Tez No İndirme Tez Künye Durumu
250312
Yetiştirme yurdu deneyimi olan genç yetişkinlerin çocuklarının duygusal ve davranışsal sorunları / Emotional and behavioral problems of children of the institutionalized parents
Yazar:BELGİN ÜSTÜN
Danışman: PROF. DR. NEŞE EROL
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Psikoloji Bölümü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
Konu:Psikoloji = Psychology
Dizin:Ana-baba tutumu = Parents attitude ; Bağlanma = Attachment ; Bağlanma stilleri = Attachment styles ; Davranış bozuklukları = Behavioral disorders ; Duygusal sorunlar = Emotional problems ; Yetiştirme yurtları = Orphanages ; Çocuklar = Children
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2008
149 s.
Bu çalışmanın iki temel amacı vardır: İlk amaç, kurum bakımı deneyimi olan anne ya da babaların çocuklarının, yeterlik alanları, davranış ve duygusal sorunlarının çoklu bilgi kaynakları ile değerlendirilmesi ve kurum deneyimi olmayan yetişkinlerin çocuklarıyla karşılaştırılmasıdır. İkinci temel amaç ise, kurum bakımı deneyimi olan anne ya da babaların duygusal ve davranışsal sorunları, bağlanma stilleri, stres düzeyleri, travmatik deneyimleri ve anababalık stillerinin kurum deneyimi olmayan yetişkinlerle karşılaştırılması ve tüm bu özelliklerin birbirleriyle olan ilişkilerinin belirlenmesidir. Çalışmanın örneklemini, geçmişinde kurum deneyimi olan 28 yetişkin ve 6-18 yaşları arasındaki çocukları ile benzer özelliklere sahip kurum deneyimi olmayan 28 yetişkin ve 6-16 yaşları arasındaki çocukları oluşturmuştur. Bulgular, anne baba bildirimlerine göre kurum deneyimi olan yetişkinlerin çocuklarının ?Kurallara Karşı Gelme? ve ?Dışa Yönelim? puanlarının kurum deneyimi olmayan yetişkinlerin çocuklarından daha yüksek olduğuna işaret etmektedir. Kurum deneyimi olan ve olmayan yetişkinlerin sorun davranışları arasında da anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Her iki gruptaki yetişkinlerin kaçınan bağlanma ilişkisi geliştirdikleri bulunmuştur. Kurum deneyimi olan ve olmayan ebeveynlerin kabul edici/ilgili anababalık stili puanlarının daha yüksek olduğu görülmektedir. Stres belirti düzeyleri açısından da kurum deneyimi olan ve olmayan yetişkinler arasında anlamlı bir fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Kurum deneyimi olan yetişkinlerin daha fazla travmatik yaşam olayı rapor ettikleri de saptanmıştır. Kurum deneyimi olan ve olmayan yetişkinlerin bağlanma biçimleri ile anababalık stilleri arasında ise anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçları, ilgili literatür ışığı ve gelecekteki araştırmalar açısından tartışılmıştır.
There are two aims of this study: the first aim is to evaluate the competency domains and emotional and behavioral problems of children whose mothers and fathers were raised in the instutions and to compare these data with non-institutionalized adults? children. The second aim is to compare the institutionalized parents? emotional and behavioral problems, attachment styles, stress level, traumatic experince and parenting styles with the non-institutionalized adults and to determine the relationships of these variables each other. The sample consisted of 28 adults who had institutional experience in the past and their children aged from 6 to 18 years and 28 non-institutionalized adults who have similar demographic characteristics with institutionalized adults and their children aged from 6 to 16 years. The results, according to parent?s report the score of institutionalized parent?s children on Rule-Breaking Behavior and Externalizing Scales were found higher than the score of non-institutionalized parent?s children. There were no significant differences between the problem scales of institutionalized and non-institutionalized parents. It was found that both groups developed avoidant attachment style and acceptance/involvement parenting style scores were found higher than the score of strict control parentig style scores. In terms of stress levels, no significant differences were observed. Institiutionalized parents have reported more traumatic experiences than non-institutionalized parents. No significant correlations were obtained between attachment styles and parenting styles of institutionalized and non-institutionalized adults. The findings of the present study were discussed in light of literature and the future studies.