Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
703209
|
|
Improving the quality of recommender systems in e-commerce platforms / E-ticaret platformlarında tavsiye sistemlerinin kalitesinin geliştirilmesi
Yazar:MUHİTTİN IŞIK
Danışman: PROF. DR. HASAN DAĞ
Yer Bilgisi: Kadir Has Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:
|
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2021
174 s.
|
|
Tüm dünyayı kasıp kavuran Covid-19 pandemisi, globalleşen dünya ile birlikte zaten etkisini her geçen gün artıran e-ticaretin, gelecek ticaret dünyasındaki yerine net bir ışık tutmuştur. Bu pandemi süreci, hangi sektörde olunursa olunsun işlerini bir nebze de olsa internet üzerinden yürütebilen şirketlerin ayakta kalabileceğini, geriye kalanların ise büyük bir hezimete uğrayabileceklerini gösterdi. Günümüzde insanlar günlük ihtiyaçlarını bile internet üzerinden giderme yolunu seçince, şirketlerin büyük bir kısmının bu alana yönelmesine, bu alanı çözümlemesine ve bir an önce e-ticaret dünyasındaki yerini almaya çalışmasına yol açmıştır. Hal böyle olunca e-ticaret sistemlerinin püf noktaları büyük bir önem kazandı. Bu püf noktalarının en göze çarpanları ise kullanıcıların alışveriş fikrini tamamen değiştiren ürün puanları ve yorumları olmuştur. Bu araştırmamızın kapsamı da e-ticaret dünyasında bulunan şirketlerin kâr marjını değiştiren bu ürün puanlama sistemlerinin nasıl daha sağlıklı hesaplanacağına dair deneysel çalışmalardan oluşmaktadır. Çalışmamız ürün puanlama sistemlerindeki kötü ve ön yargılı kullanıcıları, sahte hesapları ve kendi ürün ve servislerine yönelik yaptıkları yönlendirici veya aldatıcı müdahalelerde bulunan şirketleri önlemek amacıyla birbirinden farklı yöntemler önermektedir. Bir başka deyişle, çalışmamız güvenilir kullanıcılar, zaman faktörü ve ürünlerin yorumlarından yola çıkarak çeşitli hesaplamalar yapabilen, farklı e-ticaret ortamlarında ürün puanlama sistemleri için kullanılan temel hesaplamalara alternatif yöntemler içermektedir. Yaptığımız deneysel çalışmalarda e-ticaret ortamlarındaki ürün puanlama sistemlerinde yaşanan gerek sahte hesapların aldatıcı ve yönlendirici etkisini gerekse hesaplama yöntemlerinin ilkelliğini ve yetersizliğini önleyecek çeşitli sonuçlara ulaşılmıştır. Böylece hem çeşitli e-ticaret ortamlarında alışveriş yapan bireylerin gerçek bilgi ve değerlere ulaşması hem de ürün ve hizmet sunan şirketlerin kendilerine ayna tutmasına ve yeni iş fikirleri oluşturmasına yardımcı olunması hedeflenmiştir.
|
|
Especially Covid-19 pandemic process, which has taken the world by storm, has shed a clear light on the place of e-commerce, which is already increasing its influence with the globalizing world, in the future world of commerce. This pandemic process has shown that companies that can carry out their business on the internet, regardless of their sector, may survive, and the rest may suffer a great deal. As people choose the way to meet even their daily needs online, it caused the majority of companies to quickly turn to and analyze this field and start to take their place in the e-commerce world as soon as possible. As such, the tricks of e-commerce systems gained great importance. The most prominent of these tricks are product ratings and reviews that completely change the shopping idea of users. The scope of this research consists of experimental studies on how to calculate these product rating systems, which change the profit margin of the companies in the world of e-commerce, more effectively. Our study suggests different methods for the calculation of product rating score to prevent fake accounts, biased or malicious users and companies that make guiding or deceptive interventions for their products and services. That is to say, our study includes alternatives to the primitive calculations used in such systems that can be used in different e-commerce platforms, which can perform various calculations based on reliable users, time factor and reviews of products. In our experimental studies, we have reached various results that can prevent both the deceptive and guiding effect of fake accounts and the primitive and inadequacy of calculation methods in e-commerce systems. In this way, it is aimed that individuals who shop in various e-commerce platforms can reach real information and values and help companies that offer products and services to mirror themselves and create intelligent business ideas. |