Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
211603
|
|
Eğitim fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ve bu becerileri etkileyen eleştirel düşünme faktörleri / Critical thinking skills of education faculty students and factors influencing critical thinking skills.
Yazar:HAKAN GÜLVEREN
Danışman: YRD. DOÇ. HALİM AKGÖL
Yer Bilgisi: Dokuz Eylül Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
|
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2007
218 s.
|
|
Bu arastırmanın amacı, egitim fakültesindeki ögretmen adaylarının elestireldüsünme güçlerini ve bunları etkileyen faktörleri belirlemektir. Bu amaçla egitimfakültesindeki ögretmen adaylarının elestirel düsünme gücü ve elestirel düsünmeninalt boyutları ile bölüm, cinsiyet, sınıf, ögretim türü, annenin egitimi, babanın egitimi,annenin is durumu, babanın is durumu, ailenin gelir düzeyi, ögrencinin mezunoldugu okul türü, yas ve akademik ortalama arasındaki iliskiler arastırılmıstır.Bu çalısma, betimsel ve iliskisel bir alan arastırmasıdır. Ögrencilerinelestirel düsünme becerilerini ölçmek için Cornell Elestirel Düsünme Testikullanılmıstır. Arastırmadan verilerin çözümlenmesinde SPSS 13.00 paket programıkullanılmıstır. Elde edilen verilerde anlamlı bir farklılık olup olmadıgın belirlemekiçin iki degiskenli olan özellikler için ?t?, ikiden fazla olan özellikler için ise ?TekYönlü Varyans Analizi? (F) testleri kullanılmıstır. Gruplar arasında ortaya çıkananlamlı farkın kaynagı Tukey testi ile belirlenmistir. Elestirel düsünme becerileri vebunları etkileyen nedenler arasındaki iliskinin analizinde ?Pearson Korelasyon?katsayısı kullanılmıstır.Elde edilen verilere göre egitim fakültesinde okuyan ögrencilerin elestireldüsünme becerileri yeterli degildir. Bayan ögrencilerin elestirel düsünme becerilerierkek ögrencilere göre daha iyidir. Bölümler arasında anlamlı bir fark görülmemistir.Anne ve babanın isi ve egitim düzeyi ögrencilerin elestirel düsünme becerileriüzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark olusturmamaktadır. Normal ögretimögrencileri, ikinci ögretim ögrencilerine göre elestirel düsünmede daha basarılıdırlar.Ögrencilerin yası ve sınıf düzeyleri elestirel düsünmede etkili degildir. Akademikortalaması yüksek olan ögrencilerin, elestirel düsünme becerileri daha iyidir
|
|
The aim of this research was to determine the factors that affect criticalthinking skills of teacher candidates in the faculty of education. For that reason, weinvestigated interrelations between critical thinking skills of teacher candidates andlower dimensions of critical thinking with respect to variables such as thedepartment, sex, class, teaching types, mother?s education, father?s education,mother?s occupation, father?s occupation, level of family income, school type thatstudent graduated, age and academic average.This study is a descriptive field research focussed on finding outinterrelations. The Cornell Critical Thinking Test was used to measure criticalthinking skills of students. While analizing the data derivated from research, SPSS13.00 package programme was used. In order to determine either being or lacking ofa meaningful difference about derivated data, ?t? test was used for dual variabledcharacteristics and F test was used for multiple variabled characteristics. In the lightof F test results emerged, the Tukey test was used to determine the source of themeaningfulness amongst the groups. While analyzing the relation between criticaltkinking skills and causes affected those skills, Pearson Correlation coefficient wasmeasured.With regard to the survey data, the students appeared to not to havesufficient critical thinking skills. Critical thinking skills of female students appearedto have beeen higher than the male students. A meaningful difference was notevident amongst the departments in the faculty of education. Concerning variablessuch as occupation and education level of father and mother, a statisticallymeaningful difference was not observed over the critical thinking skills of students.First-Instruction (Day-time instruction) students were found to be more successful incritical thinking skills than those of students taught in Second-Instruction (Eveningtimeinstruction) classes. Survey data revealed that the age and class level of studentsdid not seem to influence the critical thinking skills of the students. The students whohave high academic average appeared to have been good at critical thinking skills incomparison to those of students with lower academic average. |