Farklı kaynaklardan bilgi toplayarak seyahat planlamak çok karmaşık bir işlem olabilmektedir. Kullanıcı dostu bir ara yüze sahip bilgilendirici bir seyahat planlama sistemi, kişilere toplu taşımayı en iyi şekilde kullanabilmeleri konusunda yardımcı olarak seyahat planlama işini basitleştirebilir.
Bu tez kapsamında, toplu taşımayı kullanacak yolculara seyahatlerini planlamaları konusunda yardımcı olmak üzere, servis tabanlı ve çok modlu bir Akıllı Seyahat Planlama Sistemi geliştirilmiştir. Sistem ilk olarak pilot şehir olarak seçilen Izmir için kullanıma sunulmuştur. Yol bulma motoru olarak görev gören bir WCF web servisi ve ilgili kaynaklardan güncel ulaşım verilerini toplayarak bu verileri GTFS formatına dönüştüren bir Windows servis uygulaması geliştirilmiştir. Bu servislere ek olarak, sistemin her zaman ve her yerden kullanılabilmesini sağlamak amacıyla Mobil Web, Web, Android, iPhone, ve Windows Phone platformlarında çalışacak uygulamalar geliştirilmiştir. Hava durumu, trafik ve yol durumu, ortalama taksi tutarı gibi bilgilerin kullanıcılar ile paylaşılması hedeflenmiştir. Yolcuları, seyahat rotası üzerinde yer alan önemli nokta, sosyal ve kültürel aktiviteler hakkında bilgilendirmek bir yeniliktir.
Bu tezde ayrıca, kullanıcının seçimleri doğrultusunda seyahat alternatifleri üreten Kademeli Güzergâh Hesaplama Algoritması tanıtılmıştır. Bu algoritmanın farklı kademelerinde, arama uzayını daraltmak ve çalışma süresini kısaltmak amacıyla Dijkstra algoritması değiştirilerek kullanılmıştır. Kademe ilerledikçe ağ üzerinde gezilen düğüm sayısının artmasına rağmen, arama uzayı yüzde 1,32'den 77,39'a değişen oranlara indirgenmiştir.
|
Planning a journey by integrating information from diverse sources can be very complicated. A user friendly and informative journey planner system can simplify the journey plan by assisting people in making better use of public transportation.
In scope of this thesis, a service-oriented and inter-model Intelligent Journey Planner System has been developed to assist travelers for planning their journey. Izmir has been selected as the pilot city to operate the system primarily. A WCF web service acting as a path finding engine and a windows service application collecting contemporary transportation data from related sources and transforming it into the GTFS format has been presented. In addition to these services, applications for Mobile Web and Desktop Web portals, Android, iPhone, and Windows Phone platforms have been implemented to provide wide range of usage at anytime and anywhere. Weather forecast, traffic-road condition, and approximate taxi fare services have been intended to be shared with the users. Informing the passengers about important points, social and cultural activities located on travel routes is an innovation performed.
This thesis also introduces the Gradual Path Finding Algorithm that produces alternative journeys according to the user's choice. Modified versions of Dijkstra's algorithm have been used in several stages of the algorithm to reduce search space and run time. In spite of the fact that visited edge counts are increasing over the upper stages of the algorithm, the reduction on search space has been observed as varying percentages from 1.32 to 77.39 in consecutive stages of the algorithm. |