Ülkemizde yabancı dil eğitimi ve bunun sonucunda özellikle yabancı dili
etkin konuşabilme ve pratikte kullanma yeterliliği incelendiğinde etkin sonuç
alınamadığı görülmektedir. Ben de bu süreci pratikte yaşayan bir birey olarak, hem
de bir anne olarak kızımın ve oğlumun eğitim hayatlarında yabancı dil öğrenme
süreçleri ve sonuçlarını gözlemleme imkanına sahip oldum. Çevremde aynı kaygıları
taşıyan ebeveynler, iş dünyasının önemli simaları, siyasetçiler ve eğitim camiamızın
kıymetli hocaları ile yaptığım istişareler sonucu, bu alanda köklü reformlara ihtiyacın
olduğu tespit edilerek, konunun en önemli kısmında -özellikle- etkin öğrenmenin
temelini oluşturan kişiye özgü yabancı dil öğrenme metodları incelenmiştir. Siyasetçi
olmam sebebi ile Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı'nın Yabancı Dil
Eğitimi Politikalarını inceleme imkanı buldum. En önemlisi ise "Diliniz ne kadar çok
ülkede konuşuluyor, biliniyor ise; devlet olarak bir o kadar güçlüsünüz" hipotezi
üzerinden komşu ülkelerimiz başta olmak üzere, Türk dünyasında ticari, kültürel ve
sosyal bağlar içerisinde olduğumuz diğer ülkelerden, Türk dilinin etkin öğrenme
metodları ile öğretilmesini sağlamak amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde
"Türkçe Dil Öğrenim Politikalarını Geliştirme Genel Müdürlüğü"nün kurulmasına
yönelik 16.07.2018 tarihli kanun teklifini vererek, konuya çözüm oluşturulmasına da
gayret gösterdik. Yabancı dil eğitimine dair sonuçların -özellikle- dil kullanımı
alanında yetersizlik göstermesinin başlıca sebebi; her yaş grubuna, öğrenme
becerileri incelenmeden aynı müfredatla ve aynı kaynak kitapları ile öğretilmesi
gelmektedir. Bu sorunu ortadan kaldırmak ve emek veren herkesin hedeflediği
yabancı dili en iyi şekilde kullanabilme, konuşabilme, anlayabilme yeterliliğine sahip
olması için kişiye özgü yabancı dil öğrenme metodları incelenmiştir.
Yabancı dil öğreniminde farklı zekâ türlerine sahip olan öğrencilerin farklı
öğrenme metotları ile yabancı dili çok daha rahat öğrenebilecekleri iddia
edilebilmektedir. Bu çalışmanın amacı yabancı dil öğrenicilerin sahip oldukları
özelliklere uygun olan yabancı dil öğrenme metotlarının belirlenmesidir. Bu amaca
ulaşmak için geniş kapsamlı bir kaynak taraması yapılmıştır. Çalışmada öncelikle
farklı zekâ türleri belirlenmiş ve bu zekâ türlerine sahip olan öğrencilerin "kişisel"
öğrenme özellikleri çalışılmıştır. Akabinde yabancı dil öğrenme metotlarının
özellikleri incelenmiş ve zekâ türlerinden hangileri için uygun oldukları
yorumlanmıştır. Çalışmada yabancı dil öğreniminde kullanılması mümkün olan
anlatım, soru-cevap, problem çözme, grup çalışması, tartışma, laboratuar ve örnek
olay metotlarının özelliklerine bağlı olarak belirli zekâ türüne sahip olan öğrencilerin
yabancı dil öğrenimlerinde etkin bir biçimde kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
|
In our country, it is observed that the effective results were not obtained when
foreign language education and consequently the adequacy of speaking the foreign
language effectively and using it in practice. As an individual who has experienced
this process in practice, as a mother, I have had the opportunity to observe and
examine the processes and consequences of learning foreign languages in the
educational lives of both my daughter and my son. As a result of consultations with
parents with the same concerns around me, important figures of the business world,
politicians and esteemed teachers of our educational community, I have determined
that fundamental reforms are needed in this area and the most important part of the
issue is personal ized foreign language learning methods that form the basis of
effective learning have been examined. Because of my being a politician, I had the
opportunity to examine the Foreign Language Education Policies of the Ministry of
National Education of the Republic of Turkey. Most importantly, "The more
countries your language is spoken in, the more familiar it is; you are so strong as a
state" through the assertion that the Turkish language, especially our neighbouring
countries, is taught through effective learning methods of the Turkish language in the
Turkish world and from other countries in which we have commercial, cultural and
social ties. We also strived to establish a solution to the issue by submitting a
proposed law dated 16.07.2018 for the establishment of the "General Directorate for
The Development of Turkish Language Learning Policies" within the Ministry of
Education. The main reason why the results of foreign language education show
inadequacy, especially in the field of language use, is that they are taught to all age
groups with the same curriculum and with the same source books without examining
their learning skills. In order to eliminate this problem and to have the ability to
make the best use, speak and understand the foreign language targeted by everyone
who has worked, individual foreign language learning methods have been examined.
It can be argued that students who have different types of intelligence in
foreign language learning can learn foreign language much more easily with different
learning methods. The aim of this study is to determine the methods of learning
vii
foreign languages that are suitable for the characteristics of foreign language
learners. To achieve this goal, a comprehensive resource scan has been conducted. In
the study, different types of intelligence were determined and the "personal" learning
characteristics of students with these types of intelligence were studied.
Subsequently, the characteristics of foreign language learning methods were
examined and it was interpreted which types of intelligence were suitable for. In the
study, students with a certain type of intelligence, depending on the characteristics of
narrative, question and answer, problem solving, group study, discussion, laboratory
and case study methods that can be used in foreign language learning, can be used
effectively in their studies. |