Tez No İndirme Tez Künye Durumu
516200
Üniversite öğrencilerinde kariyer uyumu, toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algılar ve kariyer kararsızlığı / Career adaptability, perceptions of gender role and career indecision among university students
Yazar:SEYDİHAN YİĞİT
Danışman: PROF. DR. FİLİZ BİLGE
Yer Bilgisi: Hacettepe Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Psikoloji = Psychology
Dizin:Cinsel kimlik = Gender identity ; Cinsiyet rolleri = Gender roles ; Kariyer = Career ; Kariyer kararsızlığı = Career indecision ; Kariyer uyumu = Career adaptability ; Öğrenci algısı = Students perceptions ; Üniversite öğrencileri = University students
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2018
144 s.
Bu çalışmanın amacı, toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algıların ve kariyer kararsızlığının üniversite öğrencilerinin kariyer uyumunu yordayıp yordamadığını incelemektir. Ayrıca öğrencilerin kariyer uyumlarının cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğine bakılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara'da bir devlet üniversitesinin çeşitli fakültelerinde öğrenim görmekte olan 500 (344 kadın, 156 erkek) dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin kariyer uyum düzeylerini belirlemek için Kariyer Uyum Yeteneği Ölçeği, toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin aldıkları mesajları belirleyebilmek için Toplumsal Cinsiyet Oluşumu Ölçeği ve kariyer kararsızlık düzeylerini belirlemek amacıyla Kariyer Karar Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada kariyer kararsızlığı ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algılar bağımsız değişken, kariyer uyumu ise bağımlı değişkendir. Üniversite öğrencilerinin kariyer uyumunu yordama gücünü belirlemede aşamalı regresyon analizinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin cinsiyeti ile kariyer uyum düzeyleri arasındaki fark ise ilişkisiz örneklem grupları için t testi ile incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre, toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algılar ve kariyer kararsızlığı üniversite öğrencilerinin kariyer uyumunu anlamlı şekilde yordamaktadır. Kariyer kararsızlığı istatistiksel ve pratikte anlamlı düzeyde yordarken; toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algılar kariyer uyumunu istatistiksel olarak anlamlı ancak pratikte önemli olmayan düzeyde yordamaktadır. Kariyer kararsızlığının, Kariyer Uyum Yeteneği Ölçeği alt boyutlarını yordama gücü incelendiğinde ilgili olma, kontrol, merak ve güven boyutlarını anlamlı şekilde yordadığı saptanmıştır. Öte yandan toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algıların Kariyer Uyum Yeteneği Ölçeği alt boyutlarını yordama gücü incelendiğinde ilgili olma, kontrol ve güven boyutlarının istatistiksel olarak anlamlı olarak yordadığı ancak pratikte önemsiz olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algıların, merak boyutunu istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yordamadığı bulunmuştur. Ayrıca kariyer uyumunun cinsiyete göre farklılık göstermediği saptanmıştır.
The purpose of this study is to examine whether the perceptions of gender roles and career indecision predict the level of career adaptation of university students or not. Additionaly, the study examined whether the level of career adaptation differs in terms of sex. The participants constitute a total of 500 (344 female, 156 male) fourth-grade students studying at various faculties of a state university in Ankara, the level of career adaptation was determined by Career Adapt-Abilities Scale (CAAS), messages regarding gender roles were measured by Socialization of Gender Norms Scale (SGNS), the level of career indecision was measured by Career Decision Scale (CDS). In the study, while the perceptions regarding career indecision and gender roles are independent variables, career adaptability is dependent variable. The Stepwise-Regression analysis was utilized to determine the predictive power of the level of career adaptation. The relationship between sex and the level of career adaptation of students was examined by independent samples t test. According to the findings, the perceptions of gender roles and career indecision significantly predicted career adaptation level. While career indecision predicted career adaptation level at significant level both statistically and practically, perceptions regarding gender roles predicted statistically at significant level, but practically at insignificant level. When it comes to the predictive power of career indecision regarding the sub-dimensions of CAAS, it was found to be related to concern, control, curiosity and confidence dimensions. On the other hand, when the predictive power of perceptions of gender roles regarding the sub-dimensions of CAAS was examined, it was found to be related to concern, control, and confidence dimensions in statistics, but insignificantly in practice. However, it was found that the perceptions of gender roles did not predict statistically at significant level. Lastly, the level of career adaptation did not differ in terms of sex.