Tez No İndirme Tez Künye Durumu
219065
Beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlikleri ve sınıf yönetimi davranışları / The phyisical education teachers? efficacy and their behaviours on classroom management
Yazar:HÜSEYİN ÜNLÜ
Danışman: YRD. DOÇ. DR. LATİF AYDOS
Yer Bilgisi: Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Spor = Sports
Dizin:Beden eğitimi = Physical education ; Beden eğitimi ve spor dersi = Physical education and sports lesson ; Eğitim = Education ; Eğitim psikolojisi = Education psychology ; Spor eğitimi = Sport education ; Sınıf yönetimi = Classroom management ; Yeterlilik = Sufficiency ; Öğretim = Teaching ; Öğretmen davranışı = Teacher behavior ; Öğretmen yeterliliği = Teacher proficiency
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2008
193 s.
Bu araştırmada, beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlik algıları ve sınıf yönetimi davranışları, cinsiyet, mesleki kıdem, spor branşı, hizmet içi eğitim alma durumları, çalıştıkları okul düzeyi, çalıştırdıkları okul takımlarında derece alma durumu ve düzenli olarak spor yapma değişkenleri açısından karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.Karşılaştırmalı İişkisel Tarama Modelinde gerçekleşen araştırmaya 2007-2008 eğitim-öğretim yılında; Kırşehir, Aksaray, Konya, Kayseri ve Yozgat illerinde görev yapan 280 beden eğitimi öğretmeni katılmış, 262 beden eğitimi öğretmeninin cevapları değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmanın verileri, ?Beden Eğitimi Öğretmenleri Yeterlik Ölçeği? ve ?Beden Eğitimi Öğretmenleri Sınıf Yönetimi Davranışları Ölçeği? ile toplanmıştır.Araştırma verilerinin analizinde, ?Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, Ağırlıklı Ortalama, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve t. Testi? tekniklerinden yararlanılmıştır.Araştırmada, beden eğitimi öğretmenlerinin tüm yeterlik alanlarında kendilerini yeterli düzeyde algıladıkları görülmüştür. Beden eğitimi öğretmenlerinin cinsiyet, hizmet içi eğitim alma, okul takımlarının derece alması ve düzenli olarak spor yapma durumlarına göre yeterlik algıları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bunun yanında beden eğitimi öğretmenlerinin spor branşı ve çalıştıkları okul düzeyi ile yeterlik algıları arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmazken, beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki kıdemleri ile yeterlik algıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Araştırmanın beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışlarına ilişkin boyutunda, beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışlarının olumlu düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırmada, beden eğitimi öğretmenlerinin cinsiyet değişkeni açısından sınıf yönetimi davranışlarında anlamlı bir farklılığa rastlanırken, beden eğitimi öğretmenlerinin spor branşı, hizmet içi eğitim alma, çalıştıkları okul düzeyi, okul takımlarının derece alması ve düzenli olarak spor yapma durumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki kıdem ve sınıf yönetimi davranışları arasında da anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır.Araştırmada bir diğer boyut olan; beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlik algıları ile sınıf yönetimi davranışları arasında ise anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Buna göre; öğretmenlik yeterliğini yüksek düzeyde algılayan beden eğitimi öğretmenlerinin olumlu sınıf yönetimi davranışları sergiledikleri görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Beden Eğitimi, Beden Eğitimi Öğretmeni, Yeterlik, Öğretmen Yeterliği, Sınıf Yönetimi, Sınıf Yönetimi Davranışı.
In this research, physical education teachers? efficacy perceptions and their behaviors on classroom management have been analyzed comparatively in the terms of the variables that are their professional experience, sport branches, attending in-service training, levels of school they teach in, the success of school teams they train and doing sports regularly.The research has been carried out by Comparative Correlational Survey Model, 280 physical education teachers have attended who teach in Kırşehir, Aksaray, Konya, Kayseri and Yozgat provinces in 2007-2008 Acdemic Year. Feedbacks of 262 physical education teachers have been evaluated. The data of the research have been collected with ?Physical Education Teachers Efficacy Scale? and ?Physical Education Teachers Classroom Management Behaviors Scale?.In the analyze of the research data, ?Arithmetic Mean, Standard Deviation, Weighted Average, Pearson Moment Correlation Analysis and t. Test? have been used.In the research, it has been observed that physical education teachers have perceived themselves in a satisfactory level in all efficacy fields. However, several differences have been observed due to their sexuality, attending in-service training, the success of school teams they train, doing sports regularly. Moreover, while no differences between physical education teachers? sport branches, levels of school they teach in and the efficacy perceptions has been observed; a significant relation between their professional experience and the efficacy perceptions has been observed.In the dimension of physical education teachers? classroom management behaviors; it has been observed that the physical education teachers have positive classroom management behaviors. In the research, while a significant difference in the term of sexuality has been observed on physical education teachers? classroom management behaviors, it has not been observed any significant differences among their sport branches, attending in-service training, levels of school they teach in, the success of school teams they train and doing sports regularly. Besides, no relation between physical education teachers? professional experience and their behaviors on classroom management has been observed.Another dimension of the research is between the efficacy perceptions of physical education teachers and their classroom management behaviors. From the point of this dimension; significant relations have been observed. So, physical education teachers who perceive the efficacy in a high level have carried out positive behaviors on classroom management.Key Words: Physical Education, Physical Education Teacher, Efficacy, Teacher?s Efficacy, Classroom Management, Behaviors of Classroom Management.