Tez No İndirme Tez Künye Durumu
559615
Yenidoğana dinletilen anne sesi ve beyaz gürültünün apgar skoruna ve bağlanma sürecine olan etkisinin incelenmesi / The effect of mother voice and white noise that are listened to newborn on apgar score and attachment process
Yazar:ZEYNEP AKÖZLÜ
Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ ÖZLEM ÖZTÜRK ŞAHİN
Yer Bilgisi: Karabük Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Hemşirelik Bilimi Ana Bilim Dalı / Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bilim Dalı
Konu:Hemşirelik = Nursing
Dizin:Anneler = Mothers ; Bağlanma = Attachment ; Bebek-yenidoğmuş = Infant-newborn ; Bebekler = Infant ; Gürültü = Noise ; Ölçekler = Scales
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2019
96 s.
Araştırma, yenidoğanlara dinletilen anne sesi ve beyaz gürültünün, yenidoğanların APGAR skoruna ve bağlanma süreci üzerine olan etkinliğini araştırmak amacıyla yapıldı. Çalışmada, müdahale grubu A (anne sesi dinletilen), müdahale grubu B (beyaz gürültü dinletilen) ve kontrol grubu (ortam sesi dinleyen) olmak üzere üç grup belirlendi ve çalışma 87 yenidoğan ile gerçekleştirildi. Verilerin toplanmasında; Anne Bilgi Formu, Bebek Bilgi Formu ve Bağlanma Davranışı Gözlem Formu kullanıldı. Müdahale gruplarına alınan yenidoğanlara doğumdan hemen sonra 5 dakika boyunca anne sesi veya beyaz gürültü dinletildi. Dinletinin 1. ve 5. dakikalarında yenidoğanların APGAR skorları ölçüldü. Kontrol grubundaki bebeklere ise herhangi bir dinleti yapılmadı, yalnızca ortam sesine maruz bırakıldı. Tüm gruplardaki yenidoğanların annelerine teslim edilmeleri sonrası anneleri ile olan bağlanma davranışları gözlemlendi. Verilerin analizinde; sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, medyan, Chi-Square, Shapiro-Wilk, One Way Anova, Kruskal Wallis H ve Kolmogorov-Smirnova testleri uygulandı. Araştırmada müdahale ve kontrol gruplarında bulunan yenidoğanların cinsiyet, gestasyonel yaş, boy, kilo ve baş çevresi özellikleri arasındaki farkın anlamlı olmadığı görüldü. Uygulama sonrasında yenidoğanların 1. dakika APGAR skor ortalamalarının kontrol grubunda 7,70±0,60, anne sesi grubunda 8,17±0,60 ve beyaz gürültü grubunda 8,14±0,71 olduğu belirlendi. 1. dakika APGAR skorları ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olduğu görüldü (p<0,05). Yenidoğanların 5. dakika APGAR skor ortalamalarının kontrol grubunda 8,87±0,68, anne sesi grubunda 9,48±0,57 ve beyaz gürültü grubunda 9,43±0,57 olduğu belirlendi. 5. dakika APGAR skorları ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olduğu görüldü (p<0,05). Çalışmada anne sesi ve beyaz gürültünün, yenidoğanların APGAR skoruna olumlu etkisi olduğu sonucuna varıldı. Ancak anne sesi dinletilen yenidoğanlar ve beyaz gürültü dinletilen yenidoğanların 1. ve 5. dakika APGAR skorları arasında fark bulunamadı (p>0,05). Kontrol grubundaki yenidoğanların %20,0'sinin (n=6), anne sesi dinletilen yenidoğanların %58,6'sının (n=17) ve beyaz gürültü dinletilen yenidoğanların %60,7'sinin (n=17) memeyi kavradığı ve aralarındaki farkın anlamlı olduğu görüldü (p=0,002<0,05). Yenidoğanların doğumdan sonra annelerini ilk emmeye başlama süre ortalamaları incelendiğinde; kontrol grubunda 66,97±5,95 dakika, anne sesi grubunda 60,79±7,50 dakika ve beyaz gürültü grubunda 65,14±6,00 dakika olarak saptandı. Yapılan istatistiksel analizde grup ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olduğu görüldü (p=0,002<0,05). Yenidoğanların doğumdan sonra anneleri ile göz teması kurma süre ortalamaları incelendiğinde; kontrol grubunda 79,80±8,31 dakika, anne sesi grubunda 71,24±9,65 dakika ve beyaz gürültü grubunda 77,25±9,24 dakika olduğu görüldü. Yapılan istatistiksel analizde grup ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olduğu görüldü (p=0,002<0,05). Çalışmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda, anne sesi ve beyaz gürültünün, yenidoğanın dış dünyaya uyum sağlamasını desteklemek ve anne-bebek arasındaki bağlanma örüntülerini geliştirmek adına hemşireler tarafından kullanılabileceği önerilmektedir. Anahtar Sözcükler: Anne sesi, APGAR, Bağlanma, Beyaz gürültü, Yenidoğan
The research was conducted to investigate the effects of mother voice and white noise on newborns on APGAR score and attachment process. In the study, three groups were determined as intervention group A (mother voice played), intervention group B (white noise played) and control group (listening environment voice) and 87 newborns were performed. In gathering the data; Mother Information Form, Baby Information Form and Attachment Behavior Observation Form were used. Newborns in the intervention groups were listened to mother's voice or white noise for 5 minutes immediately after birth. APGAR scores of the newborns were measured at the 1st and 5th minutes immediately after listening. No sound was played to the babies in the control group, but they were only exposed to ambient sound. After the delivery of newborns in all groups to their mothers, their attachment behaviors with their mothers were observed. Number, percentage, mean, standard deviation, median, Chi-Square, Shapiro-Wilk, One Way Anova, Kruskal Wallis H and Kolmogorov-Smirnova tests were used to analyze data. In the study, it was observed that the difference between sex, gestational age, height, weight and head circumference characteristics of newborns in intervention and control groups was not significant. APGAR score averages were found to be 7,70±0,60 in the control group, 8,17±0,60 in the mother voice group and 8,14±0,71 in the white noise group after the 1st minute of the neonates and it was found that the difference between the mean APGAR score averages in the 1st minute was significant (p<0,05). The APGAR score averages were found to be 8,87±0,68 in the control group, 9,48±0,57 in the mother voice group and 9,43±0,57 in the white noise group for the 5th minute of the newborns and it was found that the difference between the 5th minute APGAR score averages was significant (p<0,05). In the study, it was concluded that the mother's voice and white noise had a positive effect on the APGAR score of the newborns, but there was no difference between the 1st and 5th minute APGAR scores of newborns who listened to the mother's voice and the white-noiseed newborns (p>0,05). 20.0% (n = 6) of the newborns in the control group, 58.6% (n = 17) of the newborns who listened to the mother's voice, and 60.7% (n = 17) of the newborns who listened to the white noise, and between them the difference was significant (p = 0.002 <0.05). When the mean of the time to start sucking the mothers after the birth of newborns; 66,97±5,95 minutes in the control group, 60,79±7,50 minutes in the mother voice group and 65,14±6,00 minutes in the white noise group. In the statistical analysis, it was found that the difference between the group means was significant (p=0,002<0,05). When the mean of the time to eye contact with the mothers after the birth of newborns; 79,80±8,31 minutes in the control group, 71,24±9,65 minutes in the mother voice group and 77,25±9,24 minutes in the white noise group. In the statistical analysis, it was found that the difference between the group means was significant (p=0,002<0,05). It is suggested that in the direction of the results obtained without the work, the mother voice and white noise may be used by the nurses to support adaptation of the newborn to the outside world and to improve the attachment patterns between the mother and the baby. Key Words: APGAR, Attachment, Mother voice, Newborn, White noise