Tez No İndirme Tez Künye Durumu
177587
3D synthetic human face modelling tool based on T-spline surfaces / T-spline yüzeyleri tabanlı 3 boyutlu sentetik insan yüzü modelleme aracı
Yazar:ALİ AYDOĞAN
Danışman: PROF. DR. KEMAL LEBLEBİCİOĞLU ; YRD. DOÇ. DR. İLKAY ULUSOY
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Elektrik-Elektronik Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control ; Bilim ve Teknoloji = Science and Technology ; Elektrik ve Elektronik Mühendisliği = Electrical and Electronics Engineering
Dizin:Bilgisayar destekli modelleme = Computer aided modelling ; Bilgisayar destekli yazılım = Computer aided software ; Bilgisayar grafikleri = Computer graphics ; İnsan yüzü = Human face
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2007
105 s.
Bu tez çalışmasında, C++ ve OpenGL kullanılarak 3 Boyutlu Sentetik İnsan Yüzü Modelleme Yazılımı gerçeklenmiştir. Yüzey tanımlama yöntemi seçenekleri olarak Bézier Yüzeyleri, B-spline Yüzeyleri, Biörnek Olmayan Rasyonel B-spline Yüzeyleri, Sıradüzensel B-spline Yüzeyleri ve T-spline Yüzeyleri değerlendirilmiştir. Çalışmanın gereksinimleri göz önünde tutularak, T-spline Yüzeylerinin daha üstün olduğu sonucuna varılmıştır. Modelleme sürecinde, modüler bir yaklaşım takip edilmiştir. İlk olarak yüksek detaylı yüz bölgeleri (burun, gözler, ağız) modellenmiş, daha sonra bu modeller T-spline yüzeylerinin birleşme özelliği kullanılarak tüm bir yüz modelinde birleştirilmiştir. Yüz modelinin yerel ve genel özellikleri, çeşitli yüz modellerini oluşturma ve düzenleme yeteneğine sahip olmak için parametrelendirilmiştir. Modelin görüntü kalitesini arttırmak için, bölge-değişken bir çizim tasarısı kullanılmıştır. T-spline yüzeylerini tanımlayan yeni bir dosya yapısı önerilmiştir. Yazılımın hesap ve bellek maliyetini düşürmek için, T-spline yüzey tanımlama yönteminin basitleştirilmiş bir uyarlaması önerilmiş ve kullanılmıştır.
In this thesis work, a 3D Synthetic Human Face Modelling Software is implemented using C++ and OpenGL. Bézier surfaces, B-spline surfaces, Nonuniform Rational B-spline surfaces, Hierarchical B-Spline surfaces and T-spline surfaces are evaluated as options for the surface description method. T-spline surfaces are chosen since they are found to be superior considering the requirements of the work. In the modelling process, a modular approach is followed. Firstly, high detailed facial regions (i.e. nose, eyes, mouth) are modelled, then these models are unified in a complete face model employing the merging capabilities of T-splines. Local and global features of the face model are parameterized in order to have the ability to create and edit various face models. To enhance the visual quality of the model, a region-variable rendering scheme is employed. In doing this, a new file format to define T-Spline surfaces is proposed. To reduce the computational and memory cost of the software,a simplified version of the T-Spline surface description method is proposed and used.