Acil tıp hizmetlerinin daha kaliteli olmasını sağlamak, verilen hizmetin
ölçülebilmesi ile dolayısıyla da iyi bir dokümantasyon ve veri toplama sistemi ile
mümkün olabilir. Bu çalışmada bilgisayar tabanlı hasta kayıt sistemi olan
Mediacil© programını kullanarak acil servis hasta verilerini değerlendirmek ve bu
sistemin uygulanılabilirliğini belirleyerek bu konuda bir ön model oluşturabilmek
amaçlandı. Çalışma 01.01.2002 ile 31.12.2002 tarihleri arasında Akdeniz
Üniversitesi Hastanesi Acil Servisine başvuran toplam 38532 erişkin ve çocuk
travma hastalarından Mediacil programına kayıtlı 30157 hasta değerlendirildi.
Hastaların demografik özellikleri ve acil servis verileri incelendi.
Hastaların yaş ortalaması 40.76±19.25, medyanı 39; %47.2si erkek,
%52.6sı kadın idi. Başvuran hastaların büyük çoğunluğu orta yaş grubundaydı.
Hastaların %10.42si çok acil, %42.34?ü acil, %47.24?ü acil olmayan başvurular
oluştururken çok acil hastaların büyük çoğunluğu ileri yaştaki hastalardı. (%37.1?i
65 yaş üstü). En sık başvurular pazartesi yapılırken, hastaların büyük çoğunluğu
11:00 ve 23:00 saatleri arasında başvurmaktaydı. Hastaların ortalama kalış süresi
2 saat iken, acil servisten konsültasyon istenme oranı %19.66, yatış oranı %12.5
bulundu. En sık başvuru nedenleri baş ağrısı, göğüs ağrısı, karın ağrısı ve nefes
darlığı idi. Acil servisimizin hasta verileri genel olarak tıbbi literatürle benzerlik
göstermekteydi.
Sonuç olarak tüm acil servis başvurularının kaydı bilgisayar ortamında
doğru ve eksiksiz olarak kaydedilmeli, bu veriler özel bir merkezde toplanarak,
analiz edilmeli ve yayınlanmalıdır. Bu amaçla tüm acil servislerde bilgisayar
tabanlı hasta kayıt sistemlerine geçilmesi ideal acil servis yapılandırılmasına
katkıda bulunabilir.
|