Tez No İndirme Tez Künye Durumu
189794
Okulöncesi çocuklarına yönelik kitapların dil gelişimi ve anlambilim açısından değerlendirilmesi / The Evaluation of the books for preschool children in relation with language development and semantics
Yazar:İNCİ DAYAN TOKGÖZ
Danışman: PROF. DR. DOĞAN GÜNAY
Yer Bilgisi: Dokuz Eylül Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / İlköğretim Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2006
112 s.
Yaşamın kritik yılları olarak da adlandırılan 0-6 yaş dönemi çocuğungenel biyolojik gelişiminin yanında dil gelişimi alanında da temel becerilerinedinildiği süreçtir.Bu çalışmada okulöncesi dönem çocuklarından 5-6 yaş grubuna hitapeden çocuk kitaplarının dil gelişimi ve anlambilim açısından değerlendirilmeyoluna gidilmiştir.Bu süreç içerisinde çocukların dilsel gelişimlerini destekleyen çocukkitaplarının taşıması gereken dilsel ve anlambilimsel özellikler çalışmadasaptanmaya çalışılmıştır.Çocukların izledikleri evrensel dil gelişim dönemleri ayrıntılı olarakverilirken farklı düşünürlerin sınıflandırmaları da belirtilmiştir.Bir diğer inceleme alanı olan anlambilimde öncelikle anlam olgusu veteorik bilgiler sunulmuş beraberinde kitapların bire-bir anlambilimselincelemesine gidilmiştir.Bu bağlamda 5-6 yaş grubu çocuklarına yönelik farklı nitelikteki 30 kitapbelirlenmiştir. Bu kitaplar genel dil gelişimi ve anlambilim yönündenincelenirken bulundurulması gereken biçimsel ve içeriksel özelliklere dedeğinilmiştir.Kuramsal bilgiler ışığında yapılan kitap incelemelerinin sonucunda;5-6 yaş grubu çocuklarına kitap hazırlarken biçimsel ve içerikselözelliklere öncelikle dikkat edildiği görülmüştür.Tüm bunların yanında dilsel gelişimi güçlendiren ve çocukların yenianlam kazanımlarıyla anlambilimsel yönden de destekleyen, nitelikli kitaplarınyayınlanması gerektiği sonucuna varılmıştır.Anahtar Sözcükler: Dil gelişimi, anlambilim, çocuk kitaplarınındeğerlendirilmesi
ABSTRACT0-6 age period which is named key years is a long process. In theseperiod children get basic accomplishments about language development nearbiological development.In this thesis; books for 5-6 years old children are investigated inrelation to semantics and their effect on language development is evaluated.To determine the necessary semantics and linguistic characteristics ofchildren?s books which support language development of early childhoodchildren is the main aim of this study.Universal language development of children in early years isinvestigated with the help of different philosopher?s classification.In the examination of semantics; first of all mean fact and theoreticalknowledge is determined and depending on this theoretical knowledgechildren books are evaluated due to semantic appropriateness.For this study 30 different children?s books for 5-6 years old wereselected randomly. These books were investigated in relation with generallanguage development and semantics, formal and content characteristics thatthese books should carry were discussed.With the help of theoretical knowledge all of the books were evaluated.And it was determined that, in preparing children books authors pay attentionmostly to matter and manner characteristics of books.In conclusion, it can be said that; well qualified books must be publishedfor children which support language development and semantics in earlychildhood years.Key words: language development, semantics, evaluating of children?sbooks