Tez No İndirme Tez Künye Durumu
429622
Bilgisayar destekli öğretim materyallerinin matematik öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin sayı algılama becerileri üzerindeki etkilerinin incelenmesi / The investigation of the effects of computer assisted instruction materials on the number perception skills of students with dyscalculia
Yazar:YILMAZ MUTLU
Danışman: YRD. DOÇ. DR. LEVENT AKGÜN
Yer Bilgisi: Atatürk Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı / Matematik Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Algı = Perception ; Bilgisayar destekli öğretim = Computer assisted instruction ; Matematik eğitimi = Mathematics education ; Matematik öğretimi = Mathematics teaching ; Öğrenci algısı = Students perceptions ; Öğrenme güçlüğü = Learning difficulty ; Öğretim araçları = Teaching aids ; İlkokul öğrencileri = Primary school students ; İlkokullar = Primary schools
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2016
164 s.
Matematik öğrenme güçlüğü, (MÖG) bireyin aritmetiksel becerileri edinim yetilerinde yetersizliklere sahip olduğu özgül bir öğrenme güçlüğüdür. MÖG'e dair genetik, nörobiyolojik ve epidemiyolojik deliller, diğer özgül öğrenme güçlükleri gibi, MÖG'ün beyin temelli bir bozukluk olduğuna işaret etmektedir. Matematik öğrenme güçlüğü yaşayan bireylerin normal nüfus içerisinde yaygınlık oranları, araştırmalarda kullanılan kriterlerin farklılığına göre değişmekle beraber %3-6 oranında olduğu rapor edilmektedir. Bu çalışmanın amacı, nörobilimsel bulgular ışığında hazırlanan bilgisayar destekli öğretim materyallerinin MÖG yaşayan öğrencilerin sayı algılama becerileri üzerindeki etkilerini incelemektir. Çalışma, ön test-son testli tek denekli yarı deneysel desen ile yürütülmüştür. Çalışmanın katılımcıları ilkokul 3.sınıfta okuyan bir kız ve iki erkek öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcıların belirlenmesi aşamasında araştırmacı tarafından geliştirilen çoklu süzgeç modelinden faydalanılmıştır. Bu modelde Öğretmen Görüşü, Diskalkuli Ön Değerlendirme Formu, Diskalkuli Tarama Aracı (DTA), Öğrenci Tanıma Formu ve WISC-R zekâ testi birer süzgeç olarak kullanılmıştır. Adobe Flash programı ile tasarlanan bilgisayar destekli öğretim materyallerinin içerikleri; sayma becerileri, basamak değeri kavramı ve toplama işlemi konularına ilişkin ilkokul 1. ve 2. sınıf matematik dersi kazanımlarından oluşmaktadır. Hazırlanan materyallerle katılımcılara beş hafta boyunca, hafta içi her gün ve günde 20-30 dakika olmak üzere toplamda 75 ders bireysel eğitim verilmiştir. Veri toplama aracı olarak DTA, Panamath programı ve konu bağlamında araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testleri kullanılmıştır. Panamath programı, katılımcının test yanıtlama süresini, doğruluk yüzdesini ve weber kesri verilerini hesaplamaktadır. DTA'nın alt testlerinden nokta sayma ve sembolik sayıları karşılaştırma testlerinden katılımcıların test yanıtlama süresi ve doğru yanıt sayıları, zihinsel sayı doğrusu testlerinde ise mutlak hata ortalamaları hesaplanmıştır. Başarı testlerinde ise katılımcıların doğru yanıt sayısı ve test yanıtlama süreleri tespit edilmiştir. Bulgular katılımcıların yaklaşık ve tam sayma becerilerinin geliştiğine, problem çözme ve Panamath programı testini cevaplama hızlarında önemli artışların olduğuna işaret etmektedir. Bunlara ek olarak sayma becerileri ve basamak değeri kavramlarında ilerleme sağlandığı, birinci sınıf düzeyinde toplama işlemlerini yapabildikleri belirlenmiştir. Ancak ikinci sınıf düzeyinde eldeli toplama işlemlerinde özellikle sayıların yanyana verildiği işlemlerde öğrencilerin güçlüklerinin devam ettiği tespit edilmiştir. MÖG yaşayan öğrencilerin eğitiminde üçlü kodlamanın ve işleyen belleğin iş yükünü hafifletmesi nedeniyle modellerin kullanılması önerilmektedir. Anahtar Sözcükler: Matematik öğrenme güçlüğü, Bilgisayar destekli öğretim materyalleri, Eğitsel nörobilim, Sayı algılama becerisi, Matematiksel biliĢ
Mathematics learning difficulty (MLD) is a specific learning difficulty in which the individual has insufficiency of arithmetic acquisition skills. The genetic, neurobiological and epidemiological evidence related to MLD suggests that the reason of learning difficulties in mathematics is a brain-based disorder like other specific learning disabilities. The prevalence of individuals with mathematics learning difficulties in a normal population is reported to be 3-6%; however, the rate varies in terms of different criteria. The aim of the study is to investigate the effects of computer assisted instruction materials on the number perception skills of students with MLD. The study was carried out with pretest-posttest quasi experimental method with a single subject. The participants of the study consist of a girl and two boys who attend 3rd grade at elementary school. Multi-filter model which is developed by the researcher was used to determine the participants. Teacher Opinion, Dyscalculia Preliminary Assessment Test, Dyscalculia Screening Tool (DST), Student Recognition Form and WISC-R intelligence test was applied as a filter. The contents of the computer-aided instruction materials which have been designed by Adobe Flash consist of counting skills, place value concepts and addition subjects which are related to mathematics lesson's learning outcomes of 1st and 2nd grades of primary school. With the materials prepared, participants were given 75 lessons of individual instruction during five weeks, each weekdays and approximately 20-30 minutes a day. DST, Panamath program and achievement tests developed by the researcher were used as data collection tools. Panamath program calculates test response time, the percentage of accuracy and weber fraction data of participants. In the dot counting and comparison symbolic tests of DST, response time tests and number of correct answers of the participants were calculated, while mean absolute error were calculated in the mental number line tests. Test response times and correct answers of the participants were identified in the achievement tests. The findings of the study indicate that the approximate and exact counting skills of the participants have developed and there has been significant increase in their problem solving and in their speed of answering. Additionally it has been found that a progress has been achieved in counting skills and place value concepts and that they can make addition problems at first grade level. However, it has been seen that the difficulties of students at the second grade level have continued at addition, especially when the numbers are given side-by-side. Models reducing the workload of working memory and triple code are advised to be used in the instruction of the students having MLD. Key Words: Dyscalculia, Computer assisted instruction materials, Educational neuroscience, Number perception skills, Mathematical cognition