Tez No İndirme Tez Künye Durumu
211603
Eğitim fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ve bu becerileri etkileyen eleştirel düşünme faktörleri / Critical thinking skills of education faculty students and factors influencing critical thinking skills.
Yazar:HAKAN GÜLVEREN
Danışman: YRD. DOÇ. HALİM AKGÖL
Yer Bilgisi: Dokuz Eylül Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2007
218 s.
Bu arastırmanın amacı, egitim fakültesindeki ögretmen adaylarının elestirel düsünme güçlerini ve bunları etkileyen faktörleri belirlemektir. Bu amaçla egitim fakültesindeki ögretmen adaylarının elestirel düsünme gücü ve elestirel düsünmenin alt boyutları ile bölüm, cinsiyet, sınıf, ögretim türü, annenin egitimi, babanın egitimi, annenin is durumu, babanın is durumu, ailenin gelir düzeyi, ögrencinin mezun oldugu okul türü, yas ve akademik ortalama arasındaki iliskiler arastırılmıstır. Bu çalısma, betimsel ve iliskisel bir alan arastırmasıdır. Ögrencilerin elestirel düsünme becerilerini ölçmek için Cornell Elestirel Düsünme Testi kullanılmıstır. Arastırmadan verilerin çözümlenmesinde SPSS 13.00 paket programı kullanılmıstır. Elde edilen verilerde anlamlı bir farklılık olup olmadıgın belirlemek için iki degiskenli olan özellikler için ?t?, ikiden fazla olan özellikler için ise ?Tek Yönlü Varyans Analizi? (F) testleri kullanılmıstır. Gruplar arasında ortaya çıkan anlamlı farkın kaynagı Tukey testi ile belirlenmistir. Elestirel düsünme becerileri ve bunları etkileyen nedenler arasındaki iliskinin analizinde ?Pearson Korelasyon? katsayısı kullanılmıstır. Elde edilen verilere göre egitim fakültesinde okuyan ögrencilerin elestirel düsünme becerileri yeterli degildir. Bayan ögrencilerin elestirel düsünme becerileri erkek ögrencilere göre daha iyidir. Bölümler arasında anlamlı bir fark görülmemistir. Anne ve babanın isi ve egitim düzeyi ögrencilerin elestirel düsünme becerileri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark olusturmamaktadır. Normal ögretim ögrencileri, ikinci ögretim ögrencilerine göre elestirel düsünmede daha basarılıdırlar. Ögrencilerin yası ve sınıf düzeyleri elestirel düsünmede etkili degildir. Akademik ortalaması yüksek olan ögrencilerin, elestirel düsünme becerileri daha iyidir
The aim of this research was to determine the factors that affect critical thinking skills of teacher candidates in the faculty of education. For that reason, we investigated interrelations between critical thinking skills of teacher candidates and lower dimensions of critical thinking with respect to variables such as the department, sex, class, teaching types, mother?s education, father?s education, mother?s occupation, father?s occupation, level of family income, school type that student graduated, age and academic average. This study is a descriptive field research focussed on finding out interrelations. The Cornell Critical Thinking Test was used to measure critical thinking skills of students. While analizing the data derivated from research, SPSS 13.00 package programme was used. In order to determine either being or lacking of a meaningful difference about derivated data, ?t? test was used for dual variabled characteristics and F test was used for multiple variabled characteristics. In the light of F test results emerged, the Tukey test was used to determine the source of the meaningfulness amongst the groups. While analyzing the relation between critical tkinking skills and causes affected those skills, Pearson Correlation coefficient was measured. With regard to the survey data, the students appeared to not to have sufficient critical thinking skills. Critical thinking skills of female students appeared to have beeen higher than the male students. A meaningful difference was not evident amongst the departments in the faculty of education. Concerning variables such as occupation and education level of father and mother, a statistically meaningful difference was not observed over the critical thinking skills of students. First-Instruction (Day-time instruction) students were found to be more successful in critical thinking skills than those of students taught in Second-Instruction (Eveningtime instruction) classes. Survey data revealed that the age and class level of students did not seem to influence the critical thinking skills of the students. The students who have high academic average appeared to have been good at critical thinking skills in comparison to those of students with lower academic average.