Tez No İndirme Tez Künye Durumu
271208
A validation study for the childhood executive functioning inventory: Behavioral correlates of executive functioning / Çocukluk dönemi yönetici işlevler envanteri için bir geçerlik çalışması: Yönetici işlevlerin davranışsal eşlenikleri
Yazar:EZGİ KAYHAN
Danışman: DR. NUR YENİÇERİ
Yer Bilgisi: Boğaziçi Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Psikoloji Bölümü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
Konu:Psikoloji = Psychology
Dizin:Akıcılık = Fluidity ; Bellek = Memory ; Yönetici işlevler = Executive functions ; Çalışma belleği = Working memory ; Ölçme-değerlendirme = Measurement and evaluation ; Öğrenciler = Students ; İlköğretim öğrencileri = Primary education students
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2010
125 s.
Bu çalışma, temel olarak, yönetici işlevleri davranışsal olarak ölçen Çocukluk Dönemi Yönetici İşlevler Envanteri'nin (ÇDYİE; Thorell & Nyberg, 2008) geçerlik çalışmasını yürütmeyi hedeflemektedir. Dahası, bu çalışma, Wisconsin Kart Eşleme Testi (WKET)ve ÇDYİE arasındaki ilişkileri belirleyerek WKET'in davranışsal eşleniklerine dair bilgi sağlamayı amaçlamaktadır. Ek olarak, erken okul çağı çocuklarında, çalışma belleği, akışkan zeka ve yönetici işlevler gibi temel bilişsel yetilerin gelişimsel durumuna ilişkin genel bilgi verebilmek hedeflenmektedir.Bu doğrultuda, 134 birinci ve ikinci sınıf öğrencisi, ÇDYİE kullanılarak, ebeveynleri tarafından değerlendirilmiştir. Katılımcıların 129'u, yine ÇDYİE kullanılarak sınıf öğretmenleri tarafından da ölçülmüşlerdir. Ek olarak, katılımcılar, yönetici işlevler, çalışma belleği ve akışkan zeka yetilerini ölçen performans temelli testler yoluyla değerlendirilmişlerdir. Sonuçlar, ÇDYİE'nin, erken okul çağı çocuklarının, günlük yaşama ait yönetici işlevselliklerine ilişkin geçerli ve güvenilir veri sağlayan bir değerlendirme aracı olduğunu göstermiştir. Dahası, WKET'in, günlük yaşama ait bir yönetici işlevsellik ölçeği olan ÇDYİE ile düşük korelasyonlar gösterdiği görülmüştür. Ek olarak, yönetici işlevler ile çalışma belleği ve akışkan zeka gibi diğer temel bilişsel yetiler arasında anlamlı korelasyonlar elde edilmiştir.
The primary aim of this study was to conduct a validation study for the Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI; Thorell & Nyberg, 2008), a behavioral measure of executive functions. Moreover, it was aimed to determine the associations between the Wisconsin Card Sorting Test (WCST) and the CHEXI in order to provide information regarding the behavioral correlates of the WCST. Additionally, it was intended to provide a global knowledge with regard to the developmental status of basic cognitive abilities; such as working memory, fluid intelligence and executive functions, in early school-aged children.Accordingly, 134 first and second grade children were evaluated by their parents via the CHEXI, and 129 of these participants were rated by their class teachers as well, via using the same instrument. Additionally, the participants were assessed by performance-based instruments of executive functions, working memory and fluid intelligence abilities. Results indicated that the CHEXI seems to provide valid and reliable data regarding the daily-life executive functionality of early school-aged children. Furthermore, results demonstrated that the WCST poorly correlates with the daily-life executive functioning, as measured by the CHEXI. Additionally, significant intercorrelations were obtained between executive functions and other basic cognitive skills such as working memory and fluid intelligence.