Tez No İndirme Tez Künye Durumu
642068
Improving reading abilities in dyslexia with neurofeedback and multi-sensory learning / Nörogeribildirim ve çoklu duyulu öğrenme ile dislekside okuma becerilerinin artırılması
Yazar:GÜNET URFALIOĞLU EROĞLU
Danışman: DOÇ. DR. MÜJDAT ÇETİN ; PROF. DR. SELİM BALCISOY
Yer Bilgisi: Sabancı Üniversitesi / Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:Arayüzler = Interfaces ; Disleksi = Dyslexia ; Elektroensefalografi = Electroencephalography ; Nöro geri bildirim = Neurofeedback ; Okuma becerileri = Reading skills ; Okuma güçlüğü = Reading difficulty ; Çok uyaranlı eğitim ortamı = Multi stimuli educational environment ; Çoklu öğrenme ortamı = Multimedia learning environment
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2020
111 s.
Gelişimsel disleksi, özgül öğrenme güçlüğünün bir alt grubudur. Dislekside öğrenmeyi kolaylaştırıcı çeşitli yöntemler bulunmaktadır, nörogeribildirim ve çoklu duyulu öğrenme metodları bunlardan ikisidir. Bazı araştırmalarda gösterildiği üzere, nörogeribildirim disleksili çocukların heceleme, okuma ve yazma becerilerini iyileştirebilir, korku ve kaygılarını kontrol etmeyi öğretebilir. Çoklu duyulu öğrenme metodu, disleksili çocukların işitme, okuma, görme ve dokunma duyularını bir arada kullanarak onların öğrenmesine yardımcı olur. Nörogeribildirim, beyindeki sinaps bağlantılarını güçlendirirken, çoklu duyulu öğrenme beynin farklı bölgelerini öğrenme aşamalarında kullanmayı hedefler. Bu tezde, nörogeribildirim ve çoklu duyulu öğrenme deneyimlerinin disleksiye fayda sağlayıp sağlamadığı incelenmiştir. Bu tez kapsamında geliştirilen Auto Train Brain, disleksili çocukların bilişsel performanslarını artırmak için, nöro geribildirim ve çoklu duyu prensiplerine göre hazırlanmış bir cep telefonu uygulamasıdır. Auto Train Brain sisteminde, 14 kanallı EMOTIV EPOC+ EEG başlığından gelen sinyaller okunur, işlenir, görsel ve işitsel olarak disleksili çocuğa geribildirim olarak sunulur. Auto Train Brain, ortalama yaşları 8.56 olan 16 disleksili çocuğa 60 kez 30'ar dakika uygulanmıştır. 4 denek eş zamanlı olarak özel eğitim almıştır. Kontrol grubu, 8.59 yaş ortalamasına sahip 14 disleksili çocuktan oluşmaktadır. Bu çocuklar, Auto Train Brain ile eğitim almamış, sadece özel eğitime devam etmişlerdir. Disleksiyi teşhis etmekte kullanılan yeni bir test olan TILLS testi, deneylerin başında ve 6 ay sonra hem disleksili gruba hem de kontrol grubuna uygulanmıştır. Deney öncesi ve sonrası ölçülen TILLS testi sonuçlarını karşılaştırdığımızda, Auto Train Brain eğitiminin etkili sonuç ürettiği izlenmiştir. Auto Train Brain eğitimi, özel eğitime nazaran okuduğunu anlamayı daha çok artırmıştır. Bu tezin ana katkısı, nörogeribildirim ve çoklu duyulu öğrenmeyi aynı anda kullanan Auto Train Brain'in etkin bir çözüm olduğunu göstermiş olmasıdır.
Developmental dyslexia is a subtype of specific learning disabilities. There are several methods for improving learning abilities, including neurofeedback and multi-sensory learning methods. As past work has shown, applying neurofeedback can improve spelling, reading, writing skills, normalizing fear, and anxiety of children with dyslexia. Multi-sensory learning methods utilize hearing (audition), reading (vision), seeing (vision), and touching (tactile/ kinaesthetic) simultaneously and proven to be useful for children with dyslexia. Neurofeedback focuses on normalizing the synaptic connections in the cortex, while multi-sensory learning focuses on using different parts of the brain to help with the learning process. In this research, the effectiveness of neurofeedback along with multi-sensory learning (MSL) experiences in helping dyslexia was investigated. Auto Train Brain is a neurofeedback and multi-sensory learning based mobile phone software application to improve the cognitive functions of children with dyslexia. It reads electroencephalography (EEG) signals from 14 channels of EMOTIV EPOC+ and processes these signals to provide neurofeedback to a child to improve the brain signals with visual and auditory cues in real-time. The major contribution of this thesis is that it presents the first study that combines neurofeedback with multi-sensory learning principles. Moreover Auto Train Brain has a novel neurofeedback technique from 14- electrode channels. Auto Train Brain was applied to 16 subjects with dyslexia (mean age: 8.56) 60 times for 30 minutes. 4 of them also received special education. The control group consisted of 14 subjects with dyslexia (mean age: 8.59) who did not have remedial teaching with Auto Train Brain, but who did continue special education. The TILLS test, which is a new neuropsychological test to diagnose dyslexia, was applied to both the experimental and the control groups at the beginning of the experiment and after a 6-month duration from the first TILLS test. Comparison of the pre- and post- TILLS test results indicate that applying neurofeedback and multi-sensory learning method concurrently is feasible for improving reading abilities of people with dyslexia. Reading comprehension of the experimental group improved more than that of the control group statistically significantly.