Tez No İndirme Tez Künye Durumu
516016
Acil serviste çalışan hemşirelerin duygu yükleri ve duygu yönetim becerilerinin belirlenmesi / An evaluation of the emotional strain on emergency nurses and investigation of their emotional management skills
Yazar:İLHAMİ ÜLGER
Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ ÇİĞDEM KÖÇKAR
Yer Bilgisi: Hasan Kalyoncu Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Hemşirelik Bilimi Ana Bilim Dalı
Konu:Hemşirelik = Nursing
Dizin:Acil hemşirelik = Emergency nursing ; Acil servis-hastane = Emergency service-hospital ; Acil tıp servisleri = Emergency medical services ; Duygu = Emotion ; Duygu yönetimi = Emotion management ; Hemşireler = Nurses ; Hemşirelik = Nursing ; Hemşirelik araştırmaları = Nursing research ; Olumlu duygulanım = Positive mood ; Olumsuz duygulanım = Negative mood
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2018
62 s.
Acil servisler farklı nedenlerle gelen vakaların aynı anda bakıldığı, olguların yaşamları ile ilgili kritik kararların kısa zamanda verildiği, mortalitenin yüksek olduğu birimlerdir. Bundan dolayı çalışanlar açısından oldukça stresli bir servistir. Acil serviste çalışanlar vaka yoğunluğu nedeni ile çoğu kez yeme-içme gibi fizyolojik gereksinimlerini dahi karşılayamamakta, bitkinlik derecesinde yorgunluk yaşamakta, bu da çalışanlarda gerginlik yaratabilmektedir. Kritik halde acile getirilen vakaların aileleri, yakınları, arkadaşları belirsizlik, endişe ve korku yaşamakta; tedavi konusunda fazla beklenti içinde olunması, maddi sorunlar, tedaviye rağmen bazen hastanın kurtarılamaması vb. gibi nedenlerle acil servis çalışanları rahat bir şekilde suçlanabilmekte, sözlü ya da fiziksel şiddette bulunabilmekte; bu duruma ünitede çalışanların yorgunluk, gerginlik, anlayışsızlık ve düşük toleransları da eklendiğinde saldırganlığın şiddeti artabilmektedir. Bu araştırma acil servislerde çalışan hemşirelerin olumlu-olumsuz duygu yüklerini belirlemek ve duygu yönetimlerini incelemek amacıyla 10.02.2017-10.08.2017 tarihleri arasında Suruç ilçe Devlet Hastanesi acil servisinde çalışan 30 hemşire ile tanımlayıcı olarak yapıldı. Araştırmadaki veriler araştırmacı tarafından geliştirilen "Sosyo Demokrafik Özellikler Formu", "Duyguları Yönetme Becerileri Ölçeği" ve ''Pozitif-Negatif Duygu Ölçeği'' kullanılarak toplandı. Veriler SPSS (Statistical Package for Social Science for Windows) 18.0 paket programı kullanılarak değerlendirildi. Tanımlayıcı değişkenler ortalama ve yüzdelik değerlerle sunuldu. Sosyo-demografik özelliklere göre oluşturulan gruplar (cinsiyet, medeni durum vb.) arası karşılaştırmalar normal dağılımlar için İki Ortalama Arasındaki Farkın Önemlilik Testi (İndependent Samples T test) analizleri kullanıldı ve normal olmayan dağılımlar için Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis Testi kullanılarak analiz edildi. Araştırmada p<0.05 değeri istatistiksel anlamlılık sınırı olarak kabul edildi. Araştırmanın sonucunda Olumsuz Bedensel Tepkiler Ortalaması erkek hemşirelerde (13.50±2.78), mesleği isteyerek seçmeyen hemşirelerde (13.67±2.18), hizmet içi eğitimlere hiç katılmayan hemşirelerde (14.50±2.889) daha yüksek çıkmıştır ve sözel ifade edebilme alt boyut puan ortalaması çalıştığı bölüme atamayla gelen hemşirelerde (24.44±5.04) daha yüksek çıkmıştır. Gruplar arsındaki farkın istatiksel olarak anlamlı olduğu saptandı. Pozitif-Negatif Duygu Ölçeğinde; Pozitif Duygu Yükü Ortalaması, ön lisans mezunu hemşirelerde (46.67±19.40) ve negatif duygu yükü ortalaması sürekli gecede çalışan hemşirelerde (38.00±14.14) daha yüksek çıkmıştır. Gruplar arsındaki farkın istatiksel olarak anlamlı olduğu saptandı. Anahtar Kelimeler: Duyguları Yönetme Becerisi, Pozitif-Negatif Duygu, Hemşire
Emergency care departments are the healthcare units whereseveral patients presenting with various complaints are treated, critical decisions on patients' lives are made in relativelyshorter periods of time, and relatively higher rates of mortalityhas been reported. Therefore, they represent a highly stressfulunit to work at for the staff. The emergency care staff usuallycannot meet their physiological needs even for food and fluidintake and experience fatigue at the levels of burnout, leadingto the development of stress. On the other hand, the patientswho presented with critical conditions at the emergencydepartments cause their families, relatives, and friends toexperience ambiguity, anxiety, and fear. Accusations andverbal or physical violence may readily be provoked amongthe significant others of patients against the emergency staffdue to higher expectations of the outcomes of the treatment, financial problems, and failure to save the lives of the patientsdespite the provided treatments. Moreover, the levels of aggression may increase when the staff's fatigue, stress, failure to indulge, and inability to tolerate are built upon thegrounds of these untoward conditions. This present study was conducted as a descriptive trial todetermine the positive and negative emotional strain of emergency nurses and to examine their emotionalmanagement skills on 30 nurses working at the emergencydepartment of Suruç County Public Hospital on the datesbetween 10.02.2017 and 10.08.2017. The data collection wasperformed using the "Sociodemographic CharacteristicsInquiry Form" developed by the investigator and using the"Emotion Management Skills Inventory" and the"Positive Affect-Negative Affect Scale". The data wereevaluated with SPSS (Statistical Package for Social Sciencefor Windows) 18.0 software package. The descriptive datahave been presented as means and percentiles. When the dataconformed to a normal distribution, the intergroupcomparisons between the demographically created groups(gender, civil status, etc.), were performed using thesignificance test for the difference between the two means(Independent Samples T-test). When the data did not conformto a normal distribution, the Mann-Whitney U-Test andKruskal Wallis Test were used for the analysis. A level of p<0.05 was accepted as the level of statistical significance. The study resulted in a higher Mean Negative Body Reactions Score in the male nurses (13.50 ± 2.78), the nurses who did not purposefully choose the profession (13.67 ± 2.18), and who had never participated in any continuous professional education (14.50 ± 2.889). The mean score of the verbal expression sub-scale was higher among the nurses who were assigned especially to the department they worked for (24.44 ± 5.04). The differences between the groups were found to be statistically significant. The assessment of the Positive-Negative Emotion Scale demonstrated that the Mean Positive Emotional Load Scores were higher among the college-graduate nurses (46.67±19.40). The Mean Negative Emotional Load Scores were higher in nurses who regularly worked at night shifts (38.00 ± 14.14). The differences between the groups were found to be statistically significant. Keywords: Emotional Management Skills, Positive-Negative Emotions, Nurse