Tez No İndirme Tez Künye Durumu
542169
Acil servis ve yoğun bakım hemşirelerinde adli vakaya yaklaşımın eğitim düzeyleriyle karşılaştırılması / The comparison of forensic case approaches in emergency and intensive care nurses depending on education levels
Yazar:MERVE EYÜP
Danışman: DOÇ. DR. SERHAT ÖZEKES
Yer Bilgisi: Üsküdar Üniversitesi / Bağımlılık ve Adli Bilimler Enstitüsü / Adli Bilimler Ana Bilim Dalı
Konu:Adli Tıp = Forensic Medicine ; Hemşirelik = Nursing ; Sağlık Kurumları Yönetimi = Health Care Management
Dizin:Acil servis = Emergency service ; Acil servis-hastane = Emergency service-hospital ; Adli hemşirelik = Forensic nursing ; Adli uygulamalar = Forensic applications ; Eğitim düzeyi = Education level ; Hemşireler = Nurses ; Hemşirelik = Nursing ; Hemşirelik hizmetleri = Nursing services ; Yoğun bakım = Intensive care ; Yoğun bakım üniteleri = Intensive care units
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2019
85 s.
Bu çalışma acil servis ve yoğun bakımda çalışan hemşirelerin adli vakalara yaklaşımlarını eğitim düzeyleriyle karşılaştırmak amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini özel bir sağlık kurumunun İstanbul Avrupa yakasındaki izin alınan hastanelerinin acil servis ve yoğun bakım hemşireleri oluşturmaktadır. Örneklemi ise bu hemşirelerden ulaşılabilen, çalışmayı kabul eden ve anket formunu tam olarak dolduran 104 hemşire oluşturmaktadır. Araştırma verileri 01.01.2018-01.06.2018 tarihleri arasında, hemşirelerin sosyodemografik özelliklerini ve adli vakalara yaklaşımla ilgili bilgi durumlarını incelemek amacıyla literatür çerçevesinde oluşturulan soru formu ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, Pearson Ki-Kare ve Fisher Exact testi kullanılmıştır. Çalışmada hemşirelerin %70,2'sinin adli hemşireliğin tanımını, %61,5'inin delilleri saklamak için kilitli dolabı, %86,5'inin hastaya ilk müdahalede kullanılan pansuman materyallerini delil olarak saklamayı, %75'inin adli vaka olup hastanede ex olan hastanın exitus bakımını bilmediği saptanmıştır. Eğitim düzeyleri arasında, delil teslim zincirini bilme, adli vakanın el ve tırnak altlarındaki delilleri korumayı bilme ve adli vakanın kan ve vücut sıvılarıyla lekelenmiş kıyafetlerini uygun şekilde çıkarıp muhafaza etme durumları bakımından istatistiksel olarak anlamlı farklar olduğu belirlendi (p<0,05). Hizmet içi eğitimler arasında, delilleri saklamak için kilitli dolabı bilme, adli olgudan kan örneği almadan önce dokuyu ne ile temizleyeceğini bilme durumları bakımından istatistiksel olarak ileri derece anlamlı fark olduğu belirlendi (p<0,01). Sonuç olarak, hemşirelerin adli vakaları tanıma, adli kanıtların toplanması ve muhafaza edilmesi konularında bilgi eksikliklerinin olduğu tespit edilmiştir. Adli vakalara yaklaşım konusunda eğitim almanın, delillerin toplanıp muhafaza edilmesi konularında etkili olduğu görülmüştür.
This study was carried out as a descriptive study in order to compare the approaches of nurses, who are working in emergency services and intensive care units, to the forensic cases. The population of the study is composed of nurses in emergency and intensive care services of a private health institution. The sample consists of 104 nurses who can be reached, accept the study and fill the questionnaire completely. The research data was collected between 01.01.2018 and 01.06.2018, with the questionnaire formed within the framework of the literature in order to examine the sociodemographic characteristics of nurses and their information about the approach to forensic cases. In the evaluation of the data, the descriptive statistical methods, Pearson Chi-Square and Fisher Exact test were used. In the study, it was determined that 70.2% of the nurses don't know the definition of forensic nursing, 61.5% don't know the locker is needed to keep the evidence, 86.5% don't know to keep the dressing materials used in the first intervention as evidence, 75% don't know the exitus care of a forensic case patient who died in the hospital. It was determined that there was a statistically significant difference between the education levels on the topics of the evidence chain knowledge, the ability of the forensic case to protect the evidence under the hands and fingernails, and the status of the forensic case with the proper removal of blood and body fluids and stained clothing. (p<0.05). There was a statistically significant difference between the in-service trainings in terms of knowing how to clean the tissue before taking the blood sample from the forensic case, knowing the locker cabinet for storing evidence (p <0.01). As the result, it was determined that nurses had lack of needed information in the recognition of forensic cases, collection and maintenance of forensic evidence. Training on approach to forensic cases has been found to be effective in collecting and preserving evidence.