Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
217795
|
|
A comparative case study on the manifestation of the five disciplines of a learning organization in the English language preparatory programs of two higher education institutions / İki yükseköğretim kurumunun İngilizce hazırlık bölümlerinde öğrenen örgütün beş disiplininin mevcudiyeti üzerine karşılaştırmalı bir durum çalışması
Yazar:YELDA SERTDEMİR ERİŞKEN
Danışman: PROF.DR. HASAN ŞİMŞEK
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
|
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2007
321 s.
|
|
Bu karşılaştırmalı durum çalışmasının amacı iki üniversitenin İngilizce hazırlıkbölümlerini Senge'nin öğrenen örgütler kuramının beş alt boyutu olarak bilinenTakım Halinde Öğrenme, Kişisel Ustalık, Zihinsel Modeller, Paylaşılan Vizyon veSistem Düşüncesi açısından inceleyerek, bu kurumların öğrenen örgütün hangiözelliklerine sahip olduklarını ortaya çıkarmaktır.Bu araştırmada nitel durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma, Türkiye'ninAnkara ilinde İngilizce dilinde öğretim yapan, birisi bir vakıf üniversitesinin birbölümü (Kurum-A), diğeri de bir devlet üniversitesinin bir bölümü (Kurum-B)olmak üzere iki kurumda yürütülmüştür. Bu çalışmanın örneklemini Kurum-A'danyedi yönetici ve yirmiiki öğretim elemanı ile Kurum-B'den ondokuz öğretimelemanı ve üç yönetici oluşturmuştur.Yarı yapılandırılmış görüşme yolu ile toplanmış olan veriler, içerik analizi yöntemiile incelenmiştir. Çalışmanın bulguları her iki kurumun da öğrenen örgüt olmaiyönünde aşama kaydetmiş olmalarına rağmen, öğrenen örgütün alt boyutlarınıhenüz tam anlamıyla bünyelerinde barındıramadıklarını göstermiştir. Çalışmanınsonuçlarına göre Kurum A Takım Halinde Öğrenme ve Kişisel Ustalık alt boyutlarıaçısından Kurum B'ye göre biraz daha iyi durumdadır. Paylaşılan Vizyon, ZihinselModeller ve Sistem Düşüncesi alt boyutları açısından ise iki kurum arasında önemlibir fark görülmemiştir. Genel olarak, her iki kurumda da kişisel vizyonlarınoluşumu ve gelişmesi, bireylerin ve takımların öğrenmesi, ortak bir vizyonungeliştirilmesi, zihinsel modellerin açığa vurulması ve sorgulanması ile sistemseldüşünme alanlarında engel durumlar tespit edilmiştir.Anahtar kelimeler: Öğrenen Organizasyonlar, Takım Halinde Öğrenme, KişiselUstalık, Zihinsel Modeller, Paylaşılan Vizyon, Sistem Düşüncesi
|
|
This comparative case study aimed to explore the elements that align with Senge?sframework of the Learning Organization, comprised of the disciplines of PersonalMastery, Shared Vision, Mental Models, Team Learning, and Systems Thinking, inthe English Language Preparatory Programs of two selected higher educationinstitutions to determine what characteristics of a learning organization theypossess.In this study, qualitative case study method was employed. The study wasconducted in two organizations, one (Organization A), part of a private Englishmediumuniversity, and the other (Organization B), part of a public Englishmediumuniversity, in Ankara, Turkey. The sample contained seven administratorsand twenty-two instructors from Organization A and seventeen instructors and 3administrators from Organization B.The data collected through semi-structured interviews were analyzed using contentanalysis technique. The findings revealed that both organizations are evolvingtowards a learning organization, but have not institutionalized the five disciplines toan ideal state yet. Organization A is doing somewhat better than Organization B asregards the disciplines of Team Learning and Personal Mastery; however, there isno considerable difference between the organizations in terms of the disciplines ofShared Vision, Mental Models and Systems Thinking. Overall, in bothorganizations there are impediments in terms of the development and achievementof personal visions, learning of individuals and teams, development of a sharedvision, surfacing and questioning mental models, and acting from a comprehensivesystems approach.Keywords: Learning Organization, Team Learning, Personal Mastery, SharedVision, Mental Models, Systems Thinking |