Tez No İndirme Tez Künye Durumu
231320
Küresel iklim değişikliğinin işletme stratejileri üzerindeki etkileri ve bir uygulama / Effects of global climate change on corporate strategies and an application
Yazar:ÖZGÜR TÜTÜNCÜ
Danışman: PROF. DR. İSMAİL DUYMAZ
Yer Bilgisi: Yıldız Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Bölümü / İşletme Ana Bilim Dalı / İşletme Yönetimi Bilim Dalı
Konu:İşletme = Business Administration
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2008
164 s.
Dünyada son dönemlerin en çok tartışılan konularından biri olan küresel iklim değişikliği(KİD), dünyada ve Türkiye'de firmaların gelecek planlarında radikal değişikliklere neden olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, KİD'in işletme stratejileri üzerindeki etkilerinin incelenmesidir. Uygulama kısmında Türkiye'deki sanayi işletmelerinin işletme stratejileri ile KİD arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışmanın amacına uygun olarak bu ilişkiyi ölçmek için anket kullanılmıştır. Bu çalışma için kullanılan veriler, İstanbul Sanayi Odası'nın 2006 yılında belirlemiş olduğu 500 büyük işletmeye 27 sorudan oluşan bir anket uygulanmak suretiyle elde edilmiştir. Araştırma sonuçları değişkenlerin tipine göre, SPSS 16 programı kullanılarak ve frekans dağılımları, Kruskal Wallis ve Chi-Square analizleri ile test edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, ankete katılan işletmelerin büyük çoğunluğu KİD'e stratejilerinde yer verip konuyla ilgili çevreci inovasyonlar yapmaktadırlar. Araştırmada, işletmelerin KİD'e bakış açılarının stratejilerine KİD'i dahil edip etmemelerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. İşletmenin KİD sürecinden etkilenmesinin, işletmelere göre tüketicilerin KİD bilincinin, KİD konusundaki yasal düzenlemelerin, KİD konusunda işbirlikleri yapılması gerekliliğinin işletme stratejilerine KİD'in dahil edilmesi ya da edilmemesine göre farklılık göstermediği görülmüştür. KİD'in yeni pazar fırsatları getirmesinin işletme stratejilerine KİD'in dahil edilmesi ile ilişkili olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, işletmelerin KİD'e bakış açılarının sektörlere, işlemenin büyüklüğüne, faaliyet süresine ve sermaye yapısına göre farklılık göstermediği görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Küresel iklim değişikliği, işletme stratejileri, çevreci(yeşil) inovasyonlar.
Global climate change (GCC), recently one of the most widely discussed matter in the world, causes radical changes in the future plans of companies in the world and Turkey. The aim of this study is to investigate the effects of GCC on corporate strategies. The relationship between corporate strategies of the industrial companies and GCC was investigated in the application part. A questionnaire was used to measure this relationship for the compatibility of the study. The data used in this study were obtained by performing a questionnaire consisting 27 questions to top 500 companies determined by Istanbul Chamber of Industry in 2006. The results of the survey were analysed by SPSS 16 program using frequency distributions, Kruskal Wallis and Chi-Square methods depending on the variable types. According to the survey results, the majority of the companies participated to the questionnaire do not only includes GCC in their strategies but also make green innovations about this issue. The survey showed that there was no logical difference between the companies? point of views to the GCC according to whether or not including the GCC in their strategies. It was found that being affected of companies from GCC, consumer awareness about GCC, legal arrangements about GCC, the necessity of collaborations for GCC issue with respect to companies show no difference according to including GCC in their strategies or not. It was seen that bringing new market opportunities of GCC is related with including the GCC in the corporate strategies. Moreover, no difference was seen in companies? point of view to the GCC in respect of size of the companies, activity period and capital structure.Keywords: Global climate change, corporate strategies, green innovations.