Birçok destinasyon, markalaşmanın küreselleşmiş dünyada başarılı olmak için
önemli olduğunu kabul etmiştir. Marka, rekabet avantajlarının bir göstergesi olarak daha büyük
bir değer olduğu için şehrin markalaşması, rekabet gücünü artırma süreçlerinden ayrılamaz.
Ayrıca, şehir markası, rekabet gücünün bir faktörü olan sosyal istikrarı sağlamanın önemli bir
unsurudur. Bununla birlikte, şehir markalaşması karmaşık bir süreçtir, çünkü şehirler geniş
kapsamlı hedeflere hizmet etmekte ve aynı anda çeşitli tüketici gruplarını hedeflemektedir. Bu
nedenle, şehirlere uygulanan markalaşmanın başarısını gözlemlemek kadar etkisini ölçmek de
zordur.
Bu çalışmanın temel amacı, Azerbaycanlı turistler arasında çeşitli destinasyonlar ve
özellikle İstanbul'un bir destinasyon markası olarak tutumlarını etkileyen şehir niteliklerini
belirlemektir. Ayrıca, farklı şehirler ve İstanbul'un şehir markası kişilik özelliklerinin ortak
anlamını belirlenmesi ve farklılıkların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Semantik ağ analizi
uygulanan çalışmada, şehir niteliklerinin ağ haritası oluşturaularak destinasyon markalaşması
alanyazınına katkıda bulunulması amaçlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: şehir markalanması, hedef pazarlama, şehir görüntüsü, kişilik
özellikleri, şehir öznitelikleri
|
Many destinations have already acknowledged the importance of branding to succeed in a
globalized world. Branding of the city is inseparable from the processes of increasing its
competitiveness, as the brand is a demonstration of competitive advantages and, consequently,
greater value. In addition, the brand of the city is an important element of ensuring social
stability, a factor of its competitiveness. Nonetheless, city branding is a complex process, since
cities are serving wide-ranging goals and simultaneously targeting diverse consumer groups.
Thus, it is more difficult to monitor the success of the branding applied to cities and to measure
its effectiveness over the time.
The main aim of the study is to identify city attributes affecting destination brand
attitudes associated with various destinations and especially with Istanbul among Azerbaijani
tourists. Furthermore, it highlights the shared meaning of city brand personality traits of different
cities and of Istanbul with the aim of identifying their differences. The study applies semantic
network analysis and intends to contribute to the destination branding literature.Birçok destinasyon, markalaşmanın küreselleşmiş dünyada başarılı olmak için
önemli olduğunu kabul etmiştir. Marka, rekabet avantajlarının bir göstergesi olarak daha büyük
bir değer olduğu için şehrin markalaşması, rekabet gücünü artırma süreçlerinden ayrılamaz.
Ayrıca, şehir markası, rekabet gücünün bir faktörü olan sosyal istikrarı sağlamanın önemli bir
unsurudur. Bununla birlikte, şehir markalaşması karmaşık bir süreçtir, çünkü şehirler geniş
kapsamlı hedeflere hizmet etmekte ve aynı anda çeşitli tüketici gruplarını hedeflemektedir. Bu
nedenle, şehirlere uygulanan markalaşmanın başarısını gözlemlemek kadar etkisini ölçmek de
zordur.
Bu çalışmanın temel amacı, Azerbaycanlı turistler arasında çeşitli destinasyonlar ve
özellikle İstanbul'un bir destinasyon markası olarak tutumlarını etkileyen şehir niteliklerini
belirlemektir. Ayrıca, farklı şehirler ve İstanbul'un şehir markası kişilik özelliklerinin ortak
anlamını belirlenmesi ve farklılıkların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Semantik ağ analizi
uygulanan çalışmada, şehir niteliklerinin ağ haritası oluşturaularak destinasyon markalaşması
alanyazınına katkıda bulunulması amaçlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: şehir markalanması, hedef pazarlama, şehir görüntüsü, kişilik
özellikleri, şehir öznitelikleri |