Tez No İndirme Tez Künye Durumu
379940
A study on science teachers' pedagogical content knowledge and content knowledge regarding cell division / Fen bilgisi öğretmenlerinin hücre bölünmesi konusundaki pedagojik alan bilgisi ve konu alan bilgisi üzerine bir çalışma
Yazar:MEHMET ŞEN
Danışman: PROF. DR. CEREN ÖZTEKİN
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İlköğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Branş öğretmenleri = Branch teachers ; Fen bilgisi dersi = Science lesson ; Fen bilgisi eğitimi = Science education ; Fen bilgisi öğretimi = Science teaching ; Hücre bölünmesi = Cell division ; Pedagojik alan bilgisi = Pedagogical content knowledge ; Öğretmenler = Teachers
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2014
457 s.
Bu çalışmada, fen bilgisi öğretmenlerinin hücre bölünmesi konusunda sürece yönelik ve içeriğe yönelik konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri araştırılmıştır. Çalışmaya özel okullarda çalışan ve 8.sınıflarda görev yapan üç fen bilgisi öğretmeni (ikisi erkek, biri kadın) katılmıştır. Bu çoklu durum çalışmasında, veriler ön görüşme, gözlem, son görüşme ve öğretmen dökümanları aracılığıyla elde edilmiştir. Sonuçlar göz önüne alındığında; öğretmenlerin sürece yönelik alan bilgilerini gösteren bilimin doğası bilgileri bakımından ve içerik alan bilgisi ile ilgili hücre bölünmesi ve genetik konularının ilişkisini göstermekte yetersiz kalmışlardır. Öğretmenler ayrıca hücre bölünmesi ile ilgili kavramlarda süreç kategorisine geçememişlerdir ve bu durum öğetmenlerin hücre bölünmesi konularını öğretmeleri sırasında sorun yaratabilir. Öğretmenlerin hücre bölünmesi ile ilgili PAB'ları göz önüne alındığında ise öğretmenlerin fene karşı yönelimlerinin kazanımları aktarmak üzerine kurulu olduğu görülmüştür. Müfredat bilgisi ile ilgili olarak; fen bilgisi öğretmenleri öğretim programındaki kazanımları bilmelerine ve hücre bölünmesi konularını diğer konularla ilişkilendirmelerine rağmen, öğretmenlerin kazanımları aşan bilgiler verdikleri gözlemlenmiştir. Ayrıca, fen bilgisi öğretmenleri konu ile ilgili kavram yanılgılarını bilmelerine rağmen bu kavramları nasıl giderecekleri ile ilgili yeterli bilgiye sahip değildirler. Bu durumun nedeni öğretmenlerin yetersiz olan öğretim stratejileri bilgisi olabilir. Benzer şekilde fen bilgisi öğretmenleri alternatif değerlendirme yaklaşımlarını da bilmemektedirler. Bu çalışmanın sonuçlarına bağlı olarak öğretmenlerin hücre bölünmesi derslerine entegre edebileceği bilimin doğası eğitimi içeren ve hücre bölünmesi ve genetik konularını birlikte ele alan seminerlerin verilmesi tavsiye edilmektedir. Ayrıca bu seminerlerin öğretmenlere öğrenci merkezli yaklaşımları benimsetmeleri onların fene karşı yönelimlerinin değişimi açısından önem arz etmektedir. Son olarak ise bu seminerlerde yapılandırmacı öğretim yaklaşımlarının ve alternatif değerlendirme tekniklerinin üzerinde durulması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Pedagojik Alan Bilgisi, Fen Bilgisi Öğretmeni, Fen Bilgisi Eğitimi, Hücre Bölünmesi
This study attempted to investigate in-service science teachers' content knowledge including substantive and syntactic structures and pedagogical content knowledge regarding cell division. Data were collected from three experienced science teachers (two males and one female) teaching cell division in 8th grade level in private middle schools through pre-interviews, observations, post-interviews and teacher documents in this multiple case study. Participants were found to have lack of knowledge in nature of science referring syntactic structures and they had lack of substantive knowledge in association between cell division and genetics as substantive structures. Moreover, participants could not pass to the process category in cell division terms showing that teachers might have problems in teaching cell division topics. Participants' findings about PCK revealed that science teachers' orientation towards science was based on the transmission of curricular objectives referring subject matter goals. Regarding knowledge of curriculum; although science teachers was aware the curricular objectives and could link vertical and horizontal relations, they presented advance level knowledge violating curriculum. Furthermore, science teachers could recognize students' misconceptions; however, they had insufficient knowledge to eliminate misconceptions. This is because science teachers' lack of knowledge about instructional strategies. Moreover, science teachers had lack of knowledge about alternative assessment technics regarding knowledge of assessments. It is suggested to prepare and conduct professional development programs for in-service teachers including NOS integration for cell division teaching, substantive content knowledge connecting cell division and genetics. Suggested professional development programs should also focus on changing teacher orientation from transmission of knowledge to the student centered orientations. It is also recommended to focus on constructivist teaching approaches and alternative assessment techniques in professional development programs. Keywords: Pedagogical Content Knowledge, Science Teacher, Science Education, Cell Division