Tez No İndirme Tez Künye Durumu
277649
A feminist analysis of the gender dynamics in the alevi belief and cem rituals / Alevi inancındaki ve cem ritüellerindeki toplumsal cinsiyet dinamiklerinin feminist bir analizi
Yazar:ŞENGÜL ERUÇAR
Danışman: YRD. DOÇ. CANAN ASLAN AKMAN
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Kadın Çalışmaları Ana Bilim Dalı
Konu:Sosyoloji = Sociology
Dizin:Aleviler = Alawis ; Cem = Cem ; Cinsel kimlik = Gender identity ; Dini tören = Ritual ; Feminizm = Feminism
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2010
196 s.
Bu tez, Alevi inancı ve `Cem' ritüellerindeki toplumsal cinsiyet dinamiklerini, söylemdeki eşitlik ve ritüeldeki pratikler arasındaki farklılık ve gerilime odaklanarak, analiz etmeyi amaçlamaktadır. Tek tanrılı dinlerin ataerkil bir gelişim çizgisi dahilinde gelişimini ve bunun sonucunda ritüellerde kadının geri plana atılmasının altını çizen bir kuramsal çerçeveyi takiben, Alevi inancında kadına ilişkin söylem ve yaklaşım gözden geçirilmiştir. Çalışmada Istanbul ve Isparta'da düzenlenen cem ibadetleri ampirik olarak incelenmiştir. Gözlemlenen cemlerde toplumsal cinsiyet dinamikleri ve kadın açısından çarpıcı farklılıklar bulunmakla birlikte, genel olarak öğreti ve inançtaki eşitlik ilkesinin tam olarak yaşama geçirilmediği belirtilmiştir. Erkek-egemen uygulamalar ve kanılar Alevi ritüellerindeki dinamiklere girmişse de, bunlar aynı zamanda topluluğun kadın ve erkek aktörleri tarafından süregelen bir uzlaşma, meşrulaştırma, ve anlamlandırma süreçlerine de tabi kılınmaktadırlar.
This thesis aims to analyze the gender dynamics in the Alevi belief and the `Cem? rituals by focusing on the gap and tension between the discourse of equality and practices of the rituals. Within the framework of a theoretical approach which underlines the evolution of monotheistic religions along a patriarchal line of development and the resultant subordination of women particularly in the rituals, the approach and the discourse of the Alevi belief on women is overviewed. In this study, `cem? ceremonies of the selected Alevi communities in Istanbul and Isparta are analyzed empirically. It is contended that while there are significant differences in terms of gender dynamics and women?s position between the observed cems, in general the gender equality principle of the belief is not fully realized. It is contended that the gender issue and women?s position vis-a-vis men constitute a major site of the constitution of the Alevi identity in the Turkish society. However, although patriarchal practices and premises have permeated the ritual dynamics of the Alevis, they are also subject to ongoing negotiations, legitimizations and interpretations by male and female actors of the community.