Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
422250
|
|
18. yüzyıl Osmanlı ilim hayatından bir kesit: Sıdkî Mustafa Efendi'nin günlüğü ve mülâzemet yılları / A cross-section from the 18th-century Ottoman literary life: Sidkî Mustafa Efendi's diary and his mulazemet years
Yazar:ALİ ASLAN
Danışman: PROF. DR. ZEYNEP TARIM
Yer Bilgisi: İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Tarih Ana Bilim Dalı / Yeniçağ Tarihi Bilim Dalı
Konu:Tarih = History
Dizin:18. yüzyıl = 18. century ; Günlük = Daily ; Mülazemet = Mulazamah ; Osmanlı tarihi = Ottoman history ; Sosyal tarih = Social history ; Sıdkı Mustafa = Sıdkı Mustafa ; Tarih = History ; Yeni Çağ = New Age ; İlim hayatı = Science life
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2015
156 s.
|
|
Bu çalışma, Sıdkî Mustafa'nın (ö.1204/1790) kariyerinin başında bir
dânişmend ve mülâzım iken kaleme aldığı günlüğünün neşir ve değerlendirmesinden
oluşmaktadır. Çalışma, günlükten yola çıkarak bir yandan mülâzımın kim olduğu ve
mülâzemet süresinde bir mülazımın neler yaptığı meselesi üzerine bir denemeyi
hedeflerken öbür yandan günlük yazarının zihin ve duygu dünyasını yakalamayı
amaçlamaktadır. Dört ana bölümden oluşan çalışmanın birinci bölümünde günlükler
hakkında genel bir değerlendirme yapılmış ve ihtiva ettiği tarihi malumattan yola
çıkarak bu günlük metninin kıymeti ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmanın
ikinci bölümünde mülâzemet konusu ele alınmış ve Sıdkî Mustafa'nın mülâzımlığına
değinilmiştir. Üçüncü bölümde günlük çerçevesinde Sıdkî Mustafa'nın hayatı ve
dünyası ele alınmış, günlük hakkında çeşitli değerlendirmeler yapılmıştır. Dördüncü
bölümde ise günlüğün metni tam transkripsiyon alfabesine göre aktarılmıştır. Ayrıca,
günlükten faydalanmayı kolaylaştırmak amacıyla geniş bir indeks hazırlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Osmanlı İlmiye, Günlük, Mülazım, Mülâzemet, Sıdkî Mustafa
|
|
This study consists of the analysis and edition of Sıdkî Mustafa's
(d.1204/1790) diary/log kept at the beginning of his career when he was a danişmend
and mulâzim. Based on the diary, the study aims, on the one hand, to attempt an
answer as to who a mulazim is and what he does during his mulâzemet period, and,
on the other, to capture the mental and emotional world of the writer of the diary.
The study consists of four chapters. The first chapter, after providing a general
discussion on diaries and first-person narratives in the Ottoman world, contextualizes
the diary in question on the basis of the historical information it contains. The second
chapter problematizes the question of mulâzemet, and assesses Sıdkî Mustafa's term
as mulâzim. The third chapter discusses the life and world of Sıdkî Mustafa as
appears from the diary, and critically approaches the diary from various aspects. The
fourth chapter consists of the text of the diary in full transcription. In addition, we
have provided a detailed index to facilitate the use of the diary.
Keywords: Ottoman education, Diary, Mulazim, Mulazemet, Sıdkî Mustafa |