Tez No İndirme Tez Künye Durumu
340522
Ahmed Fâik'in Türkçe Mem u Zîn mesnevîsinin incelenmesi ve Fuzûlî'nin Leylâ vü Mecnûn mesnevîsiyle mukayesesi (Metin-İnceleme-Mukayese) / The analyzing of Mem u Zîn mesnevî work of Ahmet Fâik and compression with Leylâ vü Mecnûn work of Fuzûlî.
Yazar:EYYÜP AZLAL
Danışman: PROF. DR. MUHAMMET NUR DOĞAN
Yer Bilgisi: İstanbul Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı / Eski Türk Edebiyatı Bilim Dalı
Konu:Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
Dizin:Ahmed Faik = Ahmed Faik ; Eski Türk edebiyatı = Old Turkish literature ; Fuzuli = Fuzuli ; Leyla ile Mecnun = Leyla and Mecnun ; Mem u Zin = Mem u Zin ; Mesnevi = Mathnawi
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2013
285 s.
Ahmed Fâik, 18. asır mutasavvıf Dîvân şairlerindendir. Merkezden uzakta olduğu için şair tezkirelerinde ismi geçmemektedir. Bitlis?te iki yıl emirlik yaptıktan sonra Nakşî ve Kadirî olan şeyhi Şems-i Bitlisî?ye intisap etmiştir. Şems-i Bitlisî, Dîvân şairlerimizden Müştak Baba?nın dedesinin kardeşidir. Aynı zamanda Müştak Baba?nın hocası da olan Şems-i Bitlisî, Ahmed Fâik?in da hem şeyhi hem de hocasıdır. Müştak Baba ile mekteb arkadaşı da olan Ahmed Fâik?in şiir kuvveti ve üslûbu Hoca Neş?et, Müştak Baba derecesindedir. Şiirlerinde tassavufî fikirleri işleyen Ahmet Fâik, konusunu Mem-i Âlân efsanesinden alan meşhur Mem u Zîn destânını, Fuzulî?nin Leylâ vü Mecnûn eserine nazire bir şekilde Türkçe olarak kaleme almıştır. Ahmet Fâik; şiirinde, özellikle gazellerinde Fuzûlî?ye yakın mâna ve imajlar kullanmıştır. Onun kayıp olan Dîvân? ı bulunduğunda şiirlerinin mâna ve imaj bakımından ne kadar güçlü olduğu ortaya çıkacaktır. Bu çalışma ile Bitlis?te Ahmed Fâik adında mutasavvıf bir şairimizin Doğu Anadolu?da Türkmenler arasında da söylenen bir halk destânı olan Mem u Zîn? i kaleme aldığı ve bu mesnevîyi kaleme alırken üstadı olarak Fuzûlî?yi ve ünlü eseri Leylâ vü Mecnûn?u örnek aldığı görülmüştür. Bu nedenle çalışmamızda Ahmed Fâik ve Mem u Zîn Mesnevîsinin Klasik Türk Edebiyatındaki yerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Ahmet Fâik is the one of the mysticism poems. Beacuse of away from the center, there is no clue for him at poems? list. After he had trained himself as a newbie of this way, he devoted himself to Nakşî and Kadirî Şems-i Btlisî. He was also brother of Müştak Baba who is one of the diwan poems. Furthermore, Şems-i Bitlisî was not only teacher of Müştak Baba, but also Şeyh and teacher of Ahmet Fâik. Ahmet Fâik who was also companion of Müştak Baba has heavy talent and style on his poem as much as Hoca Neş?et , Müştak Baba. Ahmet Fâik who was carrying out mysticism on his poets wrote ?Mem u Zîn? which was source subject of ?Mem-i Âlân? and whose saga was from ?Leylâ vü Mecnûn? work of Fuzûlî. Ahmet Fâik used close meaning and new images on poets especially on his lyrics. It would be come out how power his poets had by the view of close meaning and new images. In the period of this work, it was seen that a mystic poem who was called as Ahmet Fâik had written Mem u Zîn which is still folk legend among Türkmen in the East and while he was writing this work, he thought Fuzûlî and his work