Tez No İndirme Tez Künye Durumu
338529
Utilization of learning objects in social studies lesson: Achievement, attitude and engagement / Sosyal bilgiler dersinde öğrenme nesnelerinin kullanımı: Başarı, tutum ve derse katılım
Yazar:MELİH DERYA GÜRER
Danışman: PROF. DR. ZAHİDE YILDIRIM
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:Akademik başarı = Academic achievement ; Sosyal bilgiler dersi = Social studies course ; Tutumlar = Attitudes
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2013
135 s.
Bu çalışma ilköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrenme nesnesi kullanan ve kullanmayan öğrencileri akademik başarıları, derse yönelik tutumları ve derse katılımları açısındankarşılaştırmayı amaçlamıştır. Ayrıca bu çalışma, öğretmenlerin ve öğrencilerin, öğretim sürecinde öğrenme nesneleri kullanmaları konusundaki düşüncelerini derinlemesine incelemiştir.Çalışmanın amacını yerine getirmek için nicel ve nitel veri toplama yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları Bolu'da bir ilköğretim okulunda 6. sınıfta bulunan 137 ilköğretim öğrencisidir. Çalışma 2011-2012 akademik yılının bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Öğrenme nesnesi yaklaşımı ile öğretim yapılan öğrenciler ve klasik öğretim yöntemi uygulanan öğrencilerin akademik başarıları, sosyal bilgiler dersine katılımları ve sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları arasında fark olup olmadığını incelemek için deneysel araştırmayöntemi kullanılmıştır. Sosyal bilgiler dersinde öğrenme nesnesi kullanan öğrencilerin öğrenme nesnelerine yönelik değerlendirmelerini ortaya çıkarmak için tarama modelinden yararlanılmıştır. Öğrenme nesnelerinin nasıl kullanıldığını ortaya çıkarmak için gözlem yapılmıştır. Ayrıca,öğretmenin ve öğrencilerin öğrenme nesnesi yaklaşımına yönelik düşüncelerini öğrenmek için görüşme yöntemi kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde ortalama ve varyans gibi betimselistatistikler ile ilişkili örneklemler için t-testi, ilişkisiz örneklemler için t-testi, Mann Whitney Utesti,ilişkili ölçümler için Wilcoxon işaretli sıralar testi ve Spearman rho testi gibi açımlayıcı istatistik teknikleri kullanılmıştır. Nitel veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın nicel bulguları başarı testi, tutum ölçeği ve derse katılım ölçeğinde deney grubu öğrencilerinin puanlarının kontrol grubu öğrencilerinin puanlarından anlamlı derecede yüksek olduğunu göstermektedir. Deney grubu öğrencilerinin öğrenme nesnelerine yönelik olumlu görüşleri oluşmuştur. Ek olarak, öğrencilerin akademik başarıları ile öğrenme nesnesi değerlendirme sonuçları arasında ve akademik başarıları ile derse katılımları arasında pozitif ilişki bulunmuştur. Araştırmanın nitel bulguları öğrenme nesnelerinin özelliklerinin ve tasarım ilkelerinin öğrencilerin başarılarını, tutumlarını ve derse katılımlarının olumlu etkilediğini ortaya koymaktadır.Bu çalışmada ortaya çıkan sonuçlar ve tartışmaların öğretmenler ve öğretim tasarımcıları için önemli göstergeleri vardır. Bu çalışma öğrenme nesnesi kavramının anlaşılmasına katkıdabulunmaktadır ve öğrenme nesneleriyle öğrencilerin performansının çalışılması için bir temel oluşturmaktadır.
This study aimed to compare 6th grade students who used learning objects and did not use learning objects in their social studies lessons in terms of their academic achievement, attitudes toward the lesson and engagement in the lesson. Further it investigated the teachers? and students opinions about using learning objects in the instructional process.To achieve the aforementioned aims, both qualitative and quantitative methods were used to collect data throughout the spring semester of 2011-2012 academic year. The participants of this study were 137 students studying at the 6th grade in a public primary school in Bolu. An experimental study was conducted to compare students? achievement, their attitudes toward social studies lesson, and their engagement in the social studies lesson with and without using learning objects. Using the survey method, students? evaluations of their learning objects were examined. Students were observed in the classroom environment during the experimentation in order to reveal how they used the learning objects. Teachers and students were interviewed to elicit their opinions about using learning objects in the instructional and the learning process.Quantitative data were analyzed using descriptive statistics such as mean and variance, and inferential statistics like paired-samples t-test, independent samples t-test, Mann Whitney U-test, Wilcoxon signed rank test for paired samples test and Spearman?s rho test. On the other hand,qualitative data were analyzed through content analysis.The quantitative findings of the study showed that experimental group students? scores weresignificantly higher than those of the control group students in the social studies achievement test,attitude scale and course engagement scale. Students in the experimental group had positively evaluated the learning objects of the study. In addition, positive correlation was identified between the achievement and course engagement, and between the achievement and learning object evaluation scores. The qualitative results of the study indicated that the characteristics and design principles of learning objects influenced the course achievement, attitude and engagement of students.These emerging results and the discussion have some important implications for teachers and instructional designers. The study contributes to a well-grounded understanding of learningobjects approach and provides a basis for further empirical studies on learning objects.