Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
796749
|
|
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin mesleki motivasyon kaynakları / Professional motivation sources of the teachers of Religious Culture and Moral Knowledge
Yazar:MUHAMMED MUSTAFA GENÇ
Danışman: PROF. DR. MACİD YILMAZ
Yer Bilgisi: Hitit Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı / Din Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Din = Religion ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2023
96 s.
|
|
İnsanın hem gündelik hem de çalışma hayatında motivasyon çok önemli bir yere sahiptir. Özellikle iş hayatında çalışanlardan en yüksek düzeyde verim alabilmek için işverenler tarafından önemsenmesi gereken ciddi bir konudur. Çünkü düşük motivasyona sahip çalışanlardan elde edilecek verim de düşük olacaktır. Bu durum her iş alanında geçerli olduğu gibi öğretmenlik mesleği için de geçerlidir. Motivasyonu düşük öğretmenlerin uyguladığı eğitim uygulamalarının kalitesi istenen düzeyde olmayacaktır. Bu durumda yapılacak iyileştirmeler ve alınacak tedbirlerle öğretmenlerin motivasyonu yükseltilerek eğitimde kalitenin artması sağlanabilir.
Bu araştırmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığına ait ilkokul ve ortaokul kurumlarında görev yapan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin motivasyon kaynaklarının neler olduğunu tespit etmektir. Bununla birlikte araştırma içerisinde öğretmenlerin demografik değişkenler açısından aralarında anlamlı farklılıklar olup olmadığı ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinin merkez ilçelerinde bulunan kamu okullarının ilk ve ortaokul kademelerinde görev yapan 1291 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeni oluşturmaktadır. Bu evren içerisinde ulaşılması gereken örneklem sayısı ise 296 olarak belirlenmiştir. Belirlenen örnekleme, "Kişisel Bilgi Formu" ve "Öğretmenlerin İş Motivasyonu Ölçeği" uygulanmıştır. İlgili form ve ölçek Google Forms üzerine aktarılmış daha sonra online platformlar aracılığıyla katılımcılara ulaştırılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS veri seti programından yararlanılmıştır.
Katılımcılardan elde edilen verilerin analizinde parametrik analiz teknikleri olan T-testi, ANOVA ve Pearson Korelasyon analizi teknikleri uygulanmıştır. Yapılan analizler neticesinde öğretmenlerin motivasyon kaynaklarının güç faktörü açısından görev yaptıkları okullara göre; inanç faktörü açısından medeni durumlarına göre, güç faktörü açısından okullarındaki eğitim şekline göre, teşvik faktörü açısından öğrenim durumlarına göre aralarında anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Korelasyon analizi sonucuna bakıldığında ise tüm değişkenler arasında pozitif yönde ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin motivasyon kaynağı olarak belirttikleri en yüksek puan ortalamasına sahip faktörün inanç faktörü en düşük ortalamaya sahip faktörün ise güç faktörü olduğu görülmüştür.
|
|
Motivation has a significant role for the humans' daily life and business life. It is an important issue that employers should be considered to get higher efficiency from their employees in the business life. Therefore, if the employees' motivation is low. They will work with low efficiency. This situation is valid in the teaching profession as every business field. The quality of educational practices that are implemented by teachers with low motivation will not be at the desired level. However, the quality of education can be increased by taking improvements and measures.
The aim of this research is to determine the motivation sources of Religious Culture and Moral Knowledge teachers that are working in primary and secondary schools of the Ministry of National Education. Moreover, it is tried to reveal whether there were significant differences between teachers within the research, in terms of demographic variables. The population of the research consists of 1291 Religious Culture and Moral Knowledge teachers that are working in the primary and the secondary public schools in the central districts of Ankara in the 2021-2022 academic year. The number of samples to be reached in this population is determined as 296. "Personal Information Form" and "Teachers' Work Motivation Scale" are applied to these determined samples. The relevant form and scale are transferred to Google Forms and this form and scale are delivered to the participants via online platforms. SPSS data set program is used in the analysis of the obtained data.
The parametric analysis techniques which are T-test, ANOVA and Pearson Correlation are used in the analysis of the data obtained from the participants. As a result of the analyzes, according to the schools they work in terms of the power factor of the motivation resources of the teachers; It has been determined that there are significant differences between them according to their marital status in terms of belief factor, according to the education type in their school in terms of power factor, and according to their educational status in terms of incentive factor. It is concluded that; there are a positive relationship between all variables according to the result of the correlation analysis. In additon, it is seen that; the belief factor has the highest avarage point as a motivation source and, the power factor has the lowest avarege point as a motivation source according to the participant teachers. |