Dünya üzerinde artan çeşitli bireysel ve toplumsal sorunlar, davranışlar üzerindeki kontrolsüzlük, şiddetin ve hoşgörüsüzlüğün ciddi boyutlara ulaşması çocuk ve genç nesilleri ciddi anlamda etkilemektedir. Çeşitli ülkelerde, uluslararası organizasyonlarda ve Türkiye'de pek çok din eğitimcinin ve ailelerin bireyin yaşam kalitesini azaltan, kişiyi ve toplumu mutsuz eden bu sorunlardan kurtulmak için etkili bir din eğitimi ve ahlaki değerler eğitimi alanında önemli çalışmalar yapmasını sağlamıştır. Zira ülkemizde artan bireyselleşme, kontrolsüz özgürlüğün oluşması gibi hususlar, içsel denetim yapan iradenin eğitimini önemli hale getirmiş ve bireysel ve toplumsal anlamda daha da giderek hissedilir olmuştur.
Çalışmamızın amacı; irade eğitimini gelişim ve eğitim yönünden inceleyip, ortaokullarda uygulanmakta olan Ortaokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programının irade eğitimine nasıl katkı sağladığını ve öğretim süreçlerinde nasıl yer aldığını incelemek ve öğretmen görüşleri açısından değerlendirerek irade eğitimine katkı sağlayabilecek uygulamalar için öneriler geliştirmektir. Çalışmamızda nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır.
Çalışmamız giriş ve dört ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde literatüre dayalı olarak irade kavramının tanımı, temel bileşenleri ve modern psikolojinin yaklaşımları ve gelişim kuramları ile açıklanmaya çalışılarak kavramsal bir çerçeve oluşturulmuştur. İkinci bölümde eğitim ve irade ilişkileri ve öğretim ortamlarında irade eğitimi konuları çerçevesinde eğitim boyutlarıyla ele alınmıştır. Üçüncü bölümde Ortaokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı ve ders kitaplarının irade eğitimine katkısı açısından incelenmiştir. Dördüncü bölümde ise Ortaokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programının irade eğitimine katkısı DKAB öğretmenlerinin görüşlerinden yararlanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmamızın sonuç bölümünde, elde ettiğimiz bulguların yanı sıra bu bulgulara dayanarak yaptığımız öneriler de sunulmuştur.
|
Various, indivual and social problems that increasing around the World, lack of control over behavior, reaching serious levels of violence and intolerance serious levels of violence and intolerance seriously affect children and young generations. It has enabled many religious educators and families in various countries, international organizations and Turkey to carry out important studies in the field of effective religios education and moral values education in order to get rid of these problems that reduce the quality of life of the individual and maket he individual and society unhappy. Because issues such as ncreasing individualization and the formation of uncontrolled freedom in our country have made the training of the internal controlling will important and it has become more and more felt in thr individual and social sense.
The aim of our study; is to examine the will education in terms of development and education, to examine how the Secondary School Religious Culture and Moral Education Curriculum, which is implemented in secondary schools, contributes to the will education and how it takes place in the teaching processes, and to evaluate it in terms of teacher views and to develop suggestions for applications that can contribute to willpower education. In our study, document analysis and semi-structured interview technique, which are qualitetive research methods, were used.
Our study consists of an introduction and four main parts: In the first part, a conceptual framework was created by trying to explain the definition of the concept of will, its basic components, approaches and developmental theories of modern psychology, based on the literature. In the second part, education and will relations and will training in teaching environments were discussed in terms of education dimensions. In the third part, the Secondary School Religious Culture and Moral Education Curriculum and the textbooks were examined in terms of their contribution to will education. In the last part, the contribution of the Secondary School Religious Culture and Ethics Curriculum to the will training was evaluated by using the opinions of DKAB teachers. In the conclusion part of our study, in addition to the findings we have obtained, suggestions that we have made based on these findings are also presented. |