Tez No İndirme Tez Künye Durumu
600299
A new game-based immersive virtual learning tool for perceiving behaviour of structures: Structurepuzzlevr / Yapıların davranışlarını kavramak için oyun tabanlı yeni bir çevreleyici sanal öğrenme aracı: Structurepuzzlevr
Yazar:EREN GÜNEY
Danışman: PROF. DR. ARZU SORGUÇ
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Mimarlık Ana Bilim Dalı
Konu:Mimarlık = Architecture
Dizin:Aktif etkileşimli öğrenme = Active interactive learning ; Deneysel öğrenme = Experimental learning ; Sanal mimari = Virtual architecture ; Sanal öğrenme ortamları = Virtual learning environments
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2019
187 s.
Yakın gelecekte sanal gerçeklik teknolojisinin çeşitli eğitimlerde olduğu kadar; mimarlık eğitiminde de etkin olarak kullanılacağı yaygın olarak kabul görmektedir. Fakat, incelenen literatürde çevreleyici interaktif sanal gerçekliğin mimarlık eğitimi özelinde strüktür tasarımında nasıl kullanılabileceğine dair etkili bir örnek bulunmamaktadır. Strüktürlerin çeşitli durumlar etkisindeki davranışlarını simülasyonlar yardımıyla öğrenciye daha iyi kavratabilmek; daha stabil ve çeşitli yapılar tasarlayabilmeleri için geniş açıklık geçen yapılar temel alınarak; tez kapsamında problem temelli öğrenme, dijital oyun tabanlı öğrenme ve çevreleyiciinteraktif sanal gerçeklik teknolojisiyle desteklenen StructurePuzzleVR oyunu tasarlanmıştır. Bu sayede tasarım ve öğrenme faaliyeti birlikteliğinde bir çevreleyici sanal öğrenme mekanı oluşturulmuştur. StructurePuzzleVR üç boyutlu hareket, ses, dokunma, yerçekimi simülasyonlarıyla öğrencinin olabildiğince fazla duygusuna hitap ederek onu çevrelerken; oyunun tasarımında asıl rol oynayan bu çevreleyici özelliklerinden soyutlanıp kağıt üzerinde notlaştırılmasıyla sadece göze hitap eden StructurePuzzleNotes oluşturulmuştur. Böylece geleneksel strüktür eğitimi yöntemine benzetilen StructurePuzzleNotes deney kontrol grubu aracı olarak kullanılmıştır. İki grup ikinci sınıf mimarlık lisans öğrencisine geniş açıklık geçen strüktür tasarımı sorularından oluşan önce-testi uygulanmış, ayrı gruptaki öğrenciler belirtilen ayrı eğitim araçlarında eğitim almış, ardından sonra-testleri uygulanmıştır. Sonuçlar SOLO Taksonomisine dayalı bir rubrikte değerlendirilmiştir. Değerlendirmeye göre bütün öğrencilerin ilk test sonuçları aynı seviyelerde olmasına rağmen StructurePuzzleVR'a alınan öğrencilerin diğer gruptan çok daha stabil ve çeşitli strüktürler tasarladıkları, ayrıca yapılan ankete göre oyunlaştırılmış sanal gerçeklik eğitiminden çok daha fazla keyif alındığı gözlenmiştir. Aynı süreç iki mezun öğrenciye de uygulanmış ve aynı sonuçlarla karşılaşılmıştır. Sonuçlar çevreleyici bir sanal gerçeklik oyununun strüktürel davranışları öğrenme ve yapı tasarlama konusunda somut ve anlamlı bir deneyim sağlayabileceğini ortaya koymakta, bu teknolojinin mimarlık eğitiminde daha etkin kullanılmasının önünü açmaktadır.
It is widely accepted that virtual reality technologies will be used effectively used in architecture education as it is in other educations. However, according to the literature, there is a few examples of how immersive interactive virtual reality can be used in structural design education. StructurePuzzleVR is a game supported by digital game-based learning and surrounding-interactive virtual reality technology, designed to comprehend the behavior of structures under various situations by the help of simulations. In this way, an immersive virtual learning space is created in conjunction with design and learning activity. StructurePuzzleVR immerses students with as many senses as possible as three-dimensional motion, sound, touch and gravity simulations. Moreover, StructurePuzzleNotes is created as a written format of StructurePuzzleVR by isolating its immersive features. Thus, StructurePuzzleNotes is similar to the traditional structure education method used as a control group tool. Two groups of second year undergraduate architecture students are subjected to a pre-test consisting of long-span structure design questions. The groups are trained in different tools, then the post-tests are applied. According to SOLO Taxonomy evaluation, although the pre-results are in the same level, students who are taken to StructurePuzzleVR design more stable and various structures than the control group. Moreover, according to questionnaire; students who are taken into virtual reality education enjoyed more. The results show that an immersive virtual reality game can provide a concrete and meaningful experience in learning structural behaviors and designing structures, and show that this technology can be used more effectively in architectural education.