Tez No İndirme Tez Künye Durumu
470035
Communication models for crowd simulation / Kalabalık simülasyonları için iletişim modelleri
Yazar:KURTULUŞ KÜLLÜ
Danışman: PROF. DR. UĞUR GÜDÜKBAY
Yer Bilgisi: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi / Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:Ajan tabanlı modelleme = Agent based modeling ; İletişim modelleri = Communication models
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2017
91 s.
Davranışsal olarak inandırıcı sanal kalabalıkların modellenmesi ve canlandırılması, kalabalık benzetimi araştırmalarının önemli problemleridir. Tez çalışmamızda, sanal bireyleri, otonom olarak birbirleriyle iletişim kurma yeteneği ile donatmak için bir iletişim modeli önerilmiştir. Böyle bir iletişim modelinin, benzetimi yapılan kalabalıkların inandırıcılığını artırıp artırmayacağı araştırılmıştır. Başlangıçta çabalarımız, mümkün olduğunca insana benzer bir modele ve bu modeli psikolojik nitelikler de içeren bir sanal birey mimarisiyle birleştirmeye yönelikti. Erken deneysel sonuçlar, kalabalığa baktığımızda, farklı sanal birey kişiliklerinin farklı iletişimsel davranışlara neden olması gibi etkilerin fazla görünür olmadığını göostermiştir. Ayrıca, bu etkilerin başarılması karmaşıklığı artırmaktadır. Bu yüzden, insan benzeri bir iletişim modeli yerine genel ve kullanımı kolay bir iletişim modeli hedeflenmiştir ve psikolojik sanal birey niteliklerinin modellenmesinden vazgeçilmiştir. Önerilen iletişim modeli ve çeşitli senaryolarda uygulanmasının sonuçları bu tezde sunulmaktadır. İkinci bir katkı olarak, uygulama senaryolarının birinde ihtiyaç duyulması sonucunda, bir sanal bireyin bilmediği bir ortamda planlama yapmasını sağlayan bir algoritma geliştirilmiştir. Benzetim sonuçları hem görsel olarak hem de çeşitli ölçümler ve metrikler kullanılarak analiz edilmiştir. Vardığımız sonuç, gözlenen davranışsal çeşitliliğin iyileştirilmesine ek olarak, iletişim modeli kullanıldığında etkilerin sayısal sonuçlarda da gözlemlendiği ve bu etkilerin gerçekleştirilen senaryolarda beklentilerimizle uyumlu olduğu yönündedir.
Modeling and animation of behaviorally plausible virtual crowds are important problems of crowd simulation research. We propose a communication model in order to equip virtual agents with the ability to autonomously communicate with each other. We investigate whether such a communication model would improve the plausibility of the simulated crowds. Initially, our efforts were towards a model that is as human-like as possible and towards combining this model with an agent architecture that contains psychological attributes. Early experimental results showed that when we look at a crowd, the influences such as different agent personalities causing different communicative behavior are hardly visible. Besides, achieving these effects introduces complexity. Thus, a generic and easy-to-use communication model instead of a human-like one became the target and psychological agent attributes were dropped. The proposed communication model and its application in several scenarios are presented in this dissertation. As a second contribution, one of the application scenarios led us to develop a planning algorithm for an agent in an unknown environment. Simulation results are analyzed both visually and by using various measurements and metrics. Our conclusion is that in addition to improving observed behavioral variety, the effects of employing the communication model are clear in the quantitative results and these effects are in line with our expectations in each scenario.