturk University in Erzurum. We have divided students into two groups One of them have used the system during the semestre for 16 hours. At the end of the application of program, all students have been taken an examination that is including the same questions. Moreover, three students from the ZÖSMAT group had the same exam via the web-based feature of ZÖSMAT and connected to the system on-line from their respective hometowns. According to obtained results, the difference between average mark of ZÖSMAT Group and other was quite attractive. Supporting the results of this experimental study, it could be safely concluded that ZÖSMAT is a powerful tool to improve the learning performance of a student. Keywords: Intelligent tutoring system, instruction of mathematics, computer aided learning, sequences