Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
790540
|
|
Full duplex hybrid acoustic/RF communication for underwater networked control systems / Su altı ağ bağlantılı kontrol sistemleri için tam çift yönlü hibrit akustik/RF haberleşme
Yazar:SAEED NOURIZADEH AZAR
Danışman: PROF. DR. ÖZGÜR GÜRBÜZ ÜNLÜYURT ; DOÇ. DR. AHMET ONAT
Yer Bilgisi: Sabancı Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Bilgisayar Mühendisliği Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:Akustik dalga = Acoustic wave ; Bilgisayar iletişimi = Computer communication ; Emir komuta sistemleri = Command and control systems ; RF = ; Sürü robotiği = Swarm robotics
|
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2022
148 s.
|
|
Heterojen otonom sualtı araçlarının (OSA'lar) sualtı görev planlaması, izlenmesi ve
koordinasyonu önemli miktarda zaman ve finansal kaynak gerektirir. Bu durum
gerçek deniz ortamına çıkmadan önce insansız su altı araçları (İSAA'lar) arasındaki haberleşme ağının yanı sıra sistem dinamiklerinin gerçekçi bir şekilde modellenmesi için bir simülasyon ortamı oluşturulması gerekliliğini doğurmuştur. Mevcut
çözümler, sualtı araçlarının dinamiklerini modelleme yeteneğine sahip olsa da karmaşıklık nedeniyle, önceki çalışmalarda haberleşme ağlarının entegrasyonu dikkate
alınmamıştır. Bu konuyu ele almak için, bu tezde gerçek dünya deniz senaryolarının
ayrılmaz bir parçası olan İSAA'ların birbirleriyle iletişim kurmasını sağlamak için
Ağ bağlantılı kontrol sisteminin (AKS) yeni bir tasarımı ve gerçekçi benzetimi sunulmaktadır.
Sualtı haberleşmesi çoğunlukla akustik haberleşmeye dayanır. Akustik haberleşmede kullanılan kontrol kazançları sınırlı bir veri hızı ile birlikte yayılma gecikmesi
nedeni ile kısıtlıdır. Bu tezde, uzun mesafeli haberleşme ve kontrol için akustik
bağlantının ve kısa mesafede radyo frekansı (RF) bağlantısının bırlıkte kullanıldığı
bir Ağ bağlantılı Kontrol Sistemi kurmak için hibrit bir akustik ve RF haberleşme
sistemi önerilmiştir. Ayrıca, kullanılan haberleşme kanallarındaki veri hızlarını iyileştirmek için tam çift yönlü (TÇY) haberleşme kullanılması önerilmiştir. Tam çift
yönlü haberleşme, yarı çift yönlü haberleşme ile aynı bant genişliğini kullanırken kablosuz bağlantıların veri aktarım hızlarını ikiye katlama potansiyeline sahiptir.
Önerilen su altı hibrit ağ bağlantılı kontrol sistemi için bir uygulama olarak, yanaşma
manevralarının OSA'lar tarafından gerçekleştirildiği bir senaryo ele alınmıştır. Önerilen senaryoda, akustik veya RF haberleşme yoluyla OSA'ların konumunu belirleyen
bir yerleştirme istasyonu bulunmakta ve haberleşme türüne bağlı olarak araçların
iletimini koordine etmek için farklı ortam erişim kontrolü (OEK) protokolleri kullanılmaktadır. TÇY haberleşme kullanılarak, su altı hibrit AKS sisteminin, standart
yarı çift yönlü haberleşmeden daha hassas ve hızlı yanaşma manevraları yapması
mümkün olabilmekte, gerekli seyir verileri daha yüksek sıklıkla sağlanarak AKS'nin
daha yüksek verimlilikte çalışması sağlanabilmektedir. OSA'ler yanaşma manevrası
yapmak için iki tür kontrolörle donatılmıştır: Orantılı İntegral Türev (PID) ve Lineer Kuadratik Düzenleyici (LQR) kontolörü. Kontrolörün kazançları ve örnekleme
süreleri, su altı hibrit AKS'nin çalışmasına göre belirlenir.
AKS'de kullanılan haberleşme protokolüne bağlı olarak, paket gecikmeleri,
dolayısıyla örnekleme süreleri farklılık gösterebilir, bu da kontrolörün kazanımlarının optimize edilmesini gerektirir. Bu amaçla, bu tezde, PID kontrolör için
Sıralı Model Algoritması Konfigürasyonu (SMAC) yöntemi uygulanarak kontrolörün
kazançlarının optimizasyonunu önerilmektedir. LQR kontrolör için de, bir OSA'nin
hidrodinamiğini matematiksel olarak modelleyerek, sistemlerin bozulmaları ve nonlineerlikleri üzerinde daha iyi kontrol sağlanması amaçlanmıştır. Önerilen su altı ağ
bağlantılı kontrol sisteminin gerçek zamanlı davranışı, OSA'ları kontrol etmek için
tüm sistemin bütün dinamikleri göz önüne alınarak, farklı simülatörleri birlikte kullanan entegre bir simülasyon ortamında, gerçekçi bir şekilde değerlendirilmektedir.
Performans sonuçları, durgun su koşullarında, LQR kullanan önerilen TÇY hibrit
AKS'nin yaklaşık 62 saniyelik en kısa yanaşma süresine ulaştığını, TÇY modunda
SMAC ile optimize edilmiş yaklaşımın ise yaklaşık 97 saniye sürdüğünü göstermektedir. Ayrıca, LQR kontrolörü ile akustik bağlantıda TÇY modunun kullanılması
yanaşma süresini yaklaşık 78 saniye azaltmaktadır. Buna karşılık, PID tabanlı yöntem için yerleştirme (kenetlenme) süresi neredeyse ikiye katlanarak 148 saniyeye
çıkmıştır. Sualtı hibrit AKS, iki kontrolör, farklı OEK protokolleri ve TÇY ve Yarı
Çift Yönlü (YÇY) iletişim modları kullanılarak gerçekçi dalgalanan su akımları altında da değerlendirilmektedir. Deneylerimiz, önerilen TÇY hibrit AKS'nin bu tür
akımlara maruz kaldığında kenetlenme süresinin 90 saniye olduğunu, SMAC için
optimize edilmiş PID'nin ise yaklaşık 175 saniye sürdüğünü göstermektedir. Buna
karşılık, gerçekçi akımlar için LQR kullanan geleneksel akustik tabanlı AKS'de TÇY
modunun yanaşma süresi yaklaşık 120 saniyeyken, SMAC için optimize edilmiş PID
yaklaşık 245 saniye sürmektedir. Hibrit TÇY kullanarak edinilen performanstaki
iyileştirmeye karşılık, akustik sistemden %70 daha fazla hareket enerjisi harcanmaktadır. Akıntı hızı 0,3 m/s'yi aşarsa, SMAC için optimize edilmiş PID kullanan
iletişim modlarının yanaşma manevralarını tamamlayamadığı görülmüştür. Öte yandan, LQR tabanlı yöntemler 0,7 m/s'ye kadar akıntı hızlarını kaldırabilmektedir. Bu
hızda, geleneksel akustik tabanlı sistemlerin yanaşmayı tamamlaması, önerdiğimiz
TÇY hibrit sistemimizden yaklaşık %140 daha uzun sürer. Bu sonuçlar, OSA kontrolü için önerilen TÇY hibrit haberleşme yaklaşımının kullanılmasının uygulanabilirliğini ve avantajlarını göstermektedir.
|
|
Underwater mission planning, monitoring, and coordination of heterogeneous autonomous underwater vehicle (AUV)s require a considerable amount of time and
financial resources. This has led to the requirement of establishing reliable communication networks among unmanned underwater vehicle (UUV)s as well as a
simulation environment to realistically model the system's dynamics before actual
testing in sea trials. Even though existing solutions can model the dynamics of
underwater vehicles, due to complexity, the integration of real-time communication
networks has not been considered in the works. To address this issue, this thesis
presents an innovative design and realistic co-simulation for a networked control
systems (NCS) to achieve navigation of UUVs through communication and control,
which is a critical component of real-world marine applications.
Traditionally, underwater communication has been based on acoustic communications, characterized by limited data rate and considerably large propagation delay.
Taking this issue into consideration, in this thesis, a hybrid acoustic and radio frequency (RF) communication framework is proposed for the underwater NCS where
an acoustic link is used for long distance communication and control, and an RF
link is employed in the short range. Additionally, to maximize spectrum efficiency,
adopting full duplex (FD) communication is proposed for both underwater acoustic
and RF links. FD communication enables the feedback signal of the NCS to be transmitted rapidly to several AUVs through simultaneous transmission and reception.
For the proposed underwater hybrid NCS, a docking scenario is considered, where
AUVs perform maneuvers towards a docking station fixed at the seabed. In this scenario, the docking station determines the position of the nearby AUVs, and acoustic
or RF communication links carry the position and navigation information from the
docking station to AUVs via different medium access control (MAC) protocols. With
the help of FD communication, it can be ensured that the underwater hybrid NCS
system operates at maximum efficiency, providing the required feedback signal more
frequently than NCS with half-duplex communication, resulting in faster and more
accurate docking. The AUVs are equipped with two types of controllers for pursuing and actuating docking maneuver: Proportional Integral Derivative (PID) and
Linear Quadratic Regulator (LQR) controller, whose gains and sampling times are
determined according to the operation of the underwater hybrid NCS.
Depending on the communication protocol used in the NCS, protocol delays may
be different which forces a change in the sampling times. The different delays of
the control loop require further changes in the controller gains to avoid instability.
For this purpose, in this thesis, optimization of the controller gains is proposed for
the underwater hybrid NCS by applying Sequential Model Algorithm Configuration
(SMAC) method for the PID controller and for the LQR controller, by mathematically modeling the hydrodynamics of the AUV to provide better control over
disturbances and nonlinearity. By considering the full dynamics of the entire system for controlling the AUVs, the real-time behavior of the underwater networked
control system is evaluated realistically using the proposed integrated co-simulation
environment, which includes different simulators working together.
The performance results indicate that under calm water conditions, our proposed
FD underwater hybrid NCS using LQR achieves the shortest docking time of approximately 62 seconds, while the corresponding SMAC optimized approach in FD
mode takes around 97 seconds. Furthermore, using FD mode on the acoustic link
with the LQR controller reduces the docking time by about 78 seconds. In contrast,
for the PID-based method, the docking time is almost doubled to 148 seconds. The
underwater hybrid NCS is also evaluated under realistic fluctuating water currents,
using two controllers, different MAC protocols, and FD and HD communication
modes. Our experiments indicate that with LQR, the proposed FD underwater
hybrid NCS's docking time, when exposed to such currents, is 90 seconds, while
the SMAC optimized PID takes approximately 175 seconds. In contrast, the conventional acoustic-based HD mode using LQR for realistic currents has a docking
time of around 120 seconds, while the SMAC optimized PID takes about 245 seconds. The penalty to achieve improved performance using FD hybrid is spending
70% more motive energy than the acoustic only system. It is worth noting that
communication modes using SMAC optimized PID cannot complete docking maneuvers if the current speed exceeds 0.3m/s, while LQR based methods can handle
current speeds up to 0.7m/s. At this velocity, conventional acoustic-based systems
take about 140% longer to complete docking than our proposed FD hybrid system.
These results demonstrate the feasibility and advantages of using the proposed FD
hybrid communication approach for AUV control. |