Tez No | İndirme | Tez Künye | Durumu |
100065 |
Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
|
Wittgenstein`de dil oyunları ve dini inanç / Language games and religious belief in Wittgenstein Yazar:ZİKRİ YAVUZ Danışman: PROF. DR. RECEP KILIÇ Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı Konu:Felsefe = Philosophy Dizin:Dilbilgisi = Grammar ; Din felsefesi = Religious philosophy ; Dini iman = Religious faith ; Wittgenstein, Ludwig = Wittgenstein, Ludwig ; İnançlar = Beliefs |
Onaylandı Yüksek Lisans Türkçe 2001 88 s. |
ÖZET Witgenstein'in düşünceleri şu şekilde özetlenebilir; Dünya, Almanca aslı "sachverhalten" olan, "şey durumları" diye tercüme edilen belirlenimleri içeren olguların toplamıdır. Şey durumları, herbiri adlandırılabilir yalın objelerden oluşurlar. Bu adların hepsinin başlangıç önermelerinde bir karşılığı olması gerekir. Her başlangıç önermesi diğerinden bağımsız olarak vardır. Dini önermeler sadece gösterilebilen ama ispatlanamayan önermelerdir. Dini inanç ne bir ispat, ne de bir hipotezdir. Sadece bir referans sistemine istekli bir bağlanmadır. Geç dönem Wittgenstein'in düşünceleri birinci dönemden farklılaşmıştır. Dil oyunları, kural takip etme, aile benzerlikleri, bu dönemde çok önemli terimler olmuştur. Bir dili konuşmak, yaşam formunun ve aktivitesinin bir parçası olmuştur. Bir tek dil değil, bilim dili, sanat dili, din dili gibi bir çok dilin olabileceği söylenmiştir. Anlam ancak kullanımda anlaşılabilir. "Anlamı değil, kullanımı sor" temel slogan olmuştur bu devirde. Eğer dini önermeleri anlamak istiyorsanız, dini önermelerin sahip olduğu dilbilgisini bilmeniz gerekir. Bir dili anlamak, o dilin tekniğine sahip olmak demektir. Bu dönemde dini önermeler hem anlamlandınlabilir, hem de gösterilebilir bir niteliğe kavuşmuştur. | |||
SUMMARY Earlier Wittgenstein ideas can be summarized as following; The world is said to be totality of facts which themselves consist in the existence of what in the original German are called " Sachverhalten", translated as " states of afffairs ". The state of affairs are composed of simple object, each of which can be named. These names significantly conbined in ways that express elemantary proposotions. Each elemantary proposotions is logically independent of all its fellows. Religious proposotions is something that is no assertible but merely shown. Religious belief in words is not a prediction or a hypothesis, but something like a passionate commitment to a system of referance. Later Wittgenstein changed his ideas about language. Language -games, rule- following, grammer, family resemblance are very important terms at this period. The speaking language is part of an activity, or of a form of life. There is a not only one language but can be different languages, like science language, thelogical language. Meaning is understood only in use. " Don't ask for the meaning, ask for the use. If you want to understant religion, you have to learn religious languages grammer. To understand a languge means to be master of a tecnique. At this period religious proposotions can be shown and asserted. |