Tez No İndirme Tez Künye Durumu
410528
Usage of fuzzy logic based data mining methods in analysis of public transportation data / Toplu ulaşım verilerinin analizinde bulanık mantığa dayalı veri madenciliği yöntemlerinin kullanımı
Yazar:AHMET CAN DİKER
Danışman: PROF. DR. EFENDİ NASİBOĞLU
Yer Bilgisi: Dokuz Eylül Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / İstatistik Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control ; Ulaşım = Transportation ; İstatistik = Statistics
Dizin:Akıllı taşıma sistemleri = Intelligent transportation system
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2015
29 s.
Toplu ulaşım sistemlerinin bilgiye dayalı olarak etkin bir şekilde yapılandırılması, yönetilmesi ve ayrıca toplu ulaşıma olan ilginin artırılması için Akıllı Ulaşım Sistemleri kullanılmaktadır. Bu tez kapsamında bu sistemlerin alt konuları İleri Toplu Ulaşım Sistemleri ve İleri Yolcu Bilgilendirme Sistemleri sırasıyla ele alınmış ve iki ayrı uygulama geliştirilmiştir. Çalışmada ilk olarak İzmir toplu ulaşım sisteminde kullanılan akıllı kartlardan elde edilen biniş verileri incelenerek otobüs binişlerine ait iniş durağı tahmininin yapılması üzerinde durulmuştur. Literatürde az rastlanan, günde tek biniş yapma ve aynı seferde aynı kartla birden fazla biniş yapma durumları ile ilgili bir çözüm önerilmiştir. Ayrıca istenen gün, hat ve o hattın seferine ilişkin ayrıntılı biniş-iniş bilgileri kullanılarak otobüs içi yolcu konfor derecesi de tahmin edilmiştir. Çalışmada İleri Yolcu Bilgilendirme Sistemleri uygulaması olarak çok-kriterli bulanık rota planlama problemine çözüm aranmıştır. Literatürde ilk kez durak-durak, hat-durak ve hat-hat bulanık komşuluk ilişkileri ile bulanık durak tercih derecesi ele alınmıştır. Bulanık durak tercih derecesini oluşturan kriterlerden biri olan durak aktivitesi hesaplanırken, iniş durağı tahmin yöntemi ile ele edilen bilgilerden yararlanılmıştır. Rota planlama probleminde kullanılan bulanık kavramlar sayesinde rota planlayıcı sistemleri insan düşünmesine benzer olarak geliştirmek mümkün olacaktır. Çalışmanın, araştırmacılara ve son yıllarda popüler olan akıllı şehirler ve sürdürülebilir hareketlilik konularına katkı yapacağı düşünülmektedir.
Intelligent Transportation Systems are used to construct and manage public transportation system based on knowledge efficiently and also to increase interest of people for public transport. In scope of this thesis, subtopics of these systems, Advanced Public Transportation Systems and Advanced Traveler Information Systems have been addressed respectively, and two separate applications have been developed. In this study, by examining boarding data obtained from smart cards used in public transportation system in Izmir, estimation of alighting stop for bus mode has been firstly dwelled on. A solution related to these situations, are rarely encountered in literature, about boarding once a day and multiple boarding with same card on same service has been proposed. Moreover comfort degree of passenger in bus has also been estimated by using detailed boarding-alighting information related to requested day, line and its service. In this study, solution has been sought to multi-criteria fuzzy route planning problem as an application of Advanced Traveler Information Systems. For the first time in the literature, fuzzy neighborhood relations between stop-stop, line-stop and line-line, and fuzzy preference degree of stop have been discussed. Information obtained by alighting estimation method has been utilized while stop activity which is one of criteria constituting the fuzzy preference degree of stop has been calculated. It will be possible to develop route planner system similar with human-reasoning thanks to fuzzy concepts used in route planning problem. It is thought that this study will provide contribution to researchers and recently popular issues; smart cities and sustainable mobility.