Tez No İndirme Tez Künye Durumu
130376 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
Atatürk'ün tarihçiliğe yaklaşımı ve Atatürk devri tarih eğitimi politikası (1920-1938) /
Yazar:AYŞE SESLİKAYA
Danışman: YRD. DOÇ. DR. ALİ KARACA
Yer Bilgisi: Marmara Üniversitesi / Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü / Türk Tarihi Ana Bilim Dalı / Cumhuriyet Tarihi Bilim Dalı
Konu:Tarih = History
Dizin:Atatürk = Atatürk ; Cumhuriyet Dönemi = Republican Period ; Eğitim = Education ; Eğitim politikaları = Educational policies ; Tarih = History ; Tarih eğitimi = History education ; Türk tarihi = Turkish history
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2003
184 s.
Tarihin birkaç uzun ömürlü devletlerinden biri olan Osmanlı İmparatorluğu iç ve dış etkiler, bunalımlar, siyasal krizler, askeri başarısızlıklar, kültürel arayışlar ve sosyal yapıdan meydana gelen kargaşalar sonucunda varlığını ancak I. Dünya Savaşı 'nın sonuna kadar muhafaza etti. Kısa süreliğine yaşanan işgal sendromunun ardından Anadolu'da Mustafa Kemal Atatürk önderliğinde başlayan Milli Mücadele hareketi uluslararası arenada hukukî varlığını 1923 yılında Türkiye Cumhuriyetinin ilan edilmesiyle kanıtladı. Böylece, yeni bir devlet ve yeni bir kimlikle hayata devam karan alan Anadolu Türklüğü büyük kayıplarına ve aldığı büyük darbelere rağmen XX. yüzyıl gibi tarihin oldukça bunalımlı bir döneminde Türk siyasal olgusunu yaşatan yegane güç olmuştur. Anadolu'da yaşanan bu büyük siyasal değişim bu coğrafyaya yepyeni bir kimlik kazandırmıştı. Şimdi, Türkiye'nin yeni hedefi her şey bu yeni kimlik doğrultusunda yeni baştan değerlendirmektir. İşte, tarih de, bu yeni kimlik değerleri doğrultusunda ve paralelinde yeni bir anlayışı ve mantığı ölçü alarak yeniden yazmalıydı. Afet İnan'ın ince vurgusuyla ve dikkatini çekmesiyle o zamana kadar sadece iyi bir tarih okuru ve çalışmalarında tarihi tecrübelerden yola çıkarak kararlar almaşım en iyi biçimde başaran ender siyasetçilerden olan Mustafa Kemal Atatürk'ün 1928 yılından hayatının sonuna kadar en yoğun çaba harcadığı problemlerin başında kurulmuş olan yeni devlete yeni bir tarih bakış açısı kazandırmak ve karşıtlarının gözünde tarihi kimliğine yöneltilen iftiraları çürütmek olmuştur. İşte, Türk Tarih Tezi bu amaç doğrultusunda doğmuştur. Ortaokul ve liselerde bu yeni tarih anlayışını genç nesle aşılamak için başlatılan seferberliğin ilk adımları bu dönemde atılmıştır. Bizzat, Atatürk'ün önderliğinde Tarih araştırmaları heyetleri kurulmuş ve çok ciltlik Türk Tarihini yazmak girişimleri başlatılmıştır. "Atatürk'ün Tarihçiliğe Yaklaşımı ve Atatürk Devri Tarih Eğitimi Politikası (1920-1938)" başlığını taşıyan bu tez yapılan bu çalışmaları temel esaslar doğrultusunda değerlendirmektir. Hem tarih anlayışımızın oluşum sürecini, hem de eğitim yapışım bir arada araştırarak Atatürk'ün tarihe yaklaşımlarını ve dönemindeki tarih eğitim politikasını irdelemeye çalıştık. xn
ABSTRACT The Ottoman Empire, one of the most long-lived states in the history could only endure and preserve its existence until the end of the World War I sue to the internal and external factors, depressions, political crises, military non-accomplishments, cultural gaps and searches and the confusion and disorder that were observed in the social structure. Pursuant to the syndrome of a military occupation that was suffered for a very short time, the National Struggle and Liberation movement that emerged in Anatolia under the leadership of Mustafa Kemal Atatürk proved its legal existence in the international platform through the declaration of the Republic of Turkey in the year of 1923. Thus, the Anatolian Turkish community that was determined to survive and continue to live in a new state and with a new identity became the sole source of power that revived the political facts of Turks in a very depressing historical period, namely the century XX despite the terrible losses and the great shocks that were suffered in those days. This big political change that was experienced in Anatolia has led to the outcome of a brand-new identity in this geographical location. Today, the new target of Turkey is based on the re-evaluation of everything from the very first beginning in parallel to this perspective of new identity. Therefore, the history has to be rewritten in accordance with the values of this new identity and in proportion with the criteria of the new understanding and the logical attitudes. Mustafa Kemal Atatürk who was a very good reader of history and one of the rare politicians that accomplished to take the best and the most accurate decisions setting off from the historical experiences in his studies was attracted by the sensitive and delicate emphasis of Afet İnan. From that time on, Mustafa Kemal Atatürk endeavoured his best efforts to establish and enrich a new perspective of history for the new state that was founded and to refute and overthrow any allegations and defamations oriented towards the assassination of his historical character by his opponents and since the year of 1928, he mostly struggled with these major problems until the end of his lifetime. To this effect, the Turkish History Thesis was originated. The first steps of the mobilisation that was initiated for the instillation of this new historical understanding to the young generations in the secondary and high schools were taken in this period. The historical research commissions were established under the leadership of Atatürk and the initiatives for writing the Turkish History to be composed of numerous volumes of books were encouraged and initiated. This thesis titled as "Ataturk's Approach on History and the History Teaching and Education Policy applied in Ataturk's Period (1920-1938)" was aimed to evaluate the relevant studies and efforts carried out in the relevant period in accordance with the major principles. We have tried to research the foundation process of our understand of history and the structure of history education; we have also tried to deakwf; approaches of Atatürk about history and the policy of history teaching and^e^^^Wiat was followed in his period.