Tez No İndirme Tez Künye Durumu
300697
A grounded theory of school as a social system in an atypical context / Atipik bir ortamda faaliyet gösteren bir okulun sosyal bir sistem olarak temellendirilmiş teori çalışması
Yazar:ZUHAL ZEYBEKOĞLU ÇALIŞKAN
Danışman: PROF. DR. HASAN ŞİMŞEK ; YRD. DOÇ. DR. YAŞAR KONDAKÇI
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Eğitim = Education ; Eğitim düzeyi = Education level ; Eğitim sosyolojisi = Education sociology ; Göçmenler = Emigrants ; Okullar = Schools ; Sosyal sistem = Social system ; Sosyoekonomik durum = Socio-economic situation ; Sosyoekonomik düzey = Socio-economic level ; Çingeneler = Gypsies
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2011
184 s.
Bu çalışmanın temel amacı, temellendirilmiş teori (kuram) kullanarak etnik bir grup olarak Romanların, ve göçmen ailelerin yaşadığı sosyo-ekonomik düzeyi düşük atipik bir ortamda faaliyet gösteren bir okulun sosyal bir sistem olarak incelenmesidir. Çalışma sonucunda ortaya çıkan duruma özgü veri temelli teorik önermelerin hem teorik hem de yöntemsel açıdan alana çeşitli katkılarda bulunacağı öngörülmüştür.Bu çalışma için yukarıda bahsi geçen özellikleri taşıyan, yani etnik bir grup olarak Romanların ve Türkiye'nin doğu ve kuzeyinden Istanbul'a göç etmiş ailelerin çoğunlukta olduğu, sosyo-ekonomik düzeyi düşük bir bölgede faaliyet gösteren bir devlet okulu seçilmiştir. Çalışmanın temel veri kaynaklarını okul ve çevresinde yapılan gözlemler, okul müdürü ve dokuz öğretmenle birebir yapılan görüşmeler, Okul Aile Birliği üyesi dokuz veli ile gerçekleştirilen odak grup çalışması ve okula ilişkin elde edilen dokümanlar oluşturmuştur. Çalışma süresince veri toplama ve veri analizi aynı anda gerçekleştirilmiştir.Çalışma sonucunda araştırmacının ?kısır döngüyü kırma? adını verdiği bir süreçle bağlantılı beş teorik önermeye ulaşılmıştır. Bu önermeler atipik bir ortamda faaliyet gösteren bir okulun işleyişinde kısır bir döngünün olduğunu ve bu döngünün okulun günlük işleyişinde yapılacak değişimlerle kırılabileceğini göstermiştir. Bu değişimlerin gerçek bir dönüşüm yaratabilmesi için, okul ve eğitim kavramları ile öğretmen ve müdür rol tanımlarının, eleştirel ve radikal eğitim sosyolojisi görüşleri ışında yeniden tanımlanması gerektiği önerilmiştir.
This is a grounded theory study of school as a social system in an atypical context. It was the aim of this study to develope context-specific theoretical propositions to understand how a school as a social system looks like in an atypical context, which is characterized by ethnic group, migrated groups of low socio-economic status and low-level education.A public school that shows these characteristics was chosen for the study. The school is mostly populated by students coming from Roman community and migrated families from northern and eastern part of Turkey. Data for the study came from different sources, including unstructured observations, one-to-one interviews with school principal and nine teachers, a focus group interview with nine parents and analysis of different types of documents. Data collection and analysis went hand in hand for the study.The study produced five theoretical propositions that were found to connect to a major process, which was called ?breaking vicious cycle? by the researcher. These propositions generally suggest that there is a kind of vicious cycle in the functioning of a school in atypical contex that needs to be broken through making some collective changes in the daily life of school. For these changes to create a transformation in the school, it was suggested that the concept of education and the concept of school, as well as, teachers and principals? role definitions should be redefined in the light of radical and critical educational views.