Tez No İndirme Tez Künye Durumu
442085
A comparative study on stability and overtopping performances of reshaping berm breakwaters / Şekil değiştiren basamak tipi dalgakıranların denge ve dalga aşması başarımları üzerine karşılaştırmalı bir çalışma
Yazar:SEMİH BEZAZOĞLU
Danışman: YRD. DOÇ. DR. CÜNEYT BAYKAL ; DR. IŞIKHAN GÜLER
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / İnşaat Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:İnşaat Mühendisliği = Civil Engineering
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2016
147 s.
Basamak tipi taş dolgu dalgakıranlar ekonomi ve uygulamadaki avantajları nedeniyle mühendisler tarafından tercih edilmektedir. Bu çalışmada daha önce Karadeniz Bölgesi'nde, Ordu ve Giresun şehirleri arasında havalimanı olarak kullanılan dolgu alanını koruyan zor şekil değiştiren basamak tipi dalgakıran olarak inşa edilmiş dalgakıran aynı denge ve dalga aşması koşulları altında fiziksel model deneyleri vasıtasıyla şekil değiştirebilen (kısmen ya da tamamen) çeşitli alternatif kesit modelleri ile karşılaştırılmıştır. Çalışmanın ilk kısmında fiziksel model deneylerinin sonuçları hasar ve geri çekilme parametreleri açısından tartışılmıştır. Sonuçlar literatürde verilen kaynaklarla uyumlu bulunmuştur. Çalışmanın ikinci kısmında seçilmiş modellerin işletilebilirlik koşulları aşan dalga debilerinin analizi ve aşma sonuçlarının mevcut tasarım formülleriyle kıyaslanması yoluyla incelenmiştir. Çalışmanın son kısmında alternatif kesitlerdeki birikimli hasar oluşumu çalışılmıştır. Ayrıca modellerin birikimli hasar durumunda, hasar ve dalga aşması arasındaki ilişkisi de incelenmiştir. Birikimli hasar analizine göre kesitler yaklaşık olarak 8000 dalga sonunda dengeye ulaşmaktadır. Sonuçlara göre yapıdaki hasar artarsa yapının üzerinden aşan debi belirgin bir şekilde değişmemektedir. Bu çalışmanın sonuçları göstermektedir ki Ordu-Giresun zor şekil değiştiren basamak tipi dalgakıranı aynı denge ve işletilebilirlik şartları altında şekil değiştirebilen basamak tipi dalgakıran olarak tasarlanabilmektedir.
Berm type rubble mound breakwaters are preferred by engineers due to their relative advantages in economy and implementation compared to conventional rubble mound breakwaters. In this study, a previously constructed hardly reshaping berm breakwater protecting a filling area used as an airport between Ordu and Giresun cities in the Black Sea Region is compared to several alternative reshaping (partly or fully) models under the same stability and serviceability conditions by physical model experiments. In the first part of the study, results of physical model experiments are discussed in terms of damage parameter and recession, which are found to be in agreement with the findings given in the literature. In the second part, serviceability conditions of the selected models are investigated by analysing wave overtopping discharges and comparing overtopping results with available design formulations. In the final part of the study, the cumulative damage development on the alternative cross-sections is studied. Moreover, the relation between the damage and wave overtopping is examined under the cumulative damage condition of models. According to cumulative damage analysis, cross-sections reach equilibrium approximately at the end of 8000 waves. According to the results when the damage increases on the structure, overtopping discharges do not change significantly. Results of this study show that Ordu-Giresun hardly reshaping berm breakwater might be designed as a reshaping berm breakwater with the same stability and serviceability conditions.