Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
204285
|
|
Reşat Nuri Güntekin'in Çalıkusu, acımak, yeşil gece, Kan davası romanlarında öğretmen tipleri ve toplumun öğretmen algılaması / Types of teacher and teacher image of the Society in the novels of the Reşat Nuri Guntekin Çalikusu, Acimak, Yesil gece, Kan davasi
Yazar:YAHYA AYDIN
Danışman: YRD. DOÇ. DR. LATİFE KIRBAŞOĞLU KILIÇ
Yer Bilgisi: Atatürk Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2006
110 s.
|
|
ÖZETYÜKSEK L SANS TEZREŞAT NUR GÜNTEK N' N ÇALIKUŞU, ACIMAK, YEŞ L GECE,KAN DAVASI ROMANLARINDA ÖĞRETMEN T PLER VE TOPLUMUNÖĞRETMEN ALGILAMASIYahya AYDINDanışman: Yard. Doç. Dr. Latife KIRBAŞOĞLU KILIÇ2007- Sayfa :XI + 99Jüri: Yard. Doç. Dr. Latife KIRBAŞOĞLU KILIÇDoç.Dr. Osman GÜNDÜZYard. Doç. Dr. Şükrü ADAReşat Nuri Güntekin'in Çalıkuşu, Acımak, Yeşil Gece, Kan Davası romanlarındaülkenin içinde bulunduğu eğitim sorunlarına ve bunlardan kaynaklanan meselelere değindiğive bu sorunlara çözüm bulmaya çalıştığı görülebilir. Bu çalışmayla Reşat Nuri Güntekin'inromanlarında, sorunların çözümü için kullandığı öğretmenlerin nitelikleri, çevresindekişahıslarla ilişkileri ve toplumun onları nasıl algıladığı tespit edilmeye çalışılmıştır.Birinci bölümde ilgili araştırmada problem cümlesi, alt problemler, sınırlılık, sayıltılar,tanımlar ve ilgili araştırmalara yer verilmiştir.kinci bölümde sınıfta öğretmen davranışlarını belirlemek amacıyla farklı eğitimtanımları, öğretme ve öğrenmenin ne olduğu, öğretme ve öğrenmede öğretmenin rolü,öğretmenlerin öğretim sürecinde benimsedikleri tutumların öğrenmeye etkileri, sınıf yönetimive sınıf yönetimi yaklaşımları, sınıf yönetimiyle ilgili bazı öğretmen davranışları üzerindedurulmuştur.Üçüncü bölümde araştırmanın modeli, araştırmanın evren ve örneklemi, veri toplamateknikleri ve verilerin analizine ilişkin bilgilere yer verilmiştir.Dördüncü bölümde Reşat Nuri Güntekin'in yaşamı, yazarlığı, verdiği eserler veromancılığı üzerinde durulmuştur.Beşinci bölümde, Çalıkuşu, Acımak, Yeşil Gece, Kan Davası romanlarının özeti ilebaşlanmış ve giriş bölümünde edebiyat ile hayat arasındaki ilişkiye değinilmiştir. Sözü edilenromanlarda öğretmen tipleri incelenirken yetiştikleri okullar, öğretmenliği kabul edişamaçları, öğretmen ve öğrenciler arası ilişkiler, öğretmenler arası ilişkiler, eğitimdekullandıkları yöntemler, inandıkları değerler göz önünde bulundurulmuştur.Son bölümde ise romanlarda toplumun öğretmen algılaması ilk önce kadın ve erkeklerşeklinde ikiye ayrılmış ve daha sonra kadın ve erkeklerin sahip oldukları meslek ve nitelikleregöre inceleme yoluna gidilmiştir.Çalışma sonunda; romanlardaki öğretmenler içinde ideal öğretmene en yakındavranışları Feride'nin sergilediği, Ali Şahin'in militan, milliyetçi ve inkılâpçı özelliklerininön plana çıktığı, Zehra'nın katı ahlakçı bir tutumu benimsediği, Ömer'in öğretmenkimliğinden çok askerlik vasıflarının ön plana çıktığı görülmüştür. Toplumun, öğretmenicinsel bir obje, arkadaş, kurtarıcı, tehdit, fikirlerinin temsilcisi vb. olarak gördüğübelirlenmiştir.
|
|
ABSTRACTMASTER THESISTYPES OF TEACHER AND TEACHER MAGE OF THE SOC ETY INTHE NOVELS OF THE REŞAT NURI GUNTEKIN ÇALIKUŞU, ACIMAK,YEŞIL GECE, KAN DAVASIYahya AYDINSupervısar: Asist.Prof.Dr. Latife KIRBAŞOĞLU KILIÇAssoc. Prof.Dr. Osman GÜNDÜZAsist.Prof.Dr. Şükrü ADAIt appears that Reşat Nuri Güntekin has addressed educational issues and relatedproblems and attampted to propose solutions in his novels including Çalıkuşu, Acımak, YeşilGece, and Kan Davası. Qualifications of teachers, their relationships with other people, andteacher-perception of the society, were some of the solutions proposed by Reşat NuriGüntekin in his novels, were elucidated in this study.The first part deals with determination and classification of educational proplems,constraints, validity and objectiveness of the resources, some definitions, and summary ofrelated studies.The second part covers different definitions of education including teaching andlearning, the roles of teachers in teaching and learning, the effects of tearchers? attitudes onlearning, class management, preferential handling, and existence and evaluation of responsesof teachers during class management to picturize teachers? behaviors.The third part defines design, population, and sampling of the study, data collectiontechniques, and data analyses.The fourth part focuses on biography of Reşat Nuri Güntekin, as a writer, novelist, aswell as his publications.The fifth part summarizes Çalıkuşu, Acımak, Yeşil Gece, Kan Davası and illustratesthe relationship between literature and life. Schools from which teachers graduated, why theypreffered this profesion, realtionship between teachers and students, techniques that they used,and values that they had, were facilitated to determine the type of teachers in these novelsThe last part explains teacher-perception of the society by gender and then evaluatesprofession and qualification of females and males.In conclusion, Feride presented behaviors closest to expected ideal behaviors amongteachers in novels. Patriotic, nationalist, and revolutionist characters were predominant in AliŞahin. Zehra was very conservative on moralist attitude, whereas Ömer exhibited moremilitary profile than teacher profile. Society considered teachers as an sexual object, friend,savior, threat, pioneer of ideas, and so on. |