Tez No İndirme Tez Künye Durumu
625063
Türkiye'de yazılı medyada sokak lezzetleri / Street food of Turkey in written media
Yazar:EREN ALTUNBAĞ
Danışman: DOÇ. DR. HAKAN YILMAZ
Yer Bilgisi: Anadolu Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı
Konu:Gastronomi ve Mutfak Sanatları = Gastronomy and Culinary Arts ; Turizm = Tourism
Dizin:Gastronomi = Gastronomy ; Gazeteler = Newspapers ; Sokak yiyecekleri = Street foods ; Yazılı basın = Written press ; İçerik analizi = Content analysis
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2020
91 s.
İnsanoğlunun temel ihtiyaçlarından olan yeme içme ihtiyacı çevresel ve kültürel faktörlerden etkilenmektedir. Yeme içme ihtiyacını giderme şekli insanlara, bölgelere, kültürlere ve ülkelere göre çeşitlilik göstermektedir. Tarih boyunca insanlar yeme-içme ihtiyacını farklı yollar yardımıyla gidermektedir. Sokak lezzetleri bu ihtiyacı karşılamak için tarihin en eski çağlarından bu yana toplumsal hayatta bulunmaktadır. Özellikle insanların bir arada yaşayamaya başlaması ticaretin toplumsal hayat içerisinde adapte olmasıyla "sokak lezzetleri" ve "sokak satıcıları" gibi kavramları insan hayatına kazandırmaktadır. Sokak lezzetleri üreticisi tarafından hazırlanan anında veya daha sonra tüketilebilen yiyecek ve içeceklerdir. Sokak lezzetleri dünya üzerinde son dönemlerin trend konuları arasında ve bazı bölgelerde destinasyon imajının önemli unsurları arasında görülmektedir. Kimi destinasyonlarda çok daha büyük bir öneme sahipken kimi destinasyonlardaysa daha az tercih edilmektedir. Çalışmada destinasyon tanıtımında ve insan hayatında önemli bir unsur olan sokak lezzetlerinin Türk yazılı medyasındaki (ulusal gazete ve ekleri) yansıması, haberlerin teknik ve gastronomik anlamda ne şekilde ele alındığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Amaç doğrultusunda 2000-2018 (ilk 6 ayı) yıllarını kapsayan 1.040 ulusal gazete ve ulusal gazete eki haberini kapsamaktadır. Haberler içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen sonuçlardan sokak lezzetlerinin daha çok ulusal gazete eklerinde ve hafta sonu yayınlandığı, ilk sayfalarda yer almadığı ve ana tema olarak işlenmediği görülmüştür. Sokak lezzetleriyle ilgili etkinliklerin haber sayısına etki ettiği ancak sokak lezzetleriyle ilgili haberlerin sistematik bir işlenişinin olmadığı gibi bulgular elde edilmiş ve haberlerin sayısının ve kalitesinin arttırılabilmesi amacıyla çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Sözcükler: Sokak lezzetleri, Kitle iletişim araçları, İçerik analizi, Gazete.
The need of eating and drinking which one of the basic needs of human being, is impressed with environmental and cultural factors. The way to provide eating and drinking needs varies according to people, regions, cultures and countries. Throughout history, people have provided the need for eating and drinking with the help of different ways. Street delicacies has been in social life since the earliest times in history to provide this need. With people have started to live together and trade has adapted to social life, concepts such as ''street delicacies'' and ''street vendors'' were gained in social life. Street delicacies are food and beverages prepared by the manufacturer that can be consumed instantly or later. Street delicacies are among the most recent trends in the world and are seen as important elements of destination image in some regions. While it is much greater importance in some destinations, it is less preferred in some destinations. The aim of this study is to examine the reflections of street delicacies, which are an important element in the definition of destination and human life, in Turkish written media (national newspaper and it's annexes) and how the news is handled in technical and gastronomic terms. In line with the objective, it covers 1,040 national newspapers and the annexes of national newspapers covering the years 2000-2018 (first 6 months). The news was analyzed using content analysis method. According to the results which achieved, it was seen that street delicacies were mostly published in newspaper annexes and at the weekend, not on the first pages and not as the main theme. Findings that the activities related to street delicacies affect the number of news but there is no systematic processing of the news about street delicacies were made and various suggestions were made in order to increase the number and quality of the news. Key words: Street food, Mass media, Content analysis, Newspaper.