Tez No İndirme Tez Künye Durumu
531963
A design-based research of multimedia learning andvisual design in science textbooks: An eye-trackingstudy / Fen bilimleri ders kitaplarında çoklu ortam öğrenme ve görsel tasarımın tasarım tabanlı araştırması: Bir göz hareketleri takip çalışması
Yazar:TUĞBA ALTAN
Danışman: PROF. DR. KÜRŞAT ÇAĞILTAY
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2018
283 s.
Bu çalışmada öğrencilerin, çoklu ortam materyali olarak kullanılan 6. sınıf ders kitabı ile öğrenme süreçleri incelenmiştir. Çalışmada alan yazında bulunan yaklaşımları genişletmek amacıyla tasarım tabanlı bir araştırma çerçevesinde uzmanların (yazar ve grafik tasarımcı vs.) ve kullanıcıların (öğrenci ve öğretmen) bakış açılarını bir araya getirerek göz hareketlerini takip teknolojisi ile Fen Bilimleri ders kitaplarında çoklu ortam öğretim tasarımı ve görsel tasarımın incelenmesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada önce, seçilen Fen Bilimleri ders kitabında çoklu ortam öğretim tasarımı ve görsel tasarım açısından sorunlar ve ihtiyaçlar ortaya çıkarılmış ve ardından ders kitabının hücre ünitesi çoklu ortam öğretim tasarımı ve görsel tasarım kurallarına uygun olarak yeniden tasarlanıp geliştirilmiştir. Göz hareketlerini takip yöntemi kullanılarak yeni tasarlanan kitap bölümü çoklu ortam öğrenme ve görsel tasarım açısından değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları yeniden tasarlanan hücre ünitesinin başarı testi sorularını çözmeyi kolaylaştırdığını, öğrenme sırasında dikkatin ilgili resimler üzerine toplanmasına ve daha fazla başarılı metin ve resim entegrasyonuna yardım ettiğini ortaya çıkarmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Fen Bilimleri ders kitaplarının tasarımı ve geliştirilmesi ile seçilmesine rehberlik edecek görsel tasarım ve çoklu ortam öğretim tasarımı olmak üzere iki tasarım kategorisi belirlenmiştir. Araştırma bulguları öğrenciler için uygun Fen Bilimleri ders kitaplarının seçiminde öğretmenler tarafından kullanılabileceği gibi bu kitapların öğrenen ihtiyaçlarına göre tasarlanıp geliştirilmesi sürecinde uzmanlar tarafından kullanılabilir. Araştırma diğer çoklu ortam öğrenme materyallerinin tasarımı için ayrıca örnek bir model oluşturmaktadır. Dolayısıyla, çalışma Fen bilimleri ders kitaplarının çoklu ortam öğretim tasarımı açısından hem kuram hem de uygulamaya yönelik öneriler sağlamaktadır.
This study investigated student studying process using a 6th grade science textbook that is used in public schools as a multimedia learning material. This was accomplished by using eye-tracking as well as bringing the perspectives of both experts (authors, graphical designer, and editors etc.) and users (students and teachers) together. In this process, multimedia learning design and visual design of science textbooks were utilized to extend the perspectives based on the literature. First, the issues such as violations to multimedia learning design and visual design of the selected science textbook and redesign needs for the same textbook were explored. Next, cell biology chapter of the science textbook was revised based on multimedia learning and visual design principles. Then, eye-tracking based testing was employed to evaluate multimedia learning and visual design principles for the revised textbook chapter. Research results revealed that multimedia learning design of revised cell biology chapter facilitated answering achievement test questions and helped attentional focus on relevant images as well as more successful integration of text and images during studying process. According to the results two categories also established as visual design, and multimedia learning design to guide design and development of science textbooks as well as selection process of science textbooks. These research findings can be used in the design process to develop a science textbook based on learner needs Teachers may select appropriate science textbooks for students based on the findings. The research also provides an exemplary guideline for designing similar multimedia learning materials. Thus, the research results may provide both theoretical and practical implications for multimedia learning design of science textbooks.