Tez No İndirme Tez Künye Durumu
346032
Etkili matematik öğretimi için bit entegrasyonu model önerisi / A proposal on ict integration model for effective mathematics instruction
Yazar:BAHADIR YILDIZ
Danışman: PROF. DR. YASEMİN USLUEL
Yer Bilgisi: Hacettepe Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Matematik = Mathematics
Dizin:Bilgi teknolojisi = Information technology ; Bilgi teknolojisi = Information technology ; Bilgi teknolojisi sınıfları = Information technology classrooms ; Bilişim teknolojisi = Information technology ; Eğitim teknolojisi = Education technology ; Eğitim teknolojisi = Education technology
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2013
174 s.
Bu çalışmanın amacı tasarım tabanlı araştırma modeli çerçevesinde, 5E öğrenme döngüsü modeline göre hazırlanmış BİT Entegrasyonu sağlamaya yönelik hazırlanan bir öğrenme ortamında, öğretmen adaylarının etkili matematik öğretimi için BİT Entegrasyonu gerçekleştirme durumlarını incelemektir. Bu amaçla ilköğretim matematik öğretmen adayları ile bir dönem süren, BİT entegrasyonu sağlamaya yönelik ders planlarının hazırlandığı uygulama Araştırma grubu Hacettepe Üniversitesi, İlköğretim Matematik eğitimi Anabilim Dalı, 2011?2012 öğretim yılı 6. yarıyılında Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimi dersini almakta olan 9 erkek 38 kız olmak üzere toplam 47 ilköğretim matematik öğretmen adayından oluşmaktadır. Öğretmen adayları her hafta farklı öğrenme kazanımlara ilişkin etkili matematik öğretimi için BİT entegrasyonu sağlamaya yönelik ders planları hazırlamışlardır. Araştırmada ders planlarının değerlendirilmesi için, BİT Entegrasyonu (BİTE) Kontrol Listesi, Etkili Matematik Öğretimi (EMÖ) Kontrol Listesi ve 5E Öğrenme Döngüsü Kontrol Listesi olmak üzere üç kontrol listesi geliştirilmiştir. Güvenirlik testi sonuçlarına göre KR20 puanları BİTE için .825, EMÖ için .65 ve 5E için .71 olarak hesaplanmıştır. Ek olarak derslerin tümü video ile kayıt altına alınmış ve her hafta öğretmen adaylarının yansımaları alınmıştır. Verilerin analizinde ders planlarının her kontrol listesinden aldıkları puanlar standartlaştırılarak yüzde puanları elde edilmiştir. Bu süreçte tüm ders planlarında var olması sağlanan ön koşullar değerlendirme dışı tutulmuştur. Ders planlarının her kontrol listesinden aldıkları puanları ayrıntılı olarak incelenmiş ve nedenleri ile tartışılmıştır. Kontrol listelerinin güvenirliği için üç kodlayıcı tarafından kodlama yapılmış ve Cohen?s Kappa analizi kullanılmıştır. Kappa değerlerinin en düşüğü ,839 olarak hesaplanmıştır. Buradan kontrol listelerinin güvenilir olduğu sonucuna varılmıştır. İşlenen derslerin 5E ve BİT entegrasyonuna uygun olup olmadığının belirlenmesi için iki alan uzmanı tarafından puanlama yapılmıştır ve derslerin uygun olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmanın sonucunda, etkili matematik öğretimi, BİT entegrasyonu ve 5E öğrenme döngüsü olmak üzere üç temel üzerine kurulan öğrenme ortamının öğretmen adaylarının etkili matematik öğretimi için BİT entegrasyonu sağlamaya yönelik ders planı hazırlama süreçlerine olumlu katkı sağladığı belirlenmiştir. Bu süreçte karşılaşılan ve sürece etki ettiği gözlemlenen tüm değişkenler incelenerek planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarından oluşan bir model ortaya konulmuştur. Planlama aşaması; Uygun BİT seçimi, İçeriğin düzenlenmesi ve 5E döngülerinden oluşmaktadır. Uygulama aşaması; öğrenme öğretme sürecindeki uygulamaları içermektedir. Değerlendirme aşaması; tüm sürecin sürekli değerlendirilmesini içermektedir. Anahtar Kelimeler: BİT entegrasyonu, etkili matematik öğretimi, öğretmen adayı, 5E öğrenme döngüsü modeli, tasarım tabanlı araştırma
The aim of this study was to examine pre-service teachers? realization of ICT integration for effective mathematics instruction in a learning environment prepared according to 5E learning cycle model and ICT integration in the context of design based research. In line with this purpose, pre-service elementary mathematics teachers prepared lesson plans for ICT integration through a semester. This study was conducted at Hacettepe University, Elementary Mathematics Education Department in the spring semester of 2011-2012 academic year. The participants of this study were 47 pre-service teachers, of these were 38 male and 9 female, who enrolled the course Computer Assisted Mathematics Instruction at their sixth semester. Pre-service teachers were required to prepare lesson plans which aimed at ICT integration in accordance with learning objectives in each week. In this study, lesson plans were evaluated through ICT Integration Checklist, Effective Mathematics Instruction Checklist and 5E Learning Cycle Checklist which were developed by the researcher. The KR20 coefficients were calculated as .825, .65 and .71 respectively. Additionally, all courses were recorded by video and pre-service teachers? reflection papers were obtained. In the analysis of data, the scores taken from each checklist were standardized and obtained percentages. In this process, researchers left the prerequisites for lessons plans out of assessment. Lesson plans? scores from each checklists were examined in detail and discussed with their reasons. Cohen?s Kappa analysis was conducted with three raters for inter-rater reliability of checklists. The least Kappa score was calculated as .839 which indicated quite high reliability between scorers. In addition, two experts rated video-recorded lessons to examine whether these lessons were consistent with 5E learning cycle model and ICT integration or not. They indicated that lessons were consistent with 5E learning cycle model and ICT integration. The results revealed that the learning environment based on effective mathematics instruction, ICT integration and 5E learning cycle had positive contribution to the ICT integrated lesson plan preparation processes of pre-service teachers. A model which was composed of planning, implementation and evaluation phases was proposed through the examination of all factors which were encountered and were considered to have an effect on the process. The planning phase consists of appropriate ICT selection, organization of content and 5E learning cycle. The implementation phase includes the practices of teaching and learning processes. The evaluation phase includes the assessment of the whole process continuously. Keywords: ICT integration, effective mathematics instruction, preservice teacher, 5E learning cycle model, design based research