Tez No İndirme Tez Künye Durumu
252089
A model for the evaluation of speech intelligibility in elementary school classrooms / İlköğretim okulu sınıflarında konuşmanın anlaşılabilirliği derecesinin tahmini için kullanılabilecek bir model
Yazar:IŞIN MERİÇ
Danışman: YRD. DOÇ. DR. NURGÜN TAMER BAYAZIT
Yer Bilgisi: İstanbul Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Mimarlık Ana Bilim Dalı / Çevre Kontrolü ve Yapı Teknoloji Bilim Dalı
Konu:Mimarlık = Architecture
Dizin:Benzetim = Simulation ; Konuşmanın anlaşılabilirliği = Speech intelligibility ; Malzeme seçimi = Material selection ; Mimari akustik = Architectural acoustic ; Sınıf = Classroom ; Sınıf içi iletişim = Classroom communication ; İlköğretim sınıfları = Primary schools classes
Onaylandı
Yüksek Lisans
İngilizce
2009
109 s.
Sınıflardaki konuşmanın anlaşılabilirliği derecesi eğitim ve öğretimi ciddi yönde etkiler.Bir sınıf ortamındaki konuşmanın anlaşılabilirliği derecesi, tasarımda oluşturulangeometrik ve akustik özelliklerle belirlenebilir. Bu görüşe dayanarak, tez çalısmasıkapsamında tasarım aşamasında mimarların kolayca kullanabileceği ve değişik tasarımseçimlerini içeren, istatistiksel analizlere ve teorik kuramlara dayanan birdeğerlendirme modeli oluşturulmuştur. Modelin ilk kısmında tasarım aşamasındaki birsınıfta belirlenen alıcı noktasında olusacak sinyal seviyesi; öğrenci kapasitesi, öğrencibaşına düşen alan, kaynak noktasına uzaklık ve tavan malzemesinin yutuculuk değerinebağlı olarak saptanabilmektedir. Modelin ikinci kısmında ise, sinyal seviyesinden, arkaplan gürültüsü seviyesi çıkartılarak bulunan sinyal gürültü oranı, simulasyon verilerininistatiksel analizi sonucu elde edilen regresyon denklemine yerleştirilerek, sınıf içindebelli bir alıcı noktasında oluşabilecek STI değeri hesaplanabilmektedir. Modelin sonaşamasında elde edilen STI değerinin sınıf için kabul edilebilir bir seviyede olupolmadığı ölçüt değerlendirme metoduyla sınanabilmektedir. Son değerlendirmeye göre,kabul edilebilir bir akustik ortam sağlanamamışsa, seçimler farklı yapılarak tasarımtekrar sorgulanabilir.
The speech intelligibility in a classroom can be predefined by the acoustical andgeometrical characteristics of that classroom. The model in this thesis is an easy to usemethod to evaluate the speech intelligibility in elementary school classrooms duringtheir design process. The model is an integrated model which combines a simulationbased model and a formula based graphic model. In the first part of the combined model,the sound pressure level at the receiver point is found depending on the capacity of theclassroom, area per student, distance to source and absorption characteristics of theceiling material. The signal to noise ratios are calculated by subtracting the backgroundnoise levels from the sound pressure levels at the receiver point in the second part of themodel. Then, by placing the signal to noise ratios into the regression formula whichdepends on the simulation program outputs, gives the STI value at that receiver point.According to the model, a qualification is done to evaluate the speech intelligibility in adesigned classroom. If the result is not acceptable, the architect should change one ormore decisions he made in the model.