Tez No İndirme Tez Künye Durumu
556078
Kariyer gelişimi psikoeğitim programının 5. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimi ve karar vermelerine etkisi / Career development psychoeducation program's impact on decision making and career development of grade 5 students
Yazar:AYŞE ÖZKAN
Danışman: PROF. DR. FERİDE BACANLI
Yer Bilgisi: Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Karar verme = Decision making ; Karar verme süreci = Decision making process ; Kariyer = Career ; Kariyer geliştirme = Career development ; Kariyer geliştirme sistemleri = Career development systems ; Psiko-eğitim programı = Psycho-educational program ; İlkokul öğrencileri = Primary school students
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2019
164 s.
Bu araştırmanın amacı teorik temeli Super'ın (1990) çocukluktaki kariyer gelişim modeline dayanılarak geliştirilen, kariyer gelişimi psikoeğitim programının ortaokul 5.sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimi ve karar verme düzeylerine etkisini incelemektir. Ayrıca bu araştırmada, Günlük Yaşamda Karar Verme Ölçeği'nin (Mincemoyer ve Perkins, 2001), Türkiyede'deki ortaokul öğrencilerine uyarlanması amaçlanmıştır. Araştırmada deney ve kontrol gruplu ön-test, son-test ve izleme testi ölçümlü yarı deneysel model kullanılmıştır. Bu çalışmanın deney ve kontrol grupları 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Ankara'nın Mamak ilçesinde aynı semtlerdeki iki resmi devlet ortaokulunun 5. sınıflarında öğrenim gören toplam 28 öğrenciden oluşmaktadır. Deney ve kontrol gruplarına 14'er (8 Erkek ve 6 Kız) öğrenci katılmıştır. Çalışmada veriler Çocuklar İçin Kariyer Gelişim Ölçeği-(ÇKGÖ) (Bacanlı, Sürücü ve Özer, 2007), Günlük Yaşamda Karar Verme Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS 21 istatistik paketi kullanılarak yapılmıştır. Denencelerin test edilmesinde Friedman Testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, teorik temeli Super'ın (1990) Çocukluktaki Kariyer Gelişim Modeli'ne dayanılarak geliştirilen kariyer gelişimi psikoeğitim programı programa katılan ortaokul 5. Sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimi ve karar verme düzeylerini geliştirmede etkili olmuştur. Bu etki 2 ay sonra yapılan izleme testi süresince de devam etmiştir. Sonuçlar, ilgili teorik ve uygulamalı literatüre dayanılarak tartışılmıştır. Psikolojik danışmanlara ve gelecekte psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanında yapılacak araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
The aim of this study is to investigate the effect of career development psychoeducation program on career development and decision-making levels of middle school 5th grade students, developed on the basis of the theoretical foundation ofthe Childhood Career Development Model of Super (1990). Also in this study, Daily Life Decision Making Scale (Mincemoy and Perkins, 2001), is aimed to be adapted to middle school students in Turkey. In the research, a quasi-experimental model with pre-test, post-test and monitoring test was used. The experimental and control groups of this study consist of 28 students studying in the fifth grade of two official state middle schools in the same districts in Mamak district of Ankara in the 2017-2018 academic year. 14 students (8 boys and 6 girls) participated in the experiment and control groups. The data were collected using the Childhood Career Development Scale (CCIE) (Bacanlı, Sürücü and Özer, 2007), Daily Life Decision Making Scale and Personal Information Form. The data were analyzed using SPSS 21 statistical package. Friedman Test, Wilcoxon Signed Rank Test and Mann Whitney-U test were used to test the test. The results of the study were effective on the career development and decision making levels of the middle school 5th grade students who participated in the program of the career development psychoeducation program, which was developed on the basis of the theoretical foundation of the Childhood Career Development Model of Super (1990). This effect continued during the follow-up test after 2 months. The results were discussed based on the relevant theoretical and practical literature. In the future, suggestion for research in the field of psychological counseling and guidance and psychological counselers were presented.