Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
591028
|
|
An ethnographic account of identity formation in school: The role of institutional habitus / Okulda kimlik oluşumu üzerine etnografik bir çalışma: Örgütsel habitusun rolü
Yazar:BETÜL SÜMEYYE ÖZGÜN
Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ DUYGUN GÖKTÜRK AĞIN
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Etnografya = Ethnography ; Eğitim kurumları = Education establishments ; Habitus = Habitus ; Kimlik = Identity ; Kimlik oluşumu = Identity construction ; Okullar = Schools
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2019
152 s.
|
|
Bu araştırmada, okulun örgütsel habitusu ve öğrencinin kimlik oluşumu arasındaki
ilişki etnografik araştırma metodlarına başvurularak incelenilmektedir. Okul
kurumu toplumsal yaşamın çok boyutlu ilişkiselliği ile temas halindedir ve
toplumsal bir cok yapının bir ürünü olmak ile beraber, bu yapıların yeniden
üretiminde de etkin kurumsal donanıma sahip eylem alanlarıdır. Bu nedenle, saha
çalışması okulun bireyin kimlik oluşumu ile etkileşimi üzerinden başlamakla
beraber, sahada gözlemlenebilecek farklı yapıları göz önünde bulundurarakta
şekilllenme ve ilerleme potansiyeli taşımaktadır. Bunlara ek olarak, okul habitusu
içerisinde hangi kimlik yapılarının inşa edildiğini ve ardından bu kimliklerin nasıl
pratiklerle ile etkinleştirildiği gözlemlenmektedir. Bu kimliklerin tanınma
(recognition), üretilme, yeniden-üretilme ve korunma süreçlerinin detayları da bu
araştırmanın sorularından birisini teşkil etmektedir. Çalışma İç Anadolu bölgesinde
bulunan Sevgi orta okulu öğrencilerini kapsamaktadır. Okul il merkezine uzak bir
mahallede bulunmakla birlikte, mahallale bölgedeki insanlarca "köy" olarak ifade
edilmektedir. Çalışmanın verilerini 6 aylık saha çalışması süresince alınan gözlem notları ve öğrenci, öğretmen, veli ve idarecilerle yapılan yarı yapılandırılmış
mülakatlar oluşturmaktadır. Veri analizi sonucunda 2 ana tema ortaya çıkmıştır: 1)
Kurumsal Habitus, 2) Aile Habitusu. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre
öğrencinin pozitif bir kimlik geliştirmesi, öğretmenleri ve okul idaresi tarafından
kültürel ve sınıfsal arkaplanlarının tanınmasıyla yakından ilişkilidir. Fakat, okulun
örgütsel habitusu ve öğrencilerin aile habitusları öğrencilerde "kısıtlılık hissi (sense
of constraint)" güçlendirmekte ve pozitif bir kimlik geliştirmelerine engel
olmaktadır. Bu duruma ek olarak, okulun fiziksel imkanlarının geliştirilmesi ve
öğretmenlerin maruz kaldığı mesleki problemlerin giderilmesi okulda hem
öğretmenler hem de öğrenciler için "hak hissinin (sense of entitlement)"
güçlendirildiği bir kurumsal habitus adına çözümü aciliyet taşıyan problemlerdir.
|
|
This study explores the relationship between school institutional habitus and identity
formation of students. The school institution engages in multi-dimensional interplay
with the society. As being the product of many social structures, school also hold
the power to reproduce these structures. Therefore, fieldwork departing from the
interaction between school and identity formation of students progresses concerning
the other structures in the region. In addition to these, the study discusses which
identities are produced and reproduced through certain practices within the school
institutional habitus. The study was conducted in a peripheral city of central
Anatolia. The school is located in a neighborhood away from the city center and
called by the local people as "village". Fieldnotes taken during the field study,
which lasted for six months, and semi-structured interviews with the students,
teachers, families and school administrators constitutes the data of the study. As a
result of the data analysis, 1) Institutional habitus and 2) Family habitus were
emerged as two major themes. The results of this study indicated that development
of the positive self-identity for the students depends on recognition of their class and cultural backgrounds by teachers and school administration. However, school's
institutional habitus collaborating with student's family habitus strengthens a "sense
of constraint" and restricts students' positive identity formation. Besides,
improvement of the school's conditions and elimination of the problems concerning
the teachers' professional status are the problems which needs urgent action for an
institutional habitus which fosters a "sense of entitlement" in both students and
teachers. |