Tez No İndirme Tez Künye Durumu
569327
Okul öncesi dönemde montessori yöntemi ile veya geleneksel yöntem ile eğitim alan çocukların okul olgunluğu düzeyleri, öz düzenleme becerileri ve annelerinin çocuklarının yeteneklerine ilişkin algıları / School maturity and self-regulation skills of pre-school children educated in montessori method or traditional method and perception of the mothers on their childrens' abilities
Yazar:İLKNUR DİNÇER YAVUZ
Danışman: DOÇ. DR. EDA KARACAN
Yer Bilgisi: Ufuk Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Psikoloji Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Psikoloji = Psychology
Dizin:Erken çocuk eğitimi = Early child education ; Montessori, Maria = Montessori, Maria ; Okul olgunluğu = School readiness ; Okul öncesi dönem = Preschool period ; Okul öncesi eğitim = Preschool education ; Yetenek = Ability ; Çocuk eğitimi = Child education ; Öz düzenleme becerisi = Self-regulation
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2019
141 s.
Okul öncesi dönem; çocuk gelişiminin önemli basamaklarından biridir. Bu dönemde, hızlı ve çok boyutlu bir gelişim süreci içerisine giren çocuklar; zihinsel, bedensel, sosyo-duygusal, psiko-motor ve dil gelişimlerini önemli ölçüde tamamlarlar. Bu dönemde alınan okul öncesi eğitim, çocuğa, temel bilgi, beceri ve alışkanlıklar kazandırarak ilkokula hazırlarken, çocukların potansiyellerinin açığa çıkarılması, gelecek dönemlere başarılı bir şekilde hazırlanması ve kişilik gelişimini desteklemesi açısından da önemlidir. Bu noktalardan hareketle; bu araştırmada farklı eğitim programlarında uygulanan eğitim çerçevesinde, okul öncesi dönem çocuklarının okul olgunluğu, öz düzenleme becerileri ve annelerinin çocuklarının yeteneklerine ilişkin algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda; günümüz dünyasında birçok okul öncesi eğitim programından ve alternatif eğitim yaklaşımından bahsetmek mümkündür. Bu alternatif eğitim yaklaşımlarından biri de Montessori yöntemidir. Bu amaçla; Ankara ilinde benzer yüksek sosyo-ekonomik ve sosyo kültürel düzeylere sahip ailelerin ikamet ettiği semtlerde bulunan Montessori yöntemi veya geleneksel eğitim veren okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim alan 65 çocuğa; Metropolitan Okul Olgunluğu Testi ve Okul Öncesi Dönem Öz Düzenleme Ölçeği, annelerine ise kişisel bilgi formunun yanı sıra Annenin Çocuğunun Yeteneklerine Yönelik Algısı ve Anababa-Okul Etkileşim Anketi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda; okul öncesi dönemde alınan eğitim programının türünün (montessori yöntemi veya geleneksel eğitim) okul olgunluğu düzeyi üzerinde anlamlı bir fark oluşturmadığı, ancak okul öncesi öz düzenlemenin olumlu duygu alt boyutunda anlamlı bir fark oluşturduğu bulgulanmıştır. Buna göre, montessori eğitim programında eğitim alan çocukların olumlu duygu puan ortalamaları geleneksel eğitim programında eğitim alan çocuklardan daha yüksektir. Annelerin çocuklarının başarılarına yönelik algıları açısından ise çocuğu geleneksel eğitim programına devam eden annelerin çocuklarının başarılarına ilişkin algıları çocuğu montessori yöntemi ile eğitim alan annelere göre daha olumlu olduğu bulgulanmıştır. Yapılan çalışma sonucu elde edilen bulgular literatür bilgileri ışığında tartışılmıştır.
TPre-school period is one of the important steps of child development. In this period, children who enter into a rapid and multi-dimensional developmental process, progress significantly in their mental, physical, socio-emotional, psycho-motor and language development. Preschool education taken during this period is also important in preparing children for primary school by providing them with basic knowledge, skills and habits, revealing their potentials, preparing them for future successfully and supporting personality development. In light of these facts; in this study, the relationship between school maturity, self-regulation skills and perceptions of mothers on ability of their children with regard to different pre-school educational programs are aimed to be explored. In today's world, it is possible to talk about many pre-school education programs and alternative education approaches. One of these alternative educational approaches is the Montessori method. In the study, 65 children who are educated in the Montessori method or in traditional education in the preschool education institutions at similar neighbourhoods of Ankara province and whose families have similar socio-economic and socio-cultural statues, are applied The Metropolitan School Maturity Test and Preschool Period Self-Regulation Scale. The mothers of the children in the study are also applied the Personal Information Form and The Mother's Perception of Her Child's Abilities Questionnare and the Parent-School Interaction Questionnaire. The results of the study show that the type of education program taken in pre-school period (montessori method or traditional education) did not make a significant difference on school maturity level, however, a significant difference in found between two educational methods on the positive emotion sub-dimension of preschool self regulation scale. According to this finding, the positive emotion averages of children in montessori education program are higher than the children who are trained in the traditional education program. In terms of mothers' perceptions about the success of their children, it was found that mothers of children attending the traditional education program have more positive perceptions about the success of their children than the mothers of children educated by the montessori method. The results of the study are discussed in the light of the literature.