Tez No İndirme Tez Künye Durumu
377855
A study on career indecision of 11th and 12th grade students: testing gender, career beliefs, academic self-efficacy and problem solving skills through path analysis / 11 ve 12. sınıf öğrencilerinin kariyer kararsızlığı üzerine bir çalışma: cinsiyet, kariyer inançları, akademik öz yeterlilik ve problem çözme becerilerinin yol analizi ile sınanması
Yazar:DESEN YALIM YAMAN
Danışman: PROF. DR. OYA YERİN GÜNERİ
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Kariyer = Career ; Kariyer Danışmanlığında Öğrenme Kuramı = Learning Theory of Career Counseling ; Kariyer kararsızlığı = Career indecision ; Lise öğrencileri = High schools students ; Problem çözme becerisi = Problem solving ability ; Öz yeterlilik = Self-efficacy
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2014
212 s.
Bu çalışmanın amacı, Kariyer Danışmanlığında Öğrenme Kuramı (Krumboltz, 1996) çerçevesinde, 11 ve 12. sınıf öğrencilerinde kariyer kararlarını etkileyen bazı faktörleri incelemektir. Bu çalışmada özellikle, cinsiyet, kariyer inançları, akademik öz-yeterlilik ve problem çözme becerileri gibi değişkenlerin ve bunların birbiri ile ilişkisinin kariyer kararsızlığını ne derece yordadığı araştırılmıştır. Bu çalışmanın katılımcılarını yaşları 16-18 arasında değişen (yaş ortalaması 16.48, SD = 3.04) 409 (234 kız, 175 erkek) 11 ve 12. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Kariyer İnançları Ölçeği (Krumboltz, 1991), Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği (Jerusalem & Schwarzer, 1981, Yılmaz, Gürçay and Ekici, 2007), Problem Çözme Becerileri Envanteri (Heppner, 1988, Şahin, Şahin and Heppner, 1993), Kariyer Karar Ölçeği (Osipow et al., 1976, Büyükgöze- Kavas, 2010) ve Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Bu çalışmada, Yol analizi, öncelikle önerilen modelde cinsiyetin, kariyer inançlarının, öz-yeterlilik ve problem çözme becerilerinin kariyer kararsızlığını ne ölçüde belirleyen etkenler olduğunu test etmek amacıyla kullanılmıştır. Sonuçlar, anlamlı olmayan dört yol olduğunu göstermiştir. Bu yüzden, bu yollar yenilenmiş ve önerilen modelden çıkarılmıştır. Yenilenen model, kariyer kararsızlığına ilişkin varyansın %18' ini açıklamaktadır. Çalışmanın sonuçları, kariyer kararsızlığının problem çözme becerileri, cinsiyet ve kariyer inançlarından olumsuz olarak etkilendiğini göstermiştir. Buna ek olarak, akademik öz-yeterlilik dolaylı olarak kariyer karasızlığı ile ilgilidir. Bulgular, Krumboltz'un Kariyer Danışmanlığında Öğrenme Kuramı modeline dayalı seçilen değişkinlerle hipotez edilen modeli her ne kadar bu örneklem tarafından desteklemese de, yenilenen model görev yaklaşım becerilerinin (akademik öz-yeterlilik ve problem çözme becerileri) cinsiyet ve kariyer inancı aracılığıyla (mediate) kariyer kararsızlığını yordadığını göstermiştir. Anahtar Kelimeler: kariyer kararsızlığı, kariyer inançları, kariyer danışmanlığında öğrenme kuramı
The aim of the current study was to examine some factors that contribute to career decision making of 11th and 12th grade students within the context of the Learning Theory of Career Counseling (LTCC; Krumboltz, 1996). Specifically, the study examined to what extend the variables of gender, career beliefs, self-efficacy and problem solving skills and their relationship predict career indecision. The sample was composed of 409 (234 female, 175male) 11th and 12th grade students whose ranged between 16-18 (M = 16.48, SD = 3.04). The Career Beliefs Inventory (Krumboltz, 1991), Academic Self-Efficacy Scale (Jerusalem & Schwarzer, 1981; Yılmaz, Gürçay & Ekici, 2007), Problem Solving Skills Inventory (Heppner, 1988; Şahin, Şahin & Heppner, 1993), Career Decision Scale (Büyükgöze-Kavas, 2010; Osipow et al., 1976) and Demographic Information Form were used as data collection instruments. In the current study, a path model was proposed to examine the relationships between the predicting variables of gender, career beliefs, academic self-efficacy problem solving skills and their impacts on career indecision. Results of the path analyses indicated four nonsignificant paths. Thus, these paths were trimmed and eliminated from the proposed model. The trimmed model accounted for 18% of the variance in career indecision. The findings of the study showed that career indecision was negatively affected by problem solving skills, gender, and career beliefs. In addition, academic self-efficacy was indirectly related to career indecision. Overall, findings indicated that eventhough the hypothesized model that based on variables from Krumboltz's Learning Theory of Career Counseling (LTCC; Krumboltz, 1996) was not supported by the data, the trimmed model showed mediating role of task approach skills (academic self-efficacy and problem solving skills) through gender and career beliefs in predicting career indecision. Key words: career indecision, career beliefs, Learning Theory of Career Counseling