Tez No İndirme Tez Künye Durumu
617502
histerektomi ameliyatı olan hastaların kaygı düzeylerinin ve öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi / Determinationofanxiety levels andlearning requirements of patients with hysterectomy surgery
Yazar:BURCU İPŞİR
Danışman: DR. ÖĞR. ÜYESİ İLKNUR ÇALIŞKAN
Yer Bilgisi: İstanbul Okan Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Hemşirelik Ana Bilim Dalı
Konu:Hemşirelik = Nursing
Dizin:Anksiyete = Anxiety ; Cerrahi-kadın doğum = Surgery-obs.-gyn. ; Hasta eğitimi = Patient education ; Histerektomi = Hysterectomy
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2019
82 s.
Bu araştırma, histerektomi ameliyatı olan hastaların kaygı düzeylerinin ve öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi amacıyla kesitsel ve tanımlayıcı olarak yapıldı. Araştırma Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi, Kadın Hastalıkları ve Doğum Servisi'nde 01.02.2019-12.04.2019 tarihleri arasında çalışma kriterlerini sağlayan ve katılmaya gönüllü 103 hasta ile yürütüldü. Araştırmanın verileri, 'Hasta Bilgi Formu', 'Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği' ve 'Ameliyata Özgü Kaygı Ölçeği' kullanılarak toplandı.Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde SPSS for Windows 21 (Statistical PackageSocialSciences) paket programı kullanıldı. Araştırma sonuçlarının istatistiksel analiz yöntemindehastaların sosyodemografik özellikler için sayı, yüzde ve ortalama değer ve standart sapma kullanıldı. Araştırma verilerinin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorow-Smirnov testi ile değerlendirildi. Verilerin normal dağılım göstermesi durumunda parametrik istatiksel analiz yöntemleri, normal dağılım göstermemesi durumunda parametrik olmayan istatiksel analiz yöntemleri kullanıldı. İki ölçek arasındaki ilişki Pearson korelasyon kat sayısı ile değerlendirildi. Bu araştırmada hastaların %61,2'sinin 51 yaş ve üstünde olduğu, %84,5'inin evli olduğu, %64,1'inin gelir ve gidere denk olduğu, %57,3' ünün ilkokul mezunu oldukları, %86,4'ünün sosyal güvencelerinin olduğu, %58,3'ü baktıkları kimse olmadığını, baktığı kimse olanların %76,8'inin ise birinci derece yakınlarının bakımını üstelendikleri belirlendi. Hastaların %37,9'unun ameliyat ile ilgili eğitim almış oldukları, eğitim alanların %59'unun hemşireden eğitim almış olduğu bulundu. Hastaların %63,1'inin kaygısna yönelik destek almış olduğunu, destek alanların %76,9'unun aile üyelerinden destek aldıkları saptandı. Hastaların Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği'nden 200,86±23,86, Ameliyata Özgü Kaygı Ölçeği'nden ise 32,92±9,08 puan aldıkları belirlendi.Hastaların sadece sosyal güvence olma durumuna göre Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği ve alt boyut puanları, Ameliyata Özgü Kaygı Ölçeği puanlarınınarasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu saptandı(p<0,05). İki ölçek puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki olmadığı belirlendi (p>0,05). Histerektomi ameliyatı olan hastaların kaygı düzeylerinin ve öğrenim gereksinimlerinin yüksek olduğu ve kaygınınhasta öğrenim gereksinimlerini etkilemediği bulundu. Anahtar Kelimeler: Hasta öğrenim gereksinimleri, Histerektomi, Kaygı
The aim of this study was to determine the anxiety levels and learning necessities of patients who had hysterectomy surgery.The study was carried out in the Obstetrics and Gynecology Department of Kocaeli University Research and Application Hospital with 103 patients who met the study criteria and volunteered to participate between01.02.2019-12.04.2019. The data of the study were collected by using 'Patient Information Form', 'Patient Learning Needs Scale' and 'Operative Specific Anxiety Scale'. SPSS for Windows 21 (Statistical PackageSocialSciences) was used. In the statistical analysis method of the study results, quantity, percentage and avarege value and standard deviation were used for sociodemographic characteristics of the patients. The suitability of the study data to the normal pattern was evaluated by Kolmogorow-Smirnov test. Parametric statistical analysis methods were used when the data showed normal pattern, and non-parametric statistical analysis methods were used when the data did not show normal pattern. The relationship between the two scales was evaluated by Pearson correlation co-efficient. In this study, 61.2% of the patients were 51 years or older, 84.5% were married, 64.1% were equivalent to income and expense, 57.3% were primary school graduates, 86.4% were It was determined that there was no social security of 58.3% and 76.8% of those who cared for the care of first degree relatives.It was found that 37.9% of the patients had received training about surgery and 59% of the patients had received training from the nurse. It was found that 63.1% of the patients were focused on anxiety and 76.9% of the patients received support from their family members. It was determined that the patients scored 200.86 ± 23.86 from the Patient Learning Needs Scale and 32.92 ± 9.08 from the Surgery Specific Anxiety Scale.There was a statistically significant difference between the scores of patient education requirements scale and subscale scores, and the scores of surgical Anxiety Scale scores social security of the patients(p<0.05). There was no statistically significant correlation between the two scores (p>0.05). Anxiety levels and learning neccesities of patients who had hysterectomy surgery were found to be high and ıt was found, the anxiety are not effected to the patient's learning neccesities. Keywords:Anxiety, Hysterectomy, Patient Learning,