Tez No İndirme Tez Künye Durumu
306468
6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması / An instructional practice based on the storyline method oriented to support basic concept knowledge levels of the 6-year-old children
Yazar:GÜLÜZAR ŞULE TEPETAŞ
Danışman: PROF. DR. GELENGÜL HAKTANIR
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / İlköğretim Ana Bilim Dalı / Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Eğitim = Education ; Eğitim yöntemleri = Education methods ; Kavram öğretimi = Concept teaching ; Okul öncesi çocuklar = Preschool childrens ; Ölçekler = Scales ; Ölçme-değerlendirme = Measurement and evaluation ; Öykü tabanlı öğrenme yöntemi = Storyline method
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2011
131 s.
Bu çalışmada öyküleştirme yönteminin 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerinin gelişimine etkisinin olup olmadığını araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaçla 6 yaş çocuklarının kavram bilgilerini arttırmaya yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması örneği oluşturulmuştur.Araştırmada deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Kırşehir İli'nin Merkez Anaokulu'nda öğrenim gören 6 yaşındaki 39 çocuk oluşturmuştur.Araştırmada veri toplama aracı olarak çocukların kavram gelişimlerini ölçmek amacıyla ?Bracken Temel Kavram Ölçeği?nin gözden geçirilmiş formu; ailelerin genel özelliklerini tanımak, haklarında gerekli bilgileri toplamak amacıyla ise araştırmacı tarafından geliştirilen ?Genel Bilgi Formu? kullanılmıştır. Öyküleştirme yöntemi kullanılarak hazırlanan eğitim planının çocukların kavram edinimlerine etkisini değerlendirmek amacıyla eğitim etkinlikleri araştırmacı tarafından 8 hafta boyunca gerçekleştirilmiştir.Araştırmada elde edilen alt test puanlarının ve toplam kavram puanlarının analizi için bilgisayar ortamında SPSS Paket Programı (SPSS 11,5) kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön test ? son test uygulamaları arasındaki farkın anlamlılığını test etmek için ?Mann Whitney U Testi? yapılmıştır. Deney grubuna ait ön test- son test ve son test- kalıcılık testi sonuçları arasındaki farkı belirlemek için de Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi uygulanmıştır. Çalışmada son test uygulamasından 4 hafta sonra araştırmacı tarafından kalıcılık testi uygulaması yapılmıştır. Kalıcılık testi puanları da parametrik olmayan istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda 6 yaş çocuklarının kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik olarak hazırlanmış öyküleştirme yöntemine dayalı eğitim etkinlikleri uygulanan deney grubuyla, sadece günlük eğitim planlarında yer alan etkinliklere katılan kontrol grubu arasında Bracken Temel Kavram Ölçeği'nin renk, harf, sayı, boyut, karşılaştırma, şekil, okul olgunluğu, bireysel sosyal farkındalık, yapı materyal alt boyutları ve toplam test puanı açısından deney grubunun lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu sonuçlara göre Öyküleştirme Yöntemi'ne dayanılarak hazırlanmış olan bir kavram eğitimi planının günlük eğitim etkinliklerinin yanı sıra uygulandığında çocukların kavram bilgi düzeylerinde anlamlı bir ilerleme kaydedilmesini sağladığı söylenebilmektedir.Öyküleştirme yönteminin yaygın bir şekilde kullanılmasından önce farklı bilim alanlarında ve farklı öğrenim basamaklarında birçok çalışmanın yapılması gerektiği vurgulanmaktadır.
In this study, it was aimed to determine whether the storyline method was effective for the development of the basic concept knowledge levels of the 6-year-old children or not. For this purpose, a proposal for an instructional practice based on storyline method that increase the concept knowledge of the 6-year-old children was formed.Experimental research design was used in the study. The study group of the study was composed of 39 children at the age of 6 and enrolled at in Central Kindergarten in Kırşehir province in 2009-2010 educational years.As for the data collection tools of the study, the reviewed format of ?Bracken Basic Concept Scale? for measuring concept developments of the children and the ?General Information Form? developed by the researcher to gather necessary information about the families and find out the general characteristics of the families were used. Education activities by the researcher was implemented for 8 weeks to evaluate the effects of training scheme based on storyline method to the concept acquisition of the children.The SPSS Package Program (SPSS 11.5) was used for the analysis of the subtest scores and total concept scores obtained in the study. ?Mann Whitney U Test? was used in order to test the significance of the difference between the pre-test and post-test scores of the experimental and control groups. As for determining the difference between the pre-test and post-test and post-test and permanency test results of the experimental group Wilcoxon Signed Rank Test was used. In the study, permanency test was implemented 4 weeks after the post-test by the researcher. The permanency test scores were also analyzed using the non-parametrical statistical methods.As a result of the study, a significant difference in favor of experimental group was found between the experimental group for whom the instructional practice based on storyline method for supporting the concept knowledge levels of the 6-year-old children was implemented and the control group who only participated into the practice that took place in daily educational programs in terms of color, letter, number, dimension, comparing, shape, school maturity, individual social awareness, structure material sub-dimensions of the Bracken Basic Concept Scale and total test scores. According to these findings, it could be claimed that an instructional activities which was prepared based on the Storyline Method helped children?s concept knowledge levels to develop significantly when it was used in addition to the daily educational activities.It was also suggested that many studies should be carried out for different disciplines and different learning stages before the Storyline Method was used commonly.