Tez No İndirme Tez Künye Durumu
492948
Şehâbeddin Karâfî'nin fıkıhtaki yeri / Place of Shihab Al-din Al-qarafi in history of fiqh
Yazar:HATİCE BOYNUKALIN ŞENKARDEŞLER
Danışman: PROF. DR. FAHRETTİN ATAR
Yer Bilgisi: Marmara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı / İslam Hukuku Bilim Dalı
Konu:Din = Religion ; Hukuk = Law
Dizin:Karafi = Qarafi ; Kur'an-ı Kerim = Koran ; İslam Hukuku = Islamic Law ; İslamiyet = Islam
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2017
306 s.
Şehâbeddin Karâfî, (VII./XIII.) asırda Mısır'da yaşamış bir Mâlikî fıkıh bilginidir. Mezhebinin doğu ve batıdaki ekollerinin fürû-i fıkıh görüşlerini bir araya getiren Karâfî, aynı zamanda kendisinden önceki mezhep birikimini geleceğe taşıma misyonunu üstlenmiş ve bu başarısı nedeniyle Mâlikî mezhebinde imam olarak kabul edilmiştir. Ancak Karâfî daha ziyade fıkıh usûlü ilmine yaptığı katkılarla şöhret bulmuştur. O, usûlde kimi zaman geleneksel söylemin dışına çıkmış ve önceden kesin bilgi ifade ettiği kabul edilen bazı hususları tartışmaya açmıştır. Keza usûl konularında daha önce benzeri görülmemiş açılımlar gerçekleştirmiştir. Hz. Peygamber'in tasarruflarının tasnif edilmesi ve bunun yol açacağı sonuçlar konusunda yaptığı açıklamalar, fıkhın genel ilkelerini oluşturan kavaid ve bunlar arasındaki farklar üzerine müstakil bir eser (el-Furûk) telifi ve ictihadında maslahata ayırdığı yer bunlar arasında en dikkat çekici olanlarıdır. Karâfî'nin maslahat konusu ve fıkıh usulünün temel delillerinden sünnet, icmâ ve kıyas hakkındaki görüşleriyle sınırlandırılan bu çalışma; bu büyük fakîhin hukuk düşüncesine ve fıkıh tarihindeki yerine ışık tutmayı hedeflemektedir.
Shihab al-Din al-Qarafi, was a Maliki jurist who lived in Egypt in the 7th/13th century. Al- Qarafi gathered opinions of substantive law (Furūʻ al-fiqh) of west and east ecoles of his legal school (madhhab). Also he carried accumulations of madhhab which had preceded him into to the future and because of the fact that he had succeeded, he was respected as a leader of his legal school (imam). Nevertheless, he gained a reputation rather with his contributions to the science of islamic legal theory (usūl al-fiqh). In usūl al-fiqh, he occasionaly went beyond the traditional discourse and brought into question some points which had been accepted as stating certain information. Also, he introduced unprecedented innovations in subjects of usūl al-fiqh. His classification of the manners of prophet Muhammad (sav) and explanations about consequences of making classification; a book (el-Furûk) that is written particularly about general principles of fiqh which constitute qavaid and about differences of these principles and the emphasis he placed on public interest (maslaha) in his independent reasoning (ijtihad) are among the most striking innovations of him. This study focuses both on views of al- Qarafi about maslaha and his views about practices of the prophet Muhammad (sunnah), scholarly consensus (ijma) and anological reasoning (qiyas) which are sources of usūl al-fiqh. Also it aims to shed light on legal thought of that important islamic jurist and his place in the history of fiqh.